מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מקום בעולם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

 בפעולה זו נבקש לדבר על היכולת של מקום לאפשר יצירת ביטחון, נטיעת שורשים ומרחב גדילה. מתוך כך נבקש לבחון אילו מקומות בחיים שלנו יוצרים לנו ביטחון ומאפשרים לנו מרחב התפתחות. נמשיך ונדבר על ארץ ישראל המספקת מקום לעם ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו כמה מקום יכול להיות משפיע על יצירת ביטחון ומרחב גדילה.
  2. החניכים ילמדו שארץ ישראל היא המקום של עם ישראל.
  3. החניכים ישתפו במקומות משמעותיים בחיים שלהם שמאפשרים מרחב וקיום.

שבטים בוגרים:

פתיחה: מהו מקום בשבילי
בקשו מהחניכים לבחור ולשתף מקום משמעותי בעיניהם שיוצר להם ביטחון, המקום שלהם.
עוד אפשרות היא לבקש מהם להראות תמונה של אותו מקום באמצעות הטלפונים שלהם.

ציירו שמש גדולה וכתבו במרכזה את המילה מקום. שאלו את החניכים:

  • מה הופך מקום למשמעותי בעבורי? מה מקום שהוא שלנו יכול להעניק לנו?
  • נתבסס על המקום שבחרנו: למה בחרנו אותו? מה הוא נותן לנו?

תשובות שוודאי יעלו: מקום מעורר ביטחון, מאפשר לנו להיות מי שאנחנו, מאפשר לנו להתפתח. המקום שיעלה בסבב יהיה לרוב הבית: המקום הטבעי, המשפחתי, המגונן, המצמיח.

זמן: 15 דקות. עזרים: טלפונים; דפים וטושים.


גוף הפעולה: ארץ ישראל היא המקום של עם ישראל

ארץ ישראל היא המקום של עם ישראל: היא מאפשרת לו את מרחב ההתפתחות, את היכולת לפעול את סגולתו. לשם כך נשתמש בדברים שכתב הרב ראובן ששון בספרו ‘ושבתה הארץ’.

המקום מקיים את מי שחי בקרבו
“כדי שנוכל להבין את הדברים באופן בהיר ועמוק יותר, אנו צריכים להבין את המושג ‘מקום’, ואת היחס בין האדם ובין המקום. למעשה, ה’מקום’, הוא מרחב גדול שמקיים ומפתח את כל מה שטמון בו. הוא מרחב כללי, שבו מתפתחים החיים הפרטיים של כל היצורים. כך לדוגמא, כדור הארץ הוא המקום הפיסי שמקיים את כל החיים שבו, הצומח, החי והאדם. כל שפע של חיים וקיום שה’ משפיע על העולם, נמשך דרך מקום, ובתוכו גדלים ומתפתחים כל יצורי החיים. הדבר נכון הן ברובד הגשמי, כפי שאנו רואים שכל החיים מתפתחים במרחב של כדור הארץ, שבו יש אקלים וחמצן ומזון המאפשרים את קיום החיים של כל היצורים החומריים, וכן הדבר נכון גם ברבדים רוחניים ועליונים. כל הישויות הרוחניות יכולות להתקיים רק במרחב כללי שמעניק להם את האור והשפע הנזקק עבור התפתחותם. […] כללו של דבר – כל נברא וכל ייצור, מתקיים בתוך מרחב כללי, שממנו הוא מתהווה וצומח. המרחבים הכללים הללו הם בחינת המקומות. ה’מקום’ מקיים ומעמיד כל דבר שבתוכו. מקום גשמי מהווה קיום ליצורים גשמיים, ומקום רוחני מהווה בסיס קיום לנבראים רוחניים כמו הנשמה, והרוח של האיש הישראלי”.

  • מה מלמד אותנו הרב ששון על המושג מקום?
  • מהו המקום הרוחני שמקיים את עם ישראל?
  • מה זה אומר שארץ ישראל היא המקום של עם ישראל?

 

סכמו: המשמעות שארץ ישראל היא המקום של עם ישראל היא שרק בארץ ישראל עם ישראל יכול לפעול את סגולתו: לקיים את המצוות, לשמור את דרך ה’, להיות אור לגויים.

זמן: 20 דקות.


סיכום:
בפעולה דיברנו על המושג מקום ועל היכולת של מקום לספק ביטחון ומרחב התפתחות. מתוך כך למדנו שהמקום של עם ישראל הוא ארץ ישראל. רק בארץ ישראל עם ישראל יכול לפעול את סגולתו: לקיים את המצוות, לשמור את דרך ה’, להיות אור לגויים.

לסיכום נבקש לחזק את תחושת השייכות של החניכים לארץ.
קחו נייר רצף גדול והנחו את החניכים להכין שלטים שעניינם על עוצמת הקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל. תלו את השלטים במרחב הסניף או השכונה.

זמן: 5–10 דקות.

 

שבטים צעירים:

פתיחה: מהו מקום בשבילי
צרו זוגות של מושגים עם המקום והמרחב שלהם. לדוגמה: כלב – מלונה; פרה – אחו; משפחה – בית; צמחים – אדמה.
כתבו כל מושג על כרטיסייה וחלקו את הכרטיסיות לחניכים (אפשר אף לגזור כל זוג כמו פאזל). החניכים יצטרכו למצוא את הזוג שלהם. שאלו את החניכים: מה המשותף לכל הזוגות? על בסיס מה מצאתם את הזוג שלכם? סכמו עם החניכים שהזוגות היו בהקשר של מושג עם המקום שלו. כך תתחדד הנקודה שלכל דבר בעולם יש מרחב הקיום שלו.

נבקש להתבונן מהו מקום בשבילנו.
השמיעו לחניכים את השיר ‘תמיד תזכור ישנו מקום’ (‘אם אתה רוצה לברוח’. מילים בנספח 1). השיר מדבר על החשיבות שיהיה לכל אחד המקום שלו, שבו הוא יכול להיות מי שהוא.

  • למה חשוב שלכל אדם יהיו מקום שבו הוא מרגיש בנוח?
  • מה מקום משלנו יכול להעניק לנו?

תשובות שוודאי יעלו: מקום מעורר ביטחון, מאפשר לנו להיות מי שאנחנו, מאפשר לנו להתפתח. המקום שיעלה בסבב יהיה לרוב הבית: המקום הטבעי, המשפחתי, המגונן, המצמיח.

 

גוף הפעולה: ארץ ישראל היא המקום של עם ישראל

חזרו למתודה הראשונה של הזוגות והציגו לחניכים זוג נוסף (כתבו אותו בגדול): עם ישראל – ארץ ישראל.
הסבירו שארץ ישראל היא המקום של עם ישראל: היא מאפשרת לו את מרחב ההתפתחות, את היכולת לפעול את סגולתו.

הנחו את החניכים בלימוד קטע בזוגות כולל שאלות הכוונה:

“אמר החבר: כך גם ההר שלכם שאתם אומרים כי הכרם מצליח בו, אילו לא היו נוטעים בו את הגפנים ועושים את כל מלאכת עבודת הכרם הדרושה לגידולם – לא היה מניב ענבים. הנה, מעלתו של עם ישראל […] אשר הוא הסגולה, ואחרי זה יש גם לארץ חלק במעלה הזאת, עם המעשים והמצוות התלויים בארץ, שהם כעין עבודת הכרם. אולם, שלא כמו הכרם המניב ענבים גם במקום אחר, כך אין עם ישראל יכול להידבק בעניין האלוקי (בקשר שלו עם הקב”ה) אם בארץ הזאת” (ר’ יהודה הלוי, הכוזרי).

  • רבי יהודה הלוי מבקש למשול משל על כרם בשביל להסביר על הקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל. מהו המשל שמספר החבר?
  • מהו הנמשל לפי כל אחד מהמושגים המוזכרים במשל: ההר והכרם? עבודת הכרם? הענבים?

 

בשבטים צעירים אפשר לעשות הצגה על משל הכרם: התחפשו לחקלאי שמגדל ענבים. אז תבוא אליו דמות של רב ותשאל את החקלאי מה הוא עושה. החקלאי יסביר את עבודתו, והרב ימשיל זאת למציאות של עם ישראל בארץ ישראל.

כנסו את החניכים בחזרה למעגל ודונו בשאלה זו: מהו הקשר המיוחד שבין עם ישראל לארץ ישראל?
נבין שארץ ישראל היא המקום שבו עם ישראל יכול לגדול ולהתפתח ולפעול את תפקידו בעולם: להיות עם ה’ הקורא בשמו בעולם.

זמן: 20 דקות.

 

סיכום: דיברנו בפעולה על המושג ‘מקום’ ועל היכולת של מקום לספק ביטחון ומרחב התפתחות. מתוך כך למדנו שהמקום של עם ישראל הוא ארץ ישראל. רק בארץ ישראל עם ישראל יכול לפעול את סגולתו: לקיים את המצוות, לשמור את דרך ה’, להיות אור לגויים.

לסיכום נבקש לחזק את תחושת השייכות של החניכים לארץ.
קחו נייר רצף גדול והנחו את החניכים להכין שלטים שעניינם עוצמת הקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל. תלו את השלטים במרחב הסניף או השכונה.

 

נספחים

 

נספח 1

תמיד תזכור ישנו מקום (שיר הפתיחה של גאליס)

אם אתה רוצה לברוח, והכול נראה אפור,
יש מקום בו תראה אחרת את כל הצבעים שרק תחלום.

אם החיים הם מנהרה של חושך כמו חידה שאין לפתור,
תרים מבט תסתכל קדימה, העולם יראה לך ת’אור.

תמיד תזכור, ישנו מקום בו אתה לא לבד.
תצרח, תרקוד, תשיר, תקפוץ, תן לעצמך להיות אתה.
כבר לא בצד, לא עוד לבד, כל אחד פה מיוחד.

כאן תהיה מה שרצית, בלי לדאוג מה יאמרו כולם,
להרגיש שייך למשהו, לגלות עולם מושלם.

תמיד תזכור, ישנו מקום בו אתה לא לבד.
תצרח, תרקוד, תשיר, תקפוץ, תן לעצמך להיות אתה.
כבר לא בצד, לא עוד לבד, כל אחד פה מיוחד.

 

 

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו