איתור סניפים וכפרי בוגרים
מהי זהות
רציונל: זהות היא התמונה שהאדם בונה לגבי עצמו והיא שמעניקה לו את עולם העקרונות שלפיהם הוא יוצא לעשייה. הזהות מורכבת ממכלול עקרונות, ערכים, אהבות, כוחות, חולשות ועוד, והיא שהופכת כל אדם לייחודי. הפעולה הזו תדייק בע”ה את הדרך להגדיר זהות ולפרט מעט מהמכלול המרכיב את הזהות האישית של כל אחד ואחת.
כדי להציף את נושא הזהות נפתח תחילה בשאלה שעליה מבוסס כל החיפוש אחר הזהות, שאלת ‘מי אני?’, ועם העלאת השאלה הזאת לתודעה נוכל להתחיל לחפש את התשובה. הושיבו את החברים במעגל וללא הקדמות שאלו כל חבר: “מה אתה?” ככל הנראה בהתחלה הם לא יבינו את כוונתכם, אבל לאחר כמה פעמים שתחזרו על השאלה תקבלו תשובות מעניינות ואמיתיות.
החברים יבינו שהזהות שלנו היא בעצם מי שאנחנו ואיך שאנחנו מגדירים את עצמנו. הכינו פתקים ועל כל פתק רשמו שם של אחד מחברי השבט. בכל פעם נתלה על גב אחד החברים פתק הנושא שם של חבר אחר בשבט, והוא ינסה לגלות מי רשום על הפתק על ידי שאילת שאר חברי השבט 21 שאלות של כן ולא (שאינן קשורות למראהו החיצוני של האדם). לאחר המשחק הקריאו את ההגדרה המילונית של זהות (נספח 1) ושאלו את החברים האם לדעתם הגדירו אותם נכון במשחק.
השמיעו לחברים את הקטע המצורף בברקוד ושאלו אותם מה לא נכון בדברים שדודו אומר: ? https://www.youtube.com/watch?v=aegIrH2DUJ4
השמיעו לחברים את השיר ‘מי אתה’ של אליעזר בוצר (נספח 2 – ומצורף ברקוד) ושאלו אותם: מדוע אנחנו פוחדים לצאת במסע לגלות מי אנחנו? https://www.youtube.com/watch?v=OP7eEhjoKuk
במשחק זה החברים יבינו שהזהות שלי מורכבת ממכלול הערכים שלי: חלקו את השבט לשתי קבוצות. העמידו את הקבוצות בטורים נפרדים בקצה החדר, ובקצה השני הניחו גיליון שעליו כתוב ‘זהות’. כל קבוצה תוציא נציג לקצה השני של החדר לפי הסדר, ועל הנציג לכתוב דבר אחד שלדעתו מרכיב את הזהות האישית. אחרי שיכתוב עליו לחזור לטור שלו, והחבר הבא התור יצא לכתוב מרכיב בזהות העצמית. הקבוצה שסיימה ראשונה תנצח.
בסרטון אפשר לראות את הכוח והחיוניות שגילוי הזהות העצמית מביא לאדם. https://www.youtube.com/watch?v=yPPB_gFaAcU
תנו לכל חבר וחברה פאזל עם חלקים ריקים (נספח 3), ובקשו מהם לכתוב מהם החלקים שמרכיבים את הזהות העצמית שלהם ולהרכיב את פאזל הזהות.
מטרת המשחק היא הגברת התחושה שעל ידי גילוי העצמיות אנו חשים ביטחון ויודעים מה הדרך שלנו ומה אנחנו אמורים לעשות.
חלקו לכל חבר וחברה כתר שעליו רשום שם של דמות בלי שהם ידעו מה השם שמופיע על הכתר שלהם. תלו על הקיר רשימה של שמות הדמויות הכתובות על הכתרים, וליד כל שם כתבו משימה שעל הדמות הזאת לבצע (נספח 4).
החברים יסתובבו בחדר ויתנהגו אל חברי השבט כמו שהיו מתנהגים כלפי הדמות שרשומה להם על הכתר (בלי לומר את שם הדמות), ועל ידי כך יגלה כל חבר מיהי הדמות שלו.
כל חבר שיגלה מיהי הדמות שלו ייגש לרשימת המשימות ויבצע את המשימה שלו, והראשון שימלא את המשימה שלו ינצח.
“זהות: כלל האפיונים וסימני ההיכר הייחודיים העושים אדם מסוים או דבר מסוים למי (או למה) שהוא ושבאמצעותם ניתן לזהותו מבלי להחליפו באחר” (מילון רב מילים).
מי אתה (אליעזר בוצר)
שוב אתה פוחד
להתמודד
עם הלא נודע
עם עצמך
מעמיד פנים
שליטה בעניינים
עוד תקופה
של הדחקה
מי אתה
מי איתך
מי היא נשמתך
שוב היא כאן לבד
שובי אל המפוחד
שלא חולם כבר להיות
מיוחד
תקתוקי הזמן
שואלים לאן
ואתה
שוב מהסס
מה כבר תפסיד
רק את מי שיגיד
שסוף סוף
גם אתה
מתחיל להתבסס
מי אתה
מי לטובתך
מי רוצה
את נשמתך
שוב היא כאן לבד
שובי אל המפוחד
שלא חולם כבר להיות
מיחד
שוב היא כאן לבד
שובי אל המיוחד
שלא פוחד
כבר להיות
אתך לבד…
דמויות:
קומונרית, חניך בשבט נבטים, המזכ”ל, הרב הראשי, מפקד בצבא, סבתא, נהג אוטובוס, ראש הממשלה, מנהלת בית ספר, מלצר, רופא באמצע ניתוח, חקלאי, מוכר בשוק.
משימות:
להכין שלט ‘ברוכים הבאים לסניף ___’, לבנות מגדל מכל הטלפונים שבחדר, לערוך מפקד לכל חברי השבט, לרשום את המילה ‘זהות’ בשבע שפות שונות, לצלם כל אחד מחברי השבט בלי שהם ישימו לב, לחבר לחן חדש להמנון התנועה, ללמוד את שפת הסימנים להמנון התנועה, להכין נאום של חמש דקות על הנושא השנתי של התנועה, לשיר ‘שיר הישיבה’ או ‘בראשית הייתה מחשבה’ מהסוף להתחלה, לכתוב שלושה משפטים בגימטרייה, לפתור סודוקו, לשאול 15 אנשים איך הם מעדיפים שיעירו אותם בבוקר, לרשום את כתובות המגורים של כל חברי השבט.