מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מה קורה?!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
מערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אחי, מה קורה?!

סתם שאלה או שאלה שמשנה חיים? האם אנחנו באמת שמים לב למה שקורה סביבנו? דברים קורים כל הזמן בעולם הגדול ובסביבה הקרובה. אנחנו מאמינים שהם לא קורים סתם, שיש להם מסר שמכוון אלינו ושעלינו להיות קשובים אליו ולפעול בעקבותיו. אולי השאלה החשובה יותר היא “מה נשמע?” מה אנחנו מצליחים לשמוע?

בחודש הקרוב ובשנה כולה נעסוק בתפיסת “קול קרא והלכתי”, תפיסת עולם שמלמדת אותנו להיות קשובים למה שמתרחש במציאות, לזהות את הקריאה שלה אלינו ולפעול בעקבותיה. בפעולה זו ניחשף לתפיסה ונלמד עליה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על קול ה’ המופיע במציאות ועל הצורך להקשיב לו.
  2. החניכים יבינו את החשיבות שבלפעול בהתאם לקול ה’ המופיע במציאות.
  3. החניכים יספרו על מקרים שבהם הרגישו שהמציאות מדברת אליהם.

 

מקורות להרחבה:

המאמר “קול דודי דופק” של הרב יוסף דב סולובייצ’יק

 

ציוד נדרש:

נספחים מודפסים

גוף הפעולה

 

שלב א אתה שומע?

פתחו את הפעולה בהצגה של דו-שיח (נספח 1): סיפור שסיפר הרב ראובן פיירמן שקרה לו בהיותו חייל.

הערה למדריכים: אם אין שני מדריכים, אפשר לתאם מראש עם חניך שישתתף. אפשר גם לספר את המקרה, אבל צריך קצת ‘לנפח’ אותו כדי להכניס עניין. אגב, גם כשמציגים כדאי להוסיף פרטים כדי להרחיב את ההצגה.

 

כעת הקריאו (אם יש זרימה, שירו) את השיר ‘כתר מלוכה’ (נספח 2).

 

שאלו את החניכים:

  • למה בשיר חוזרת השורה “מה אתה רוצה שנבין מזה” כל כך הרבה פעמים? מהי הנחת היסוד של הכותב?
  • מה דעתכם על כך?

 

שלב ב כשהרגשתי לבד איך זרקת סימן

שחקו עם החניכים ‘פרה עיוורת’:

פזרו בחדר כיסאות וחפצים ובחרו שני חניכים. לאחד מהם קשרו כיסוי עיניים. החניך הרואה יוביל את ה’עיוור’ מפינה אחת לפינה הנגדית בלי שיפגע בכיסאות.

לפני שמתחילים קחו לצד את החניך ה’עיוור’ ואמרו לו שהוא צריך ללכת איך שהוא רוצה ולא להקשיב לחניך שמנסה להדריך אותו גם אם זה אומר שהוא יפגע בכיסאות ויזיז אותם.

לאחר הסיבוב הזה עשו אותו דבר עם שני חניכים אחרים, אך הפעם על החניך ה’עיוור’ להקשיב ולעשות כמו שאומר ה’רואה’.

 

שאלו את החניכים:

  • האם הרגשתם פעם בחיים שאלוקים מכוון אתכם, שולח לכם סימן?
  • האם הקשבתם לתחושה הזו?

 

שלב ג – אז הלכתי

הציגו לחניכים רשימה של אירועים (נספח 3) ושאלו לאחר כל אירוע:

 

  • האם האירוע הזה נוגע אליכם?
  • אם כן, מה אתם עושים עם זה?
  • אתם חושבים שצריך לעשות יותר?

 

הסבירו לחניכים שה’ מתגלה אלינו במציאות דרך אירועים שונים, קטנים או גדולים, ומדריך אותנו בתוכה. זה יכול להיות על ידי אבן שהוא מפיל או על ידי מגפה עולמית, אך עלינו להקשיב ולשאול “מה אתה רוצה שנבין מזה?”.

אחרי שאנו מבינים שהקב”ה מדבר אלינו ומנחה אותנו יש לנו חובה ללכת בעקבות הקול הזה. אנו כמו עיוורים: יש לנו אפשרות לשמוע את הקול אך ללכת בכיוון אחר, שאולי יפגע בנו, ויש לנו אפשרות לשמוע את הקול וללכת בעקבותיו. החובה שלנו היא להסתכל במציאות ולראות מה נוגע אלינו, במה אנו יכולים להשפיע ואיך אנו עושים זאת בצורה הטובה ביותר.

 

 

 

סיכום: עלינו לשים לב לקול ה’ הפונה אלינו ומדבר אלינו דרך המציאות. אחרי ששמענו אותו מוטלת עלינו האחריות גם ללכת בעקבות הקול ולפעול.

  • בקשו מהחניכים להעלות רעיונות ומחשבות על דברים שקורים סביבם או בעולם והם חושבים שהם באים להגיד לנו משהו.

 

 

נספחים

 

נספח 1

 

בין שני חברים התפתח דו-שיח:

איתן: שמע, אחינו, אני לא מאמין.

אריאל: במה אתה לא מאמין?

איתן: באלוקים, אחי. תראה מה קורה בעולם, איך יכול להיות שכל זה קורה ויש אלוקים?

אריאל: מה? אחי, ה’ מדבר אלינו דרך מה שקורה בעולם.

איתן: על מה אתה מדבר? איזה מדבר אלינו? יודע מה? אם ה’ ידבר אליי, אני אאמין. אם הוא יזיז עכשיו את האבן הגדולה הזו, פה מימין, ויפיל אותה, אני אאמין שהוא קיים.

אריאל: עזוב אותך. אל תעשה לי טובות, אתה לא באמת תאמין אם האבן הזו תיפול עכשיו. אתה תסביר לי אלף הסברים ותגיד שזה היה במקרה.

איתן: לא, נו, אמיתי איתך! אם היא תיפול אני אאמין.

תוך כדי שיחה הם החלו לשמוע קצת רחשים מכיוון האבן, ואלו אט-אט התחזקו, ופתאום האבן באמת נפלה.

אריאל: נו, הינה! ה’ הפיל את האבן!

איתן: אל תשגע אותי עכשיו. בטח הזזת אותה איכשהו או שבדיוק האדמה שם התפוררה. לא באמת ה’ הפיל את האבן הזו.

 

נספח 2 –

כתר מלוכה (ישי ריבו)

בין תרומה לתצוה

יום הולדת קצת משונה

הכול רגיל כאן לכאורה

במה, קהל ואהבה

 

בין תצוה לכי תישא

אסתר, פורים, משתה, שמחה

מי יחנה ומי ייסע

ומי יישא בתוצאה

 

בין כי תישא לויקהל

עולם מפסיק להתקהל

להשתתק להסתגר

ישמעאל, אדום וישראל

 

בין ויקהל לפקודי

אין איש בעיר ובשדה

כבר אין מול מי להתנהל

מגדל בבל שוב מתבלבל

 

ומה אתה רוצה שנבין מזה

איך מתרחקים ומתקרבים בכאב הזה

רוצה לחיות אותך ולא להיות לבד

ומה אתה רוצה שנלמד מזה

ואיך נדע להתאחד בפירוד הזה

עד שניתן לך כתר מלוכה

כתר מלוכה

 

בין פקודי לויקרא

כולנו באותה סירה

אביב הגיע, פסח בא

ואיתו תקווה רבה

 

שתקרע את רוע הגזרה

לכה דודי לקראת כלה

כבר אין לנו כוחות יותר

להתמודד, להילחם

 

ומה אתה רוצה שנבין מזה

איך מתנתקים ומתחברים אל הלב הזה

רוצה לחיות אותך ולא להיות לבד

ומה אתה רוצה שנלמד מזה

ואיך נדע להתאחד בפירוד הזה

שמע ישראל, ה’ אחד ושמו אחד

אחד ושמו אחד.

 

 

נספח 3 –

אירועים

  • טילים על אשקלון
  • אזעקה בצפון
  • ברית לאח של חבר
  • מישהו בשכונה זכה בלוטו
  • סגר בקורונה
  • 200,000 אנשים מתו מקורונה בארצות הברית
  • קרוב משפחה חולה
  • הוריקן ביפן
  • עולים חדשים באו לגור בשכונה
  • הומלס ליד הסניף
  • דודה מבוגרת של חברה מתחתנת

 

דעתך חשובה לנו