מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מי אתה בכלל?

מי אתה בכלל?

זהות עדתית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

אחרי שהבנו מה החשיבות של המסורת ומה ההשפעה של המוצא המשפחתי שלנו על הזהות שלנו, נרצה להתעסק בזהות המשפחתית שלנו. בפעולה הקרובה נרד אל הזהות העדתית של כל אחד מאיתנו. נרצה לברר את המוצא המשפחתי שלנו ואת הייחודיות של הקהילה שבה שמרו הדורות שלפנינו על יהדותם, ונרצה לבחון את עצמנו למראה המסורת הזאת: מה אנו אוהבים, למה אנו מתחברים, את מה אנו לא מספיק מכירים, מה איננו מבינים, מה היינו מורידים וכו’. נחדד את הקשר האישי שלנו עם השורשים שלנו בדורות שלפנינו.

מטרות הפעולה

  1. החברים יכירו את המוצא שלהם ואת מאפייניו הייחודיים.
  2. החברים יבררו מה ההשפעה של המסורת שלהם על זהותם האישית.
  3. החברים יכתבו לעצמם משהו מהמסורת שלהם שירצו לשמר ולהעצים בחייהם האישיים.

מתודות:

 

מרכיבים זהות (מתודה טובה לפתיחת הפעולה):

 

 

פזרו בחדר עיגולים, חצאי עיגולים ורבעי עיגול בצבעים שונים. כמו כן פזרו כרטיסיות עם שמות של העדות למיניהן (נספח 1). החברים יסתובבו בחדר, וכל חבר וחברה ירכיבו לעצמם עיגול של הזהות העדתית שלהם. לדוגמה: חבר שהוא חצי פולני וחצי מרוקאי ייקח שני חצי עיגולים, על חצי אחד יניח כרטיסייה של ‘מרוקאי’ ועל החצי השני של ‘פולני’. מי שיסיים ישב במעגל כשלפניו העיגול שהרכיב.

 

אחרי שכל החברים ירכיבו את הזהות שלהם, שבו יחד. אפשר לעשות סבב שכל אחד יגיד מה יש אצלו בעיגול ואפשר לשאול את החברים:

 

  • האם כולכם ידעתם מה העיגול שלכם?
  • האם ידעתם מה יהיו העיגולים של החברים שלכם?

 

כעת אפשר להציג לפניהם עיגול שלם בגודל מלא המייצג את זהותם. בקשו מהם לסדר את שני העיגולים על פי היחס בין מי שהם ובין העיגול של הזהות העדתית שלהם – ולבדוק עד כמה הזהויות חופפות, איזו מהעדות שמרכיבות את זהותם דומיננטית יותר ואיזו פחות וכו’.

 

 

אפשר לעשות עוד סבב שיתוף או לתת רק לכמה מתנדבים לדבר, תלוי בגודל הקבוצה.

 

 

עבודת שורשים

חלקו את השבט לזוגות או לשלשות לפי המוצא שלהם (אפשר לחלק לפי המתודה ‘מרכיבים זהות’ או לחלק לפי העדה העיקרית). עודדו את החברים לבחור בעדה העיקרית שלהם גם אם הם אינם מכירים אותה ואינם מחוברים אליה.
בקשו מכל קבוצה לעשות ‘עבודת שורשים’ (נספח 2). החברים יכולים להשתמש בכל האמצעים כדי להשיג את חמשת הדברים הנדרשים לעבודה. הקבוצה הראשונה שתחזור לסניף לאחר שתשלים את המשימות – תנצח!

 

לאחר שכל החברים יחזרו לסניף, דברו על העבודה. החברים לא יציגו את העבודות (זה יקרה רק בפעולה הבאה), אבל חשוב לדבר על התהליך. שאלו את החברים:

 

  • האם התחדשו לכם דברים בעקבות העבודה?
  • איך היה תהליך הלמידה על השורשים?
  • איך הייתה העבודה בצוות עם חברים ממוצא זהה?
  • איך המשפחה שלכם הגיבה למשימות?

 

הפאזל הישראלי

 

פרסו על הרצפה נייר רצף גדול. חלקו את הפאזל לכמה ריבועים על פי מספר העדות שהשבט שלכם מייצג (כדי לקבל מגוון רחב ככל האפשר, תנו מקום גם לעדות שיש לכם רק ‘רבע’ חבר מהן). רשמו שם של כל עדה בריבוע, וכל חבר יצטרך ללכת אל הריבוע שלו (אם יש יותר מאחד, יהיה עליו לעבור בין הריבועים), ולכתוב, לצייר או להביע בצבעים מה הדבר שבעיניו הכי מייחד את העדה שלו. זו יכולה להיות תפילה, מנהג, סיפור, תכונה, שפה, מסורת, שם או כל דבר אחר.

 

 

דיבייט

 

חלקו את החברים לשלוש – ארבע קבוצות, וכל קבוצה תקבל כרטיסייה של אחד מחלקי העץ (נספח 3). הקבוצה צריכה לשכנע את שאר החברים למה החלק שלה הוא החשוב והמשמעותי ביותר בעץ, ובסוף סבב שבו כל אחת מהקבוצות תציג את עמדתה – עשו הצבעה. כל חבר וחברה יצביעו מהו החלק החשוב בעיניהם (רק לקבוצה שאינה שלהם). לאחר שיוכרע בהצבעה מהו החלק החשוב בעץ דברו על התפקיד של השורשים – האם שאר חלקי העץ יכולים להתקיים בלי שורשים? האם העץ יכול לפרוח, להוציא ענפים, עלים ופירות בלי השורשים?
ואיך זה בחיים שלנו? האם אנחנו מבינים את החשיבות של השורשים שלנו? כמה מקום אנחנו נותנים לשורשים בחיים שלנו?

 

בקשו מכל חבר וחברה לשתף ב’שורש’ אחד שחשוב להם, במשהו אחד מהמסורת, מבית אבא, שחשוב להם להשקיע בו, לטפחו ולגדלו.
אפשר לבקש מכל אחד לכתוב את השורש שבחר על פתק קטן ולשים במגן של הטלפון או בארנק.

 

מתמקמים על הציר


הניחו על הרצפה ציר גדול שעליו מסומנים מספרים מ-1 עד 15. כל חבר יקבל שני פתקים, אחד שייצג את העבר ואחד את ההווה (אפשר לכתוב על כל אחד מהפתקים ‘עבר’ או ‘הווה’ או להכריז על צבע אחר לכל אחד מהם).

 

שאלו את החברים כמה שאלות, ובכל פעם יניחו החברים את שני הפתקים על הציר. בכל אחת מהשאלות בקשו מנציג או שניים לספר למה הניחו כל כרטיס היכן שהניחו. נסו לשקף לחברים את המצב בעבר ובעתיד ביחס לכל שאלה.
שאלות:

 

  • מה רמת הידע שלך על העדה שלך (מה הייתה רמת הידע בעבר ומה רמתו היום)?
  • כמה אתם גאים להיות חלק מהעדה שלכם?
  • כמה מדברים בבית על העדה שלכם?
  • מה ההשפעה של העדה שלכם על זהותכם?

 

 

אבן בסיס עדתית

 

החברים יצאו החוצה ויסתובבו במרחב. בקשו מהם לחשוב על משהו מהמסורת העדתית שלהם שהם רוצים לשמר, להעצים ולטפח. בזמן שהם חושבים כל אחד ימצא אבן קטנה ויפה בעיניו. אחרי כמה דקות יחזרו כל החברים לחדר, וכל אחד יכתוב על האבן שמצא את הדבר שהוא רוצה לשמר, משהו מהמסורת שהוא רוצה שיהיה אבן בסיס בשבילו.

 

עשו סבב שבו החברים ישתפו מה בחרו כאבן בשבילם. בסוף הפעולה כל אחד ייקח את האבן הביתה, לשמור אותה ואת מה שכתב בה.

 

 

נספחים

 

נספח 1 

 

יהדות דרום אסיה, יהדות דרום אירופה, יהדות אוקראינה, יהדות ג’רבה, יהדות אפגניסטן, יהדות ארצות המזרח, יהדות אתיופיה, יהדות גרוזיה, יהודי גרמניה, יהדות הודו, יהדות הולנד ,יהדות הונגריה, יהדות חבר העמים, יהדות טורקיה, יהדות דרום אמריקה, יהדות כורדיסטאן, יהדות לבנון, יהדות לוב, יהדות מצרים, יהדות מרוקו, יהדות סין, יהדות עיראק, יהדות פולין,  יהדות פרס איראן, יהדות קפריסין, יהדות רומניה, יהדות תוניס, יהדות יוון.

 

 

נספח 2 

 

עבודת שורשים

 

חברים יקרים, זו ההזדמנות שלכם ללמוד ולהעמיק על השורשים שלכם. קחו את ההזדמנות בשתי ידיים. עבדו בשיתוף פעולה, מלאו את משימותיכם ברצינות והשקעה וחזרו לסניף מהר ככל האפשר!

 

משימה ראשונה:

צלמו ארבעה אנשים מהעדה שלכם בעודם אומרים מה הם אוהבים במסורת העדתית שלכם.

 

משימה שנייה:

חפשו שתי דמויות משמעותיות מההיסטוריה הרחוקה או הקרובה של העדה שלכם, אנשים שעשו משהו משמעותי בתחום כלשהו (רבנים, אנשי רוח, אידאולוגים, אנשי חסד ועוד). הכינו על כל אחת מהדמויות כרטיס ‘תעודת זהות’ שמפרט את הסיפור האישי שלה.

 

משימה שלישית:

בחרו פיוט או קטע תפילה שיש לו מנגינה מיוחדת של העדה. הקליטו את עצמכם שרים או לחלופין הקליטו מישהו מהמשפחה שלכם שר. אם אתם לא מכירים מנגינה מיוחדת, לכו אל ההורים שלכם וגלו מנגינה חדשה שעוד לא הכרתם.

 

משימה רביעית:

מדור לדור עוברת השרשרת… אם רוצים ללמוד על המסורת, כדאי לעשות את זה עם הדורות הקודמים. פנו כל אחד מכם אל סבא, סבתא, אבא, אימא או אל אחד הדודים והשיגו מהם סיפור שקשור למסורת העדתית שלכם. הסיפור יכול להגיע עם מתכון ייחודי, כלי מסורתי, לבוש, תמונה וכו’.

 

משימה חמישית – בונוס:

חשבו על משהו נוסף שהייתם רוצים ללמוד על העדה שלכם; משהו שיכול להעשיר את הידע שלכם, לחבר אתכם לסיפורים ולחידושים על המקום שממנו באתם. למדו, בררו והעלו את מה שגיליתם על הכתב או בצורה אחרת.

 

אחרי שביצעתם את כל המשימות חזרו אל הסניף כשאתם מחוברים קצת יותר אל העדה שלכם. בהצלחה!

 

 

נספח 3 – חלקי העץ

 

ענפים

שורשים

פירות

גזע

עלים

 

דעתך חשובה לנו