מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ממימוש עצמי למוכנות לשליחות

מפתחים עין לאומית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

רובנו עסוקים רוב הזמן בעצמנו, וכך גם החניכים שלנו עסוקים ביכולות שלהם, בדרך שבה הם נתפסים בעיני החברה, במה שהם רוצים ובמה שהם צריכים. בפעולה הזאת אנחנו רוצים לשנות את המיקוד; לשים בצד את הדברים שאנו רוצים ברגע זה לטובת דברים גדולים וכלליים יותר מאיתנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ימקדו חלומות או שאיפות בנוגע לעצמם.
  2. החניכים יבינו שכדי שדברים גדולים יקרו, הפרטים צריכים להתגייס ליצור אותם.
  3. החניכים יוותרו על חלום או על שאיפה שלהם למען ערך גבוה יותר.

 ציוד נדרש:

כרטיסיות למשחק, פתקים בשני צבעים, סוכריות טופי או מסטיקים.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

 

בשלב זה אנחנו רוצים להעצים את החיבור של החניכים לשאיפות ולחלומות שלהם בנוגע לעצמם. אפשר לעשות זאת בכמה דרכים; בחרו את הדרך התאימה ביותר לאופי החניכים שלכם.

 

  1. משחק עתידות –

מצורפת רשימת עתידות (בנספח). גזרו את הפתקים וחלקו לחניכים שווה בשווה. החניכים צריכים לחשוב למי מתאים העתיד שכתוב בפתק שקיבלו ולהעביר לו את הפתק. בסוף המשחק כל אחד יישאר עם רשימת דברים שהחברים בשבט חושבים שמתאים שיקרו לו בעתיד. בשבטים גדולים אפשר להדפיס את הרשימה כמה פעמים.

העתידות בנספח מנוסחות בלשון זכר אך מיועדות לשני המינים. אפשר להוסיף עתידות ולשנותן לפי אופי חברי השבט וחלומותיהם.

  1. בחירה –

בחרו חלק מרשימת העתידות, כתבו אותן והניחו את הדפים על הרצפה. ליד כל דף הניחו פתקים קטנים שעליהם כתובה השאיפה שבדף. החניכים יסתובבו בין הדפים ויבחרו את השאיפות שהם רוצים לעצמם על ידי לקיחת פתקים.

  1. דמיון מודרך –

בקשו מהחניכים לעצום עיניים ולדמיין שהם נמצאים כמה חודשים לפני אירוע בר המצווה שלהם והם צריכים לדמיין איך הוא ייראה: איך ייראה האולם ואילו מנות יוגשו לאורחים, איזו שמלה או חליפה ילבשו וכמה חברים יגיעו. רדו איתם לפרטים הקטנים והפכו את הדמיון למוחשי. תגידו להם שזה דמיון ומותר להתפרע ולחלום על האירוע כמו שהם באמת רוצים.

 

לסיכום המתודה שבחרתם אפשר לבקש מחניך אחד או יותר לשתף באחת השאיפות שלו.

 

שאלו את החניכים: האם אתם מוכנים לוותר על השאיפות ועל החלומות שלכם?

כאן איננו מנסים לפתח דיון, רק לברר את עמדתם הפשוטה.

 

שלב ב –

 

בשלב זה אנחנו רוצים להמחיש שיש מטרות קבוצתיות שתוכלנה להתקיים רק אם היחיד יוותר על שאיפותיו האישיות. אפשר להמחיש בכמה דרכים:

 

  1. משימה –

בקשו מהחניכים לבנות פירמידה אנושית. כדי שזה יצליח מישהו חייב לוותר ולהיות למטה, בחלק הנוח והנעים פחות.

  1. משחק סרדינים –

כמו מחבואים, אבל הפוך. אחד מתחבא (הסרדין) וכולם סופרים.
כל אחד בנפרד מחפש את הסרדין, ומי שמוצא אותו נשאר במקום המחבוא ומצטרף למתחבא. האחרון שמוצא את הסרדינים נפסל ויהיה הסרדין בפעם הבאה. כדי שהמשחק יצליח כל אחד צריך לוותר על הגאווה ועל השמחה שדווקא הוא מצא את המתחבא, ולחכות בשקט ובסבלנות עם כולם עד שיישאר האחרון שעוד לא מצא.

  1. משחק הריבועים –

 

חומרים דרושים: ריבועים קטנים בשני צבעים וחבילת סוכריות.

מהלך המשחק: כל המשתתפים יושבים במעגל וכל משתתף מחזיק בידו שני ריבועים בצבעים שונים, לדוגמה אדום וירוק.

 

אם כולם מרימים ריבוע ירוק, כולם מקבלים סוכרייה.

אם כולם מרימים ריבוע ירוק אבל אחד מרים ריבוע אדום, הוא מקבל שתי סוכריות וכל השאר אינם מקבלים דבר.

אם הרוב מרימים ירוק ויותר מאחד מרימים אדום, אף אחד אינו מקבל סוכרייה.

 

כל אחד מהקבוצה צריך לוותר על האינטרס הפרטי שלו – לקבל יותר סוכריות – כדי לעזור לאינטרס הקבוצתי – שכולם יקבלו סוכריות.

 

בסיום המתודה נהלו דיון על התהליך שקרה גם בלי ששמתם לב. נסו למצוא את החניכים שוויתרו למען אחרים ולשאול אותם:

למה ויתרתם? איך הרגשתם כשוויתרתם? אחר כך פתחו את הדיון לכולם: בעבור מה אנחנו מוכנים לוותר על הרצונות העצמיים שלנו? מה קורה אם אף אחד אינו מוותר? איך מחליטים מתי לוותר?

 

שלב ג –

נחזור לחלומות ולשאיפות שבחרנו בחלק הראשון. כל אחד ירים אצבעות לפי מספר החלומות שיש לו כרגע (כוונו אותם לבחור בין שישה לעשרה). הקריאו משפטים, וכל אחד צריך להחליט האם הוא מוכן לוותר על אחד החלומות שלו כדי שהמשפט שהקראתם לא יתקיים. מי שמוכן לוותר – מוריד אצבע.

 

המשפטים:

  • לא לאכול לעולם את האוכל האהוב עליי
  • לשלם 500 שקל
  • להפירד מהחבר/ה הכי טוב/ה שלי
  • שהמשפחה שלי תחיה בארץ אחרת ולא אראה אותה
  • שחבר שלי יהיה כלוא
  • שמישהו ימות בתאונה
  • שיחלקו את ירושלים חצי ליהודים וחצי לערבים
  • שיהיה צונאמי בתל אביב
  • שתהיה מלחמה בקיץ

 

שאלו את החניכים: מה במשפטים גרם לכם להוריד אצבע ולוותר על חלום?

 

סיכום:

 

יש לנו רצון טבעי ואמיתי לדאוג לכלל, לציבור. לפעמים הדאגה לכלל באה על חשבון החלומות והרצונות הפרטיים שלנו, אבל מי שמבין את הערך העצום שבדאגה לכלל, מי שמוכן להיות שליח ציבור, מוכן לוותר בשמחה ובעצם הוויתור שלו הוא נעשה אדם גדול יותר וכללי יותר. בחודש הזה נפתח בעצמנו את הרצון ואת המוכנות להוביל דברים גדולים בעם גם כשזה דורש מאיתנו מאמצים או ויתורים על רצונות אישיים.

 

הצעה לצ’ופר:

 

בדרך (חנה סנש)

 

קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,
הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.
הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,
אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים 
סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר 
וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.

 

את הקטע הזה כתבה חנה סנש זמן קצר לפני שיצאה לצנוח בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה. היא מתארת בשיר את הבחירה ללכת בעקבות הקול הפנימי, לעשות את המעשה הציבורי, הכללי, ועם זה היא מתארת את תחושת ההחמצה מהדברים שהיא תאבד ותפסיד. בזכות המעשה של חנה סנש היא איבדה דברים, אבל גם נעשתה דמות ציבורית שהיא מופת לגבורה ולנחישות ורבים התחנכו לאורה.

 

נספח 

 

משפטים לעתידות

  • יהיה עשיר
  • יהיה רב חשוב
  • יעשה דוקטורט בפיזיקה
  • ידריך בסניף חוץ של התנועה
  • יקים יישוב
  • יעבוד בחקלאות
  • יהיה רופא אף אוזן גרון
  • יעשה צניחה חופשית
  • ישלים את שביל ישראל
  • יטייל ברחבי העולם
  • יטוס לירח
  • תהיה לו תעודת בגרות מעולה
  • ינגן בתזמורת הפילהרמונית
  • ימלא את קיסריה
  • יגדל הרבה ילדים
  • יאמץ ילד
  • יעבוד במשטרה
  • ילמד הרבה תורה
  • יחיה חיים בעלי משמעות
  • יהיה איש משפחה למופת
  • יעשה שירות צבאי או לאומי משמעותי
  • יסב נחת לאמא ואבא
  • יגור בגרעין תורני
  • יצא לשליחות בחו”ל
  • יהיה חבר כנסת
  • יהיה פסיכולוג
  • יעשה תואר בארכאולוגיה
  • יהיה עורך דין מצליח
  • יגור במרכז תל אביב
  • יקים ארגון חסד
  • יהיה קומונר

 

 

דעתך חשובה לנו