איתור סניפים וכפרי בוגרים
כולנו חניכים בבני עקיבא, עוברים פעולות, באים לסניף, משחקים, נהנים ומתנדבים ביחד. בני עקיבא קיימת כבר מעל ל80 שנה, ותמיד עוסקת בצרכים שלדעתה חשוב לעסוק בהם באותו הזמן. פעם היה זה התיישבות, גאוות יחידה של הנוער הדתי והגשמה בגרעיני נח”ל בצבא ובקיבוצים. ההורים, הסבים והסבתות יכולים לספר לנו על זה. אבל האם פעם שאלתם את עצמכם מי זו בני עקיבא של היום? באיזה צורך בני עקיבא עוסקת כיום בצורה המשמעותית ביותר? את התשובה לשאלה זו נעבור בפעולה ובמסע שלפנינו…
שימו לב- בפעולה זו יש מספר מתודות באותם נושאים. קראו את כל הפעולה והחליטו מה המתודות הנכונות לשבט שלכן, חלקן מתאימות לשבטים הגבוהים וחלקן מתאימות לשבטים הנמוכים.
1. להדפיס נספחים
2. כיסויי עיניים
3. כסאות
מתודת סולם ערכים-
נבקש מהחניכים לסדר את המושגים מנספח 1 לפי הסדר שלדעתם הכי חשוב לעסוק בהם כיום. שימו לב- הסבירו לחניכים שהכל חשוב, ובהכל צריך לעסוק, אבל מה לדעתם הכי חשוב ודחוף לעסוק בו וכן הלאה.
נבקש מהחניכים לסדר מחדש את הערכים לפי הסדר שלדעתם הכי חשוב שתנועת בני עקיבא תעסוק בהם.
נבקש מהחניכים לנסות לסדר לפי דעתם את איך שהחניכים לפני 80 שנה בבני עקיבא היו מסדרים את הערכים לפי סדר החשיבות שהתנועה צריכה לעסוק בהם.
כמובן שכשאנחנו פורשים את המושגים מול החניכים, נוודא שהחניכים מבינים את הכל, ונסביר את מה שלא מובן, בעיקר בשבטים הנמוכים.
מתודת תמונות-
נפרוש לחניכים את התמונות מנספח 2 ונשאל אותם מה הם רואים- אלו פרויקטים בבני עקיבא בעבר ובהווה, כמובן שהדברים שלא יהיו ברורים נסביר, מדריכים שימו לב- עברו על התמונות בעיון וודאו שאתם יודעים מה רועים בתמונה, שאתם מכירים את הפרויקט, ויודעים איך הוא קשור לבני עקיבא.
נבקש מהחניכים לחלק את התמונות ל3 קבוצות: עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל. נשאל את החניכים במה היום הכי מתעסקים בבני עקיבא לפי מה שיצא במיון.
נסביר לחניכים שכיום בבני עקיבא בעיקר מתעסקים בעם ישראל, בכל הצדדים החברתיים בעם שלנו- שבטי יובל, עמישב, פרויקט השחר, גרעין יונתן, קליטת עליה. כשפעם התעסקו הרבה יותר בארץ ישראל- התיישבות וקיבוצים, ובתורת ישראל- הקמת ישיבות ואולפנות בני עקיבא (כי היה רק ישיבות חרדיות או תיכונים חילונים).
משחקים- משחקים המדמים מעורבות ואכפתיות חברתית כלפי החברים שלנו.
נחלק את החניכים לזוגות, לאחד מהזוג קושרים את העיניים והשני צריך להוביל אותו במסלול בסניף. הם חייבים לסמוך אחד על השני.
משחק הכיסאות- נעמוד על כיסאות במעגל, המדריך בכל פעם מוציא כיסא אחד והם צריכים לעזור אחד לשני להישאר על הכיסאות, המטרה- שכמה שיותר חניכים יישארו על כמה שפחות כיסאות. מי שנופל נפסל.
נשאל את החניכים האם אפשר לעשות דברים שקשורים למעורבות חברתית גם תוך כדי המסע, או סתם בחיים הרגילים שלנו.
נספר להם על התחרות הסניפית ונדרבן את החניכים להשתתף ולזכות את השבט בנקודות. (פירוט התחרות מופיע בהמשך החוברת בעמוד 30).
ראינו בפעולה שבכל זמן מסויים בני עקיבא מרימה דגל עשייה שיותר חשוב בזמן זה. נחשפנו לעבר ולהווה של בני עקיבא. הבנו שהיום הדגל המרכזי הוא מעורבות חברתית בעם ישראל, ובעז”ה ניישם את זה גם בעצמנו במסע בתחרות הסניפית.
רשימת הנושאים (לקוח מתוך חוקת בני עקיבא):
משחק התמונות
הקמת יישובים ביהודה ושומרון:
גרעיני משפחות בעיירות:
גרעיני הגשמה של הנח”ל בצבא:
הקמת ישיבת בני עקיבא השנייה במירון:
הקמת קיבוצים:
פרויקט השחר:
הקמת ישיבת בני עקיבא הראשונה:
הקמת אולפנת בני עקיבא הראשונה:
גרעיני עשייה של נחשון:
פרויקט “נר לנופל”:
סניף בבית חולים:
קליטת עלייה בפרויקט עמישב:
ייסוד יום ההוקרה לפצועי צה”ל:
שבט יובל: