מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מאין באתי?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים
משך הפעולה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“נשאלה שאלה זו לפניהם: מי גדול, תלמוד או מעשה?” השבוע נעמיק בחשיבות שבלימוד ובבירור שלנו בנוגע לקול שעולה מהמציאות: היכן הוא משתלב בתפיסת העולם הציונית-דתית שלנו? מה היחס של הדרך שלנו אליו? מתוך בירור הנושא עצמו לעומק נוכל לצאת למעשה. נלמד על חשיבות לימוד התורה מתוך אהבה, עיון בכל מילה ומילה בעמל עצמי להבנת המפרשים. נברר איפה זה פוגש אותנו היום ומה הקול שעולה מהמציאות היום בעולם התורה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שבירור תפיסת העולם הוא שלב מהותי לפני היציאה לעשייה.
  2. החניכים ילמדו על החשיבות בלימוד תורה בעיון ומתוך העלאת שאלות באופן עצמאי.
  3. החניכים יעלו רעיונות לפעולות שאנחנו יכולים לפעול היום בלימוד התורה.

 

ציוד נדרש: נספחים רלוונטיים, שלטים שבהם נושאי הלימוד.

מהלך הפעולה

 

שלב א – פתחו את הפעולה בהצעה לחניכים: “בואו נצא לעשות גרפיטי של פסוקי התורה בעיר! ככה התורה תגיע לכולם בכל מקום!” המטרה היא לעורר את החניכים לחלוק עליכם, לומר שלא זאת דרכנו.

בשלב הזה אפשר לעורר דיון עם החניכים. בגמרא במסכת קידושין יש דיון מה גדול יותר, תלמוד או מעשה. שאלו את החניכים:

מה לדעתכם גדול יותר? מה חכמים רוצים לברר בשאלה הזו? האם יש ערך לעשייה בלי לימוד? וללימוד בלי עשייה?

סכמו: הבירור של תפיסת העולם שלנו חשוב לפני היציאה לעשייה. אנחנו יוצאים לפעול מתוך הערכים שלנו, ובין האידאולוגיה שלנו למעשה צריך להיות קשר ברור. לכן חשוב שלפני יציאה למעשה נקדיש זמן להתבוננות בתפיסת העולם שלנו ובחקירה שלנו אותה.

 

שלב ב – מתוך ההבנה של חשיבות הבירור והלימוד שלנו בנושא לפני היציאה למעשה צרו חבורות לימוד קטנות לנושאים שעולים מדמותה של נחמה, משיטת החינוך שלה ומפועלה: לימוד תורה נשי, לימוד עצמי באמצעות שאילת שאלות וחשיבות לימוד התורה. מומלץ שאת הלימוד תנחו אתם, ואם יש שני מדריכים, בחרו שני נושאים מהנושאים המוצעים (נספח 1).

 

שלב ג – אספו את הקבוצות ובקשו מכל קבוצה להציג לפני כולם את הנושא שלה ואת המסקנות שהעלו מהלימוד. הניחו על הרצפה דפים שכתובים עליהם בגדול הנושאים שנלמדו בקבוצות וערכו דיון על השאלות האלה (בקבוצות הלימוד או כל השבט יחד):

 

  • מה התחדש לכם בלימוד? אילו שאלות עוד נותר לכם לברר בנושא?
  • איפה אתם מול הנושא? מה לדעתכם המצב של הסניף מול הנושא?
  • מה המצב בקהילה ובעיר שלנו מול הנושא?

 

אחרי בירור העמדה והמצב הנתון שאלו את החניכים איך לדעתם אתם יכולים יחד כשבט וגם כיחידים להביא את הלימוד שלכם לידי מעשה. העלו איתם רעיונות.

סיכום – סכמו: למדנו בפעולה מה החשיבות של לימוד ובירור לפני היציאה לעשייה. ביררנו יחד כמה נושאים וחשבנו איך אנחנו יכולים יחד להביא את הלימוד לידי מעשה.

 

פעולת קורונה –

  1. חלקו את משתתפי ה’זום’ לחדרים (אם יש פחות משלושה מדריכים, בחרו שניים מהנושאים). כל חדר יקבל נושא, והמקורות יוקרנו בשיתוף מסך.
  2. צרו בפדלט לוח במבנה ‘מדף’ ותנו כותרות: ‘בבית’, ‘בסניף’, ‘בקהילה’. כל חניך וחניכה יוסיפו על הקיר בעמודה המתאימה רעיונות להגברת לימוד התורה וחיבוב התורה (בבית: לקבוע עיתים עם בני הבית, להכין שלט מאיר עיניים עם ציטוט יפה על לימוד תורה. בסניף: להקים קבוצות ‘זום’ של לימוד או חבורות לימוד בזמנים מסוימים, וכן הלאה).
  3. יציאה לעשייה ממש בבית (אם יש הסגר ושתי הפעולות מתחברות) – בקשו מהחניכים להכין מראש דף. כתבו עליו “כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם” ותלו על המקרר בבית. אפשר להוסיף למטה: “מתי אני קובע/ת עיתים לתורה?” ולגזור שעות במאונך שבני הבית יכולים לתלוש (כמו לוח מודעות רחוב).

 

 

נספחים

 

נספח 1 –

לימוד תורה לנשים

“אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית… ואע”פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי, לפי עניות דעתן… אמרו חכמים: כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות. במה דברים אמורים, בתורה שבעל פה; אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה, ואם למדה – אינו כמלמדה תפלות” (רמב”ם, הלכות תלמוד תורה א, יג).

 

  • מה דעת הרמב”ם על לימוד תורה לבנות?
  • למה זו דעתו?

 

“לדעתי רצוי וצריך, לא רק אפשר, לתת חינוך אינטנסיבי לבנות גם ממקורות תושבע”פ; בין אם משום הטענה שנשים עוסקות בכל המקצועות, מדוע ייגרע חלקן דווקא לגבי תורה, ובין אם משום דברי ה’חפץ חיים’ (בהווסד ‘בית יעקב’) שאם הרמב”ם אומר שצריך ללמד לגר את עיקרי הדת, אדם שגדל במסגרת יהודית – על אחת כמה וכמה… הבנות כיום מקבלות חינוך כללי רחב, ורבות מגיעות לאוניברסיטה, ושם – ולא רק שם, אלא בחברה בכלל – באות במגע עם השקפות ותפיסות עולם שונות. כך שהידע וערכי התורה נחוצים לבת… לדעתי, מה שדרוש לבת כדי לקבל את ההכשרה התורנית המעשית זה הרבה מעבר למה שמלמדים היום. יש להגביר את הלימוד לבנות, כמותית ואיכותית, תוך כדי הוראת כל תחומי התורה, ובכל זאת עדיין לא נחרוג מן המסגרת הנ”ל… אין לי שום התנגדות ללמד בנות גמרא… אני גם לא משוכנע שרצוי ללחוץ על בת ללמוד גמרא בצורה כל כך אינטנסיבית. בהלכה בכל זאת יש הבדל בין מקום האיש ובין מקום האשה בנושא זה, ובסופו של דבר התפקוד בחיים שונה. אבל אם לדבר על היכולת ללמוד דף גמרא ולהבין אותו ולהנות ממנו, איני רואה שום סיבה שלא לכוון לכך ללמד זאת לבנות, וצריך אפילו למסד את זה כחלק אינטגרלי של למידה בביה”ס, שיעור ממשי. כך אני מלמד את בתי וכך חונכה אשתי. וזו נראית לי הדרך המומלצת לציבור הבנות בדורנו (הרב אהרון ליכטנשטיין).

 

  • מה השינוי שהתרחש בין הדור של הרמב”ם לדור של רב ליכטנשטיין?
  • למה גורם המצב שבו לומדים באוניברסיטה אבל לא לומדים תורה?

 

 

“נראה שבזמנים הראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר, היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה… תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת… אבל בזמננו, שלומדות לימודים כלליים בכל הרצינות הראויה, למה ייגרעו דברי תורה” (הרב חיים דוד הלוי).

 

  • האם הרב חיים דוד הלוי עונה על דברי הרמב”ם?

 

הערה למדריכים: אפשר לבחור בן המקור השני לשלישי, לפי מה שמתאים לחברי השבט.

 

חשיבות לימוד התורה

  1. “כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה: בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל ייסורין, בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו, אפילו עני המחזר על הפתחים, ואפילו בעל אישה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר ‘והגית בו יומם ולילה’ (יהושע א, ח)” (רמב”ם, הלכות תלמוד תורה א).
  • למה לדעתכם כולם מחויבים בלימוד התורה ?

 

  1. “אלו דברים שאין להם שיעור: הפאה, והביכורים, והראיון, וגמילות חסדים, ותלמוד תורה. אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו; ותלמוד תורה כנגד כולם” (משנה, פאה א, א).

 

  • מה זה אומר שאין שיעור ללימוד תורה?
  • למה לדעתכם תלמוד תורה כנגד כל המצוות?

 

 

לימוד עצמי ושאילת שאלות

  1. אם אני לא אחשוב בשבילי, מי יחשוב בשבילי? (הגר”א משלי ו, ט)

 

  • למה חשוב שאני אחשוב בשבילי? מדוע שלא רק אחרים יחשבו?

“…יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב וקנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות” (משנה, אבות א, ו)

 

רמב”ם שם: “עשה לך רב – ואפילו לא היה ראוי להיות לך לרב, אבל שימהו לרב עד שתמסור לו הלימוד ותושג לך החכמה. לפי שאין לימוד האדם מעצמו כלימודו מזולתו, אלא לימודו מזולתו יותר קיים אצלו ויותר מבואר. ואפילו היה כמותו בחכמה או למטה הימנו”.

 

  • מה ההבדל בין הלימוד מרב לבין הלימוד עם חבר?
  • איזו חשיבות יש בכל אחד מסוגי הלימוד?

 

 

  1. “מה היה תחלתו של ר’ עקיבא? אמרו בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום… הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות. א”ל: רבי, למדני תורה. אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח. כתב לו אלף בית ולמדה. אלף תיו ולמדה. תורת כהנים ולמדה. היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה. הלך וישב לפני רבי אליעזר ולפני רבי יהושע. אמר להם: רבותי, פתחו לי טעם משנה. כיון שאמרו לו הלכה אחת הלך וישב לו בינו לבין עצמו. אמר: אלף זו למה נכתבה? בית זו למה נכתבה? דבר זה למה נאמר? חזר ושאלן והעמידן בדברים” (אבות דרבי נתן פרק ו).

 

  • מה מיוחד בדרך הלימוד של רבי עקיבא?
  • מה סוג השאלות שהוא שואל?
  • למה רבי עקיבא מתעכב ושואל על כל אות?

 

  1. “ואסור לו לתלמיד לקבל דברי רבו כשיש לו קושיות עליהם, ולפעמים יהיה האמת עם התלמיד, וכמו שעץ קטן מדליק הגדול… וזה שכתוב ‘יהי ביתך בית ועד לחכמים והוי מתאבק’, מלשון ויאבק איש עמו, שהוא ענין התאבקות מלחמה, כי מלחמת מצוה היא וכן אנו נגד רבותינו הקדושים אשר בארץ… הנה ע”י הספרים אשר בבתינו, ביתנו הוא בית ועד לחכמים אלה, הוזהרנו גם כן וניתן לנו רשות להתאבק וללחום בדבריהם ולתרץ קושייתם, ולא לישא פני איש רק לאהוב האמת.

אבל עם כל זה יזהר נפשו מלדבר בגאווה וגודל לבב באשר מצא מקום לחלוק, וידמה כי גדול הוא כרבו או כמחבר הספר אשר הוא משיג עליו, וידע בלבבו כי כמה פעמים לא יבין דבריו וכוונתו. ולכן יהיה אך בענוה יתירה… אך בתנאי ‘בעפר רגליהם’, רוצה לומר בענוה והכנעה לדון לפניהם בקרקע” (רוח חיים על אבות א, ד).

 

  • מה מוגדר “מלחמת מצווה” לפי הקטע?
  • מה הגבול שמוצב כאן בעניין הקושיות?

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו