מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הצעה לפעילות משפחתית לל"ג בעומר

הצעה לזמן משפחתי מסביב למדורה- סיפורים, חידות שירים ולימוד. בחרו מה הכי מתאים לכם :)

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א | חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
4 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

עמ”י נמצא בשיאו של ספירת העומר ובדרך לקבלת התורה אנו חוגגים את ל”ג בעומר. דווקא השנה בה כולנו בביתנו, חוגגים במסגרת המשפחתית, זהו זמן נהדר לשבת יחד כמשפחה. נבלה, נספר, נשחק ונדבר על המצווה המיוחדת שנוגעת לכל אחד מאתנו במסגרת הביתית והחברתית . ונחשוב כיצד דווקא ביום זה בו נפסקה המגפה בה נהרגו תלמידי רבי עקיבא על שלא נהגו כבוד אחד בשני-אנו יכולים להעצים את האהבה בתוך עם ישראל.

מטרות הפעולה

  1. המשפחה תקיים יחד פעילות מהנה ונחמדה סביב ל”ג בעומר ומדורה ביתית.
  2. הפעילות תתמקד במצוות ואהבת לרעך כמוך- ניפגש עם המצווה בדרך חווייתית ומעניינת
  3. המשפחה תחשוב יחד כיצד אנו יכולים להגביר את מידת ואהבת לרעך כמוך במסגרת הביתית.

ובכן, אנחנו עדיין במסגרת המשפחתית, וכדי לחוות עם כל בני המשפחה יחד מדורה חווייתית ומהנה הכנו לכם כמה רעיונות להפעלות נחמדות סביב המדורה.

 

כמה רעיונות כדי להיכנס לאווירה:

  • אם יש לכם חצר או גינה, הדליקו מדורה קטנה ושבו סביבה
  • אפשר להכין שיפודי מרשמלו וטופי, לצלות כמה שניות על הכיריים ולאכול בכיףJ
  • אפשר להכין בתנור תפוחי אדמה כמו במדורה – ראו מתכון (נספח 1)
  • השקיעו בארוחת ערב כמו במדורה: פלאפל, סלט, צ’יפס, על האש, פיתות וממרחים, לפי התיאבון והחשק
  • מצורף קובץ שירי ל”ג בעומר שיכולים להוסיף לאווירה (נספח 3)

מהלך הפעילות:

 

מובאים כאן רעיונות מגוונים לפעילויות שאפשר לעשות עם כל המשפחה יחד מסביב למדורה. שיהיה חג שמח, משמעותי ובעיקר בטיחותי

 

  • חבילה עוברת

הכינו חבילה עוברת, והמשימות שבחבילה יהיו קשורות לנושא של ‘ואהבת לרעך כמוך’. שבו במעגל, השמיעו מוזיקה והעבירו את החבילה מיד ליד. בכל פעם שהמוזיקה נעצרת מי שהחבילה אצלו ימלא את המשימה.

רעיונות למשימות:

  1. החמיאו למי שיושב לימינכם.
  2. לכו לשאול את אמא/ אבא אם הם צריכה עזרה
  3. חשבו כיצד ניתן לשמח את היושב מימינכם
  4. העבירו את החבילה למישהו שאתם אוהבים, והוא יסיר ממנה עוד שכבה
  5. 5. חברו שיר שקשור ל’ואהבת לרעך כמוך’
  6. הכינו הצגה בנושא ‘ואהבת לרעך כמוך’
  7. חברו תנועות לשיר ‘ואהבת לרעך כמוך”( https://www.youtube.com/watch?v=-rw5bqXeEvg)
  8. העבירו את החבילה למישהו ששימח אתכם בשבוע האחרון
  9. העבירו את החבילה למישהו שאתם מרגישים שאכפת לו מניקיון הבית.

 

  • משימה משפחתית: מציירים ‘ואהבת לרעך כמוך’

עצבו יחד כרזה מנצחת לכלל ‘ואהבת לרעך כמוך’ מחומרים שתמצאו בסביבה (עלים, עצים, פרחים וכדומה). על הכרזה לבטא את הרעיון שזהו אכן כלל גדול בתורה. אפשר גם לערוך תחרות שבה המשפחה מתחלקת לקבוצות, וכל קבוצה צריכה להכין כרזה. אפשר לתלות את הכרזות בבית, במרפסת או מהחלון.

ציוד נדרש:

  • נייר רצף או דפים
  • טושים או צבעים
  • דבק פלסטי
  • עזרים מגוונים מהבית ומהגינה

 

  • כתב חידה: מדוע אנו שמחים בל”ג בעומר?

כתבו את המילים בחידה לפי כתב אלב”ם וגלו מדוע אנו שמחים בל”ג בעומר:)

כתב אלב”ם:

א – ל

ב – מ

ג – נ

ד – ס

ה – ע

ו – פ

ז – צ

ח – ק

ט – ר

י – ש

כ – ת

 

משפב א”נ מהפבט ודחע עבנוע ינטבע אבפכב יא כאבשסש טמש החשמל. טח לצ עכוגע טמש החשמל איפמ פאאבס כפטע אכאבשסשפ. מצתפכ בדשטפכ גויב יא טימ”ש פקמטשפ אאשבפס עכפטע עזאשקפ אקסי לכ בדפטכ עאשבפס יתבהר פגיתקע בשיטלא.

 

  • חידת גפרורים

 

                                                   

  • קטע עם נקודה למחשבה:

שם המשחק: לשנוא אנשים 

עידו הסביר לי את עקרונות המשחק: “אפשר לשחק אותו בכל מקום ציבורי – בבית קפה, בתחנת רכבת, או בנמל תעופה בשעת ההמתנה למטוס. בוחרים אחד מהקהל, מישהו שלא מכירים, ומתחילים לשנוא אותו. “לא הבנתי”, אמרתי.

“בסדר, אז נשחק את המשחק עכשיו: אתה רואה את ההוא שם? בוא נשנא אותו”. עידו הצביע לעבר צעיר שישב במרחק שולחנות אחדים מאתנו וקרא עיתון. “תראו אותו”, אמר עידו, “האידיוט הזה. הוא קורא רק את עמודי הספורט”. “אבל הוא נראה לי תמים למדי”, השבתי.

“אהה”, אמר עידו. “הוא סתם קלוץ אומלל. הוא מנסה להסב את תשומת ליבו של המלצר. תראה, הוא מנפנף. מי הוא חושב שהוא? יש אנשים שמחכים שהוא ישרת אותם. הוא הולך להזמין כוס קפה ולשבת שם כל היום. הקמצנות של אנשים כאלה משגעת אותי”.

“עכשיו תראה איך הוא נועץ עיניים בבחורות. אני משוכנע שהמשטרה הייתה שמחה לשים עליו יד. עכשיו הוא שם את העיתון שלו על כיסא אחר. אנשים מסוגו מלכלכים את העיר הנקייה שלנו. לא אכפת לו מאף אחד, רק מעצמו. אוף, כמה שאני שונא טיפוסים כאלה!”

“הוא באמת נראה טיפוס מלוכלך”, הערתי.

“מלוכלך?” קרא עידו בזעם. “הוא ממש מזוהם! הוא לא התרחץ כבר שבועות”. בעוד אני בוחן אותו בקפדנות, הגיעה אישה זקנה והצטרפה לאיש. הוא נשק לשתי לחייה.

“הנה” קפץ עידו. “זה המשחק שלו”.

“לא”, אמרתי. “לי דווקא נראה שזו אמו”.

“אולי” אמר עידו, אבל זה טיפוסי. הוא מכריח את אמו לפגוש אותו פה במקום שהוא יבוא אליה. הוא מרגיש חשוב מכדי לבקר אותה; היא צריכה לבוא אליו. וכשאני חושב על מה שעבר על האישה הזאת עד שגידלה אותו, ואיזה קורבנות הקריבה למענו, בא לי להקיא”.

גם אני התרגזתי. “צריך להיות לבן אדם כבוד לאימא שלו”, הסכמתי.

“שמת לב?” שאל עידו. “הוא אפילו לא שאל אותה מה היא רוצה לשתות. אתה חושב שאכפת לו? הוא מפונק לגמרי”.

“הוא גרוע ביותר”, אמרתי.

עידו אמר: “עכשיו הוא צוחק, איזה בן אדם צוחק עם אימא שלו?”

“או עליה?” נידבתי רעיון.

“המלצר מביא לה משקה. זה נראה כמו ויסקי”, ציין עידו. “הוא עוד יהפוך אותה לאלכוהוליסטית”.

“אתה מאמין שהוא ישלם בשביל זה?” שאלתי.

“לא אם זה תלוי בו”, השיב עידו. “הוא כנראה יחשוב על תירוץ כלשהו כדי להלביש את החשבון על אימא שלו. אחרי הכל הוא עושה זאת כל חייו”. 

איש אחד נעצר ליד השולחן לומר שלום. עידו התרתח. “הוא אפילו לא טורח לעשות הכרה ביניהם. הוא מתבייש באמו”.

“מתאים לו”, אמרתי, והטחתי את כוסי בשולחן.

“הוא מזמין את הברנש לשבת איתם. איזה טיפוס מציג את אימו לטיפוס כזה?” אמרתי, “אני הולך להכניס לו בוקס באף!”

לפתע נרגע עידו ונראה כי הוא מאבד עניין בכל הסצנה. הוא אמר לי בלחש: “ועכשיו מה בדבר הגברת ההיא עם הכלב?”

 

שאלות למחשבה:

  • האם באמת קל לנו כל כך לשנוא אנשים?
  • מדוע לדעתכם אנו מרגישים שנאה כלפי האחר? האם זה מוצדק?
  • כיצד אנו יכולים להרבות אהבה בינינו?
  • חשבו על משהו טוב שאתם רוצים להגיד לאחד מבני המשפחה. אפשר לכתוב זאת בפתק ואפשר פשוט לומר לו.

 

 

  • סיפור ממילה –

  • כל אחד מבני הבית מקבל כרטיס שבו מילה (נספח 2). יושבים במעגל, והראשון צריך לחבר משפט שבו המילה שקיבל. הבא אחריו צריך להמשיך את הסיפור בעוד משפט שבו המילה שקיבל וכן הלאה עד שנוצר סיפור חג משפחתי.

 

  • השלימו את המילים בשיר –

השלימו את המילים בשירי החג:

  • הוא היה______ הוא קרא ____________.
  • אש אש ________.
  • בר יוחאי ___________אשריך שמן __________ מחבריך.
  • הרוח __________ קרירה, נוסיף עוד __________ למדורה
  • אמר רבי ____ ואהבת ___________ כמוך

 

 

  • חידון לל”ג בעומר – אמת או שקר – כל מי שעונה נכון מקבל מרשמלו

 

  • היישוב עומר קרוי על שם ל”ג בעומר, היום שבו עלה לקרקע (שקר)
  • יש יישוב שנקרא בר יוחאי על שמו של רשב”י (אמת, היישוב נמצא בהר מירון)
  • טקס הדלקת המדורה על ציון הרשב”י התחיל לפני שמונים שנה, וייסד אותו הרב קוק (שקר, הטקס קיים זה מאות שנים)
  • בעבר היו זקני צפת מדליקים את המדורה בציון הרשב”י, אך הם מכרו את הזכות הזאת לאדמו”ר מרוז’ין, ועד היום צאצאיו, אדמו”רי חסידות בויאן, זוכים להדליק את המדורה בכל שנה (אמת)
  • חגיגות ההילולה נפתחות בתהלוכה של ספרי תורה שיוצאים מצפת אל קבר רשב”י (אמת)
  • קבר רשב”י נמצא בהר מירון (אמת)
  • גובהו של הר מירון הוא 1,104 מטר, והוא ההר השלישי בגובהו בארץ (שקר, גובהו של ההר 1,204, והוא השני בגובהו אחרי החרמון. בעבר התנשא לגובה של 1,208 מטר מעל פני הים, אך צה”ל שיטח את ההר לצורך הקמת בסיס צבאי)
  • הפלמ”ח הוקם בל”ג בעומר תש”א, 15 במאי 1941 (אמת)
  • נשים פטורות מהדלקת מדורות בל”ג בעומר כי זו מצוות עשה שהזמן גרמא (שקר, הדלקת המדורות אינה מצווה כלל)
  • צה”ל קבע את ל”ג בעומר ליום הצדעה לחיילי המילואים (אמת)
  • על פי אחת המסורות, ביום י”ח באייר נתגלה ה’ למשה בסנה, וזו אחת הסיבות להדלקת המדורות (שקר)
  • בי”ז באייר נכנסו לתיבה נח ומשפחתו, ומשתמע מכך שבי”ח באייר התחיל המבול (אמת)
  • בל”ג בעומר תנועת בני עקיבא חוגגת יום הולדת (אמת. בל”ג בעומר של שנת תרפ”ט [1929] הפכה בני עקיבא לתנועת נוער רשמית)
  • על פי המסורת, המערה שבה התחבא רשב”י נמצאת בצפת (שקר. המערה נמצאת בכפר הדרוזי פקיעין)
  • בפקיעין יש משפחה יהודית שטוענת שהיא חיה שם מתקופת בית שני ברציפות (אמת. המשפחה היא משפחת זינאתי, והצאצאית האחרונה של המשפחה היא מרגלית זינאתי, והיא חיה היום לבדה בפקיעין)
  • כאשר תפסו הרומאים את ר’ עקיבא לא הלך רשב”י לבקר אותו כי חשש להיתפס (שקר. רשב”י הלך אליו כדי ללמוד ממנו תורה למרות הסיכון הרב שהיה כרוך בדבר)
  • בכל מקום שכתוב בגמרא ובמשנה “ר’ שמעון” ללא תוספת, הכוונה היא לרשב”י (אמת)
  • לפני 13 שנה הייתה בהר מירון שרפת ענק שנגרמה ממדורת ל”ג בעומר שלא כובתה כראוי (שקר)
  • כשמדליקים אש במקום שאין בו כוח המשיכה כלל האש מקבלת צורה של כדור מושלם (אמת)

 

  • סיפור –

בכפר קטן ורחוק היה מקום מיוחד במינו: בֵּית אלף המראות.

כלב קטן ושמח החליט לבקר בו. כשהגיע אל הבית הביט מבעד לדלת כשזנבו מכשכש בהתלהבות.

להפתעתו הרבה מצא את עצמו מביט באלף כלבים קטנים ושמחים מכשכשים בזנבם בלא פחות

התלהבות ממנו.

הוא חייך חיוך ענקי, ואלף פרצופים שמחים החזירו לו חיוכים חמים וחברותיים. כשעזב את הבית

חשב לעצמו: “איזה מקום מדהים. אבוא לבקר פה לעיתים קרובות”.

באותו כפר היה עוד כלב קטן. הוא לא היה שמח במיוחד. יום אחד החליט גם הוא ללכת לבדוק

את הבית. הוא הגיע אליו, טיפס במדרגות בכבדות והציץ מבעד לדלת. לפתע ראה אלף כלבים

שלהם פרצופים מאוד לא נחמדים בוהים בו. הוא החל לחשוף לעומתם שיניים ונבהל נורא כשראה

אלף פרצופים חושפים אליו שיניים בחזרה. הוא עזב את הבית ובדרכו לכפר חשב לעצמו: “איזה

מקום נורא. אני בחיים לא חוזר לשם יותר”.

שאלות למחשבה:

  • מה גרם לשוני בין הרצון של שני הכלבים לחזור לבית אלף המראות?
  • האם הדרך שבה אנו מסתכלים על דברים באמת משפיעה עליהם?
  • כיצד קשורה עין טובה למצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’?

 

 

  • סיפור מסיפורי חז”ל (אפשר גם להציג אותו) – מעשה בנוכרי שבא להלל הזקן.

בקשו מכמה בני משפחה להציג את הסיפור הזה:

מעשה בנוכרי שבא לפני שמאי הזקן וביקש להתגייר על מנת שילמד את כל התורה על רגל אחת. דחפו שמאי באמת הבניין שבידו, שהיאך ייתכן ללמד את כל התורה על רגל אחת?! בא אותו הגוי לפני הלל הזקן, גיירו ואמר לו: “מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. זהו הרעיון המרכזי בתורה, וכל השאר פירוש לזה, וכדי להבינו המשך ללמוד”.

 

שאלות לדיון

  • מדוע לדעתכם בחר הלל בפסוק הזה כדי ללמד את הנוכרי את כל התורה כולה?
  • שמאי היה מגדולי החכמים. איך רב גדול כל כך יכול לדחוף את הנוכרי?
  • מה אפשר ללמוד מהסיפור על חשיבותה של אהבת הבריות?

 

  • סבב חיזוק משפחתי

  • מחלקים לכל אחד סוכריית טופי, וכל אחד צריך להעביר את הטופי למישהו במשפחה ולהגיד לו משהו טוב ומשמעותי שהוא מוסיף לבית.

 

 

  • שירים בצוותא –

  • אחד מבני הבית בוחר מילה, ועל המשפחה לשיר כמה שיותר שירים שהמילה נזכרת בהם.
  • מישהו מתחיל שיר, והבא אחריו צריך להתחיל שיר באות שבה הסתיים השיר הקודם.
  • שירים בנושא חברות ואכפתיות לשירה סביב המדורה (נספח 4).

 

נספחים

 

נספח 1 –

תפוחי אדמה מדורה בבית

המצרכים:
8 תפוחי אדמה בינוניים (עדיף מזן ראטה או באטר)
1 כוס מלח גס

אופן ההכנה:

  1. שוטפים היטב את תפוחי האדמה ומייבשים אותם.
  2. מניחים שני ניירות אפייה על תבנית תנור (הניירות נשרפים די מהר בחום גבוה, לכן כדאי שניים), ומעליהם מפזרים את כל המלח הגס. מניחים את תפוחי האדמה על המלח ומעבירים לתנור.
  3. רק כשתפוחי האדמה בתנור מדליקים אותו ומחממים ל-240 מעלות. אופים 40 דקות או עד שתפוחי האדמה שחומים מאוד. אל תפחדו להשחים אותם מאוד, רק הביאו בחשבון שזמן האפייה תלוי בגודל תפוחי האדמה.
  4. מורידים את הטמפרטורה ל-200 מעלות ואופים עוד 30 דקות או עד שתפוחי האדמה רכים מאוד בפנים. איך יודעים? פשוט נועצים בהם סכין חדה.
  5. מוציאים את תפוחי האדמה מהתנור ומאפשרים להם לנוח עשר דקות (הם ממשיכים להתרכך מהאדים הכלואים בהם), ורק אז פותחים וזוללים.

אגב, המתכון הזה נפלא גם לבטטות, רק שבבטטות אפשר להסתפק בחצי מזמן האפייה.

 

נספח 2 –

כרטיסי מילים

מדורה לימוד תורה רבי שמעון בר יוחאי חץ וקשת
תפוחי אדמה קרשים חברות בר כוכבא
אש רומאים מערה ספר הזוהר

 

נספח 3 –

שירון ל”ג בעומר

https://www.zemereshet.co.il/tags.asp?tag=27

 

נספח 4 –

שירי חברות ואכפתיות

 

שווים

רן דנקר ועילי בוטנר
מילים ולחן: עילי בוטנר

אתה לבן, אני שחור,
אני חשוך, אתה באור
שמחמם כמו אימא,
ושדואג לך.
אתה קטן, אני גדול
אני רוצה, אתה יכול
לרקוד, לצעוד קדימה.
להיות שלם בין אנשים.

ואולי יבוא יום ונהפוך שווים
אתה תהיה לי נחל ואני לך ימים
ונזרום ביחד עד אין סוף
שנייה לפני שקו החוף מגיע
שנייה לפני שקו החוף מגיע

אני בוכה, אתה צועק
אני טועה, אתה צודק
זאת הצגה שלנו,
ואין קהל ואין במה.
אולי נשב ננוח,
אתה, אתה.
אני, אני.
וגם תחלוף הרוח,
ויעברו כל השנים.

ואולי יבוא יום…

 

מי האיש

חוה אלברשטיין
מילים: תהלים לד, יג–טו

מי האיש החפץ חיים,
אוהב ימים
אוהב ימים לראות טוב.

נצור לשונך מרע
ושפתיך מדבר מרמה
סור מרע ועשה טוב
בקש שלום ורודפהו

 

מילה טובה

יהודית רביץ
מילים: יעקב גלעד
לחן: יהודית רביץ

אפילו בשרב הכי כבד
ידעתי שהגשם עוד ירד
ראיתי בחלון שלי ציפור
אפילו במשב סופה וקור.

לא פעם זה קשה
אבל לרוב מילה טובה
מייד עושה לי טוב
רק מילה טובה
או שתיים, לא יותר מזה.

אפילו ברחוב ראשי סואן
ראיתי איש יושב ומנגן
פגשתי אנשים מאושרים
אפילו בין שבילי עפר צרים.

תמיד השארתי פתח לתקווה
אפילו כשכבתה האהבה
חלמתי על ימים יותר יפים
אפילו בלילות שינה טרופים.

 

רקמה אנושית אחת

חוה אלברשטיין
מילים ולחןמוטי המר

כשאמות

משהו ממני, משהו ממני
ימות בך, ימות בך.

כשתמות משהו ממך בי, משהו ממך בי
ימות איתך, ימות איתך.

כי כולנו, כן כולנו
כולנו רקמה אנושית אחת חי

דעתך חשובה לנו