מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ממשיכים את דרך גוש קטיף- צעירים

ממשיכים את דרך גוש קטיף- צעירים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | יום גוש קטיף
19 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לקראת יום גוש קטיף נכיר לחניכים את גוש קטיף ואת מפעליו, ננסה להבין את חשיבותו של יום זה ואת הערך המוסף שלו ובסופו של דבר נקבל עלינו משהו לאור הפעולה שחווינו. נבין במהלך הפעולה כי מה שאנחנו רוצים לשמר מגוש קטיף הוא את המהות, את הערכים ואת דרך החיים של התושבים. דברים אלו רלוונטיים היום, שכן העשייה והפעילות נמשכים, וגם הערכים ודרך החיים של תורה ועבודה שהיו בגוש קטיף.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על אופי התושבים ועל דרך חייהם כחיי תורה ועבודה
  2. החניכים ידונו ברלוונטיות של יום גוש קטיף ובחשיבותו היום
  3. החניכים יקבלו עליהם משהו מדרך החיים בגוש קטיף

גוף הפעולה

שלב א –

בשלב הראשון נשחק משחק הזיכרון עם מושגים מהגוש (נספח 1). כך החניכים יוכלו להכיר את החיים בגוש, את אופי התושבים ואת הרוח שלפיה חיו.

פזרו כרטיסיות על הרצפה. בשבט גדול חלקו את החניכים לשתי קבוצות, ובשבט קטן כל חניך ישחק בפני עצמו. החניכים יצטרכו להתאים זוגות כרטיסים: כרטיס מושג או ערך וכרטיס הסבר משלים. כל קבוצה תרים בתורה שני כרטיסים. אם הכרטיסים שהרימה מרכיבים זוג, ההתאמה תקנה לה תור נוסף. אם לא, היא צריכה להפוך את הכרטיסיות, והתור יעבור לקבוצה השנייה.

 

שלב ב

שאלו את החניכים מה המכנה המשותף למושגים במשחק ואם הם יכולים לחלק אותם לשתי קטגוריות. כוונו אותם לחלק את המושגים לקטגוריות של תורה ושל עבודה.

נראה שקצת קשה לחלק את הדברים לקטגוריות של תורה ועבודה משום שהתחומים מעורבים זה בזה. תושבי גוש קטיף חיו חיים של תורה ועבודה שבאו לידי ביטוי בכל אופי החיים בגוש.

 

שלב ג

“תכנון יישוב חדש” – החניכים יהיו תושבי גוש קטיף לאחר שפונו, ויצטרכו לתכנן יישוב חדש (נספח 2).

החניכים יצטרכו לחשוב מה יהיה אופי היישוב, איפה יהיה בארץ, מה תהיה האמונה ביישוב, אם יהיה דתי, מעורב או חילוני, במה יעבדו תושבי היישוב, מה יהיו עקרונות היישוב ועוד (בשבט גדול אפשר לחלק את החניכים לקבוצות קטנות, וכל אחת תקים יישוב אחר).

המטרה של שלב זה היא להזדהות עם אנשי גוש קטיף ומתוך כך לחשוב מה רלוונטי היום, שהרי גוש קטיף כבר איננו קיים. מה אנחנו רוצים לשמור ממנו?

 

שלב ד –

שאלו את החניכים: מה הדברים שאתם הכי אוהבים בבית? מה הדברים שעושים את הבית שלנו לבית שלנו? האם זה המבנה? החפצים? המסורות המשפחתיות? האנשים? האוכל?

אפשרות לשלב זה: בכל הגדרה ששואלים מה הופך את הבית לבית, מי שמזדהה מרים את היד.

בסופו של דבר נראה שמה שהופך את הבית שלנו לבית אינו המבנה הפיזי (אם כי מובן שגם לו יש חלק). אך מה שנשאר הוא המהות בבית, המסורות, המנהגים, המשפחה, והם שהולכים איתנו לכל מקום.

 

שלב ה

דברו עם החניכים על מהלך הפעולה ועל מה שלמדתם על אנשי גוש קטיף. הזכירו שמה שנשאר מגוש קטיף הוא הערכים ודרך החיים של התושבים, והם נשארים גם היום.

כל חניך יבחר משהו שלמד מדרך החיים של אנשי הגוש והוא רוצה לקחת איתו.

כל חניך יקבל חפץ (אפשר להביא כל חפץ שיש בבית שאפשר ליצור איתו מבנה או צורה, למשל קוביות, דומינו, מכוניות קטנות, ספרים ועוד), וכל אחד בתורו יגיד איזה ערך הוא בוחר לקחת איתו, וישים את החפץ במרכז המעגל עד שייווצר מבנה מכל החפצים; ייווצר בית מלא בערכים שהחניכים בחרו.

 

סיכום – סכמו את הפעולה: הבנו שהרוח המיוחדת של אנשי גוש נשארת איתנו גם היום, לאחר הפינוי. גוש קטיף נשאר רלוונטי משום שהתושבים המשיכו בדרך שלהם, הקימו יישובים חדשים והמשיכו במשימות הלאומיות. הערכים שאנשי גוש פעלו על פיהם רלוונטיים לכל אחד ואחת מאיתנו, ואנחנו יכולים לפעול וליישם אותם בחיים שלנו. כך גם אנחנו יכולים להמשיך במובן מסוים את דרכו של גוש קטיף.

 

נספחים

נספח 1 –

משחק הזיכרון: *מאתר מרכז קטיף

 

 

נספח 2: הקמת יישוב

דעתך חשובה לנו