מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ממציאים כשבט!

סוג הפעולה
דף לימוד | עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

להורדת הלימוד בפורמט PDF לחצו כאן

 

מהלך הלימוד:

יכול להיות שזה נגמר (יהונתן גפן)

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי

והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

שומר עברי על סוס לבן בלילה שחור

על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור

תל אביב הקטנה, חולות אדומים,

ביאליק אחד שני עצים שקמים,

אנשים יפים מלאים חלומות

ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,

כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא

היו פעם רק יתושים וביצות

אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר

אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

יכול להיות שזה נגמר.

יכול להיות שזה נגמר.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי

והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי

פלמ”ח, פינג’אן, קפה שחור וכוכבים

אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים

שפם ובלורית, כאפייה על צוואר,

ירון זהבי, אלתרמן, תמר,

בחורות יפות, מכנסיים קצרים

והיה להם בשביל מה לקום בבוקר

כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא…

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי

והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

 

  • האם באמת יכול להיות שזה נגמר ואין לנו עוד מה לעשות היום כי הכול כבר נעשה לפנינו?

 

זה לא נגמר! (אלישיב רייכנר)

“אומרים שהיה פה שמח”, אמר לא מזמן המשורר

“שמח לפני שנולדתי”, כך בדיוק הוא קיטר

ואחר כך תיאר חלוצים, עם מכנסיים קצרים בביצה

ונזכר – היו אידיאלים, והייתה התיישבות אמיצה

ובסוף הוא זרק שאלה, “יכול להיות שזה נגמר?”

הוא לא חיכה לתשובה, וקבע שנולדנו מאוחר

להם היה למה לקום, היה על מה לחלום

לנו לא נשאר כלום, פשוט משעמם היום.

אז תרשו לי שנייה להעיז, לענות לבחור המבואס

וזה לא כדי להרגיז, אז הוא בטח לא יכעס

זה עוד לא נגמר, ידידי, ואפילו לא התחיל!

צריך רק להיות ערני, ואת החושים שלך להפעיל

כי אם תפקח עיניים, תוכל בקלות לראות

חלוצים עם מכנסיים (ואפילו עם חולצות…)

והם עוד מייבשים ביצות, ומגרשים יתושים

ויש להם מה לבנות, הם אפילו עוד חולמים…

אז אולי השתנו הביצות, והיתושים לא כמו פעם

אבל יש מה לעשות, ולאידיאלים נשאר הטעם

עוד יש יישובים להקים, ונגב עוד יש להפריח

בפתח עומדים עולים, וצריך להביא גם משיח

עוד יש על מה להילחם, ולצערנו גם עם מי

וצריך בעזרת ה’, עוד המון יהודים להביא

וצריך לאחד, וצריך לקרב

צריך להסכים, אבל גם לסרב

צריך לעזור, אך לדעת למחות

ויש המון לכלוכים לנקות

ולכן משורר יקר, כדאי שתפסיק לקטר

לא נולדת מאוחר, אבל אתה עלול לאחר!

תתעורר, כי יש עבודה ו’שמח’ ימשיך להיות

לקום בבוקר תמצא סיבה,

אם תישן עם עיניים פקוחות!

 

אם נסתכל כל הזמן על מה שנעשה לפנינו, על מה שאחרים כבר עשו פה, באמת יכול להיות שנגיע מהר לאמירה המייאשת ‘יכול להיות שזה נגמר’, כי ייראה לנו שאין עוד מה לעשות והכול כבר נעשה.

אנחנו חייבים למקד את המבט שלנו קדימה, לדברים שעדיין לא נעשו, למה שעוד חסר, למה שעוד לא קרה כאן – והוא בטוח נצרך. להסתכל לעבר העתיד ולחשוב איזו יצירה חדשה, איזו המצאה חדשה נביא לעולם והיא תוכל לשנות את המציאות, לעשות טוב לעם ישראל ולקדם את כולנו בעוד צעד קדימה.

 

  • חשבו על דברים שאתם כשבט יכולים לחדש במציאות היום, להביא משהו שעוד לא היה, משהו שנצרך היום ביישוב שלכם, בשכונה, בעיר ובכלל בעם ישראל.

 

 

“וסגולה זו היא שיתברר ויתאמת אצל האדם איכותו של ה’אני’ שלו, כי בזה יומדד מעלת כל האדם לפי מדרגתו: האיש הגס והשפל כל ‘אני’׳ שלו מצומצם רק בחמרו וגופו, למעלה ממנו מי שמרגיש ש’אני’ שלו הוא מורכב מגוף ונפש, ולמעלה מזה מי שמכניס לה’אני’ שלו בני ביתו ומשפחתו, והאיש ההולך עפ״י דרכי התורה, ה’אני’ שלו כולל את כל עם ישראל, שבאמת כל איש ישראל הוא רק כאבר מגוף האומה הישראלית” (הרב שמעון שקופ, הקדמה ל’שערי יושר’).

 

  • מהן המדרגות ביחס האדם אל ה’אני’ שלו לפי הרב שקופ? מה הדבר מלמד אותנו על היחס ביננו ובין כלל ישראל?

קומיקס 5

 

 

ובחזרה להמצאה השבטית שלנו –

 

חזרו ללימוד הראשון שבו הכנתם רשימה של צרכים בסביבה שלכם, ובחרו מתוכה צורך אחד שבו אתם רוצים להתרכז כשבט, וממנו תמציאו את ההמצאה שלכם.

כתבו את הצורך שבחרתם:________________

עכשיו ערכו דיון שבטי וחשבו על דבר חדש שאתם עוד לא מכירים, שעוד לא נעשה בשבט ובסניף שלכם, ויכול לענות על צורך זה. חשבו על ההמצאה שבקיץ הזה אתם הולכים לחדש במציאות; המצאה שתהיה לגמרי שלכם.

מובן שעליכם לוודא שיש התאמה בין ההמצאה שאתם רוצים ובין היכולות בשבט, מספר החניכים וכו’.

אחרי שתקבעו ותחליטו, התחילו לתכנן:

ההמצאה השבטית שלנו בקיץ הקרוב:__________________________

איך אנחנו הולכים לעשות את זה בפועל?_____________________________________ _________________________________________________________________

מהם הדברים שצריך להכין ולארגן? חלקו לכל חניך וחניכה מהשבט תפקיד שהם אחראים לו: __________________________________________________________ __________________________________________________________

שריינו ביומנים! מתי זה הולך לקרות? _________________________________________

___________________________________________________________________

דעתך חשובה לנו