מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מטיילים ברוח משפחתית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בעקבות הנושא השנתי של התנועה, תשעים שנה של משפחה, נרצה לחזק במסע הנוכחי את תחושת המשפחתיות בסניף ובשבט. באמצעות היציאה מהשגרה שיש ביציאה למסע ננסה להעמיק את השיח בין החניכים ונפתח קשר טוב ועמוק יותר בשבט ובסניף כדי שכל אחת ואחד יוכלו להרגיש כמו בבית גם בסניף.

 

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחוו חוויה משפחתית בשבט או בסניף
  2. החניכים יעמיקו את הקשרים ביניהם
  3. החניכים ישקפו לחבריהם נקודות טובות שראו בהם במסע

 

אביזרים: משתנים לפי האפשרויות שתבחרו: כוסות, פתקים שבהם שורות משיר, חבילת טופי, שאלונים מצולמים, עטים

מהלך הפעולה

 

שלב א – קשר? לא רק בשרוכים!

למדריכים: בשלב הזה ייחוו החניכים תחושת קשר עמוק עם השבט ועם הסניף באמצעות משימות ומשחקים שמצריכים קשר ויכולת לסמוך זה על זה. מצורפות כמה הצעות למשחקים, מוזמנים לבחור מתוכן.

בכל משחק כתוב מספר החניכים המומלץ, ובשבטים גדולים אפשר לשחק בכמה קבוצות במקביל. במשחקים שמצריכים מגע התאימו את חלוקת השבט לפי הצורך (בנים–בנות).    

 

לחבר אגודלים – חמישה חניכים

אביזרים: כוסות מים
החניכים עומדים במעגל ושולחים את יד ימין קדימה, למרכז המעגל. את יד ימין מאגרפים מלבד האגודל, שנשאר מחוץ לאגרוף. האגודל למופנה לחניך שמשמאל. כל חניך מכניס לאגרופו את האגודל של החניך שמימינו, והאגודל שלו מוחזק באגרוף של החניך שמשמאלו. מאוסף הידיים המחוברות נוצר מעגל קטן.
בעזרת מעגל הידיים מרימים כוס מים מלאה בנקודה אחת ומעבירים אותה יחד לנקודה במרחק כמה מטרים משם.
במהלך המשחק אסור לשפוך את המים ואסור להרפות את אחיזת הידיים.

סרטון הסבר: https://www.youtube.com/watch?time_continue=55&v=MmY8q97S_yk

 

 

משווים מספרים – עד שבעה חניכים

החניכים יושבים במעגל באגרופים קמוצים מאחורי העורף. סופרים יחד עד שלוש, והחניכים פותחים את היד למספר אצבעות מסוים.

המטרה היא שכל החניכים יפתחו את היד שלהם לאותו המספר בלי לדבר על זה ובלי לרמוז.

סרטון הסבר: https://www.youtube.com/watch?v=Lo0l67VbIks&t=0s&index=9&list=PLqgGKSIJxNNWYFQ0suRPbaOfaMo-DfAPn

 

 

 

אולללה – עד שבעה חניכים
החניכים נעמדים במעגל קרוב, וכל חניך מיישר את כפות ידיו לכיוון מרכז המעגל ומצמיד את המרפקים לגוף. כל חניך שולח בכל פעם יד אחת למרכז המעגל. על החניכים להצליח להגיע למצב שכל כפות הידיים זו על זו במרכז המעגל.

הכללים:
אסור ששני חניכים ישלחו יד פנימה בו בזמן.
אם שני משתתפים שלחו את ידם בו בזמן למרכז המעגל, מתחילים מחדש.
כשכל הידיים מתוחות ומחוברות במרכז המעגל אומרים בקול גדול יחד “אוללללה”.
אסור לדבר ואסור לסמן זה לזה.
אסור למשתתף לשלוח יד שנייה מייד לאחר הראשונה.

סרטון הסבר: https://www.youtube.com/watch?v=XsN-gvPFOeI


שירה בציבור – חמישה חניכים ומעלה

אביזרים: פתקים מוכנים מראש שכתובות בהם שורות משיר.
בוחרים מראש שיר ידוע לכולם, לדוגמה יונתן הקטן, וכותבים את מילותיו על דף. גוזרים את הדף כך שבכל פתק תהיה שורה אחת של השיר.
כתבו על כמה פתקים קולות או מילים שונות, לה לה לה או כל דבר שתרצו.
את הפתקים מקפלים, מניחים בכובע ומערבבים.
בוחרים חניך אחד, והוא יהיה ה’מנצח’.
כל חניך מוציא פתק אחד מהכובע.
כאשר המנצח מצביע על חניך מסוים, החניך שר את השורה שלו ללא הפסקה. אם המנצח שוב מצביע עליו, הוא מפסיק לשיר. המנצח מצביע על משתתפים אחרים, וגם הם שרים, על פי הנחייתו, את השורה שקיבלו מהשיר. מובן שאם המנצח לא עצר את החניכים הקודמים, ייווצר בלגן.
על המנצח לגלות בתוך שלוש דקות מהו השיר, ולהפעיל את כל המשתתפים כך שישירו אותו נכון.

סרטון הסבר: https://www.youtube.com/watch?v=mcZIr6xv_QM&list=PLqgGKSIJxNNWYFQ0suRPbaOfaMo-DfAPn&index=42&t=0s

 

שלב ב – חיבור

למדריכים: בשלב זה יש שתי אפשרויות, אחת קלילה יותר ואחת עמוקה. מוזמנים לבחור את האפשרות המתאימה לשבט או להשתמש בשתיהן בשלבים שונים של המסע.

אפשרות א: הדפיסו את השאלון המצורף (נספח א) לפי מספר החניכים. בתחילת המסע חלקו לחניכים את השאלון ובקשו מהם למלא אותו בלי להראות לאחרים. לאחר מכן אספו מהחניכים את השאלונים.

במהלך המסע, בכל הפסקה במסלול או בלילה, הקריאו שאלון אחד או יותר בלי לציין מי החניך שכתב אותו, ובקשו מהחניכים לנחש של מי השאלון.

אפשרות ב: מעגל עין טובה

למדריכים: החלק הזה מצריך אווירה טובה ולא צינית. כדי להפוך את המשימה לקלה יותר מומלץ שהראשון שמפרגן יהיה אחד המדריכים. בשבטים שעלולה להיווצר מתיחות אם המדריך יפרגן רק לחניך מסוים עדיף שהמדריכים יפרגנו זה לזה.

מומלץ לעשות את החלק הזה בלילה של המסע, אפילו לא ברצף, אחרי המשחקים.

 

הניחו במרכז המעגל חבילת טופי. ספרו לחניכים את הכללים של מעגל עין טובה:

צריך לדבר בלי ציניות ולהקשיב לאחרים.

הראשון שמתחיל לוקח טופי מהחבילה ומעניק אותו לחניך אחר במעגל. כשנותנים את הטופי צריך להגיד למי שנותנים לו את הטופי דבר טוב אחד שראיתם בו במסע.

החניך שמקבל לוקח טופי מהחבילה ומפרגן לחניך אחר.

שימו לב: מפרגנים למי שעוד לא פרגנו לו עד שייגמר סבב אחד שבו כל החניכים פרגנו וקיבלו פרגונים. אם נשאר טופי ולחניכים נשאר כוח, אפשר להמשיך במעגל ושוב לתת למי שכבר קיבל.

 

סיכום:

השבט (או הסניף) הם כמו עוד בית, עוד משפחה להיות קשורים אליה. בפעולה חווינו קשר בינינו, קרבה ומשפחתיות. הכרנו זה את זה טוב יותר, פרגנו זה לזה.

את הקשר הזה, את האווירה המחברת שנוצרה במסע, צריך לקחת מכאן לסניף, לבית. להמשיך להיות חלק מתנועה שכבר תשעים שנה היא בעצם משפחה.

 

נספח

 

שאלון היכרות

 

שם: ______________________________

שלושה דברים שתיקח/י לאי בודד: ______________________________

איזו שעה של היום את/ה מעדיף/ה, ולמה? ______________________________

מה הצבע האהוב עליך? ______________________________

אם היית חיה, איזו חיה היית? ______________________________

מה הדבר שאת/ה הכי אוהב/ת לעשות? ______________________________

מה שאת/ה הכי אוהב/ת בבני עקיבא זה… ______________________________

דעתך חשובה לנו