מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מה הצליח לגרום לך לעצור ושוב ללכת?

מה הצליח לגרום לך לעצור ושוב ללכת?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

יצא לכם לשמוע על דברים שנעשו בשנים האחרונות ולחשוב לעצמכם “איך לא חשבו על זה קודם?” ולמה באמת לא חשבו על זה קודם? בדרך כלל התשובה פשוטה. כי לא היה צריך את זה! בפעולה הקרובה נלמד איך להעמיק את המבט שמתבונן במציאות, מזהה צרכים ופועל למענם בתוכה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יקשרו את הנושא השנתי לחיי היום-יום שלהם.
  2. החניכים יפתחו נכונות לפעול במציאות.
  3. החניכים יתַרגלו הסתכלות מתבוננת ומעשית על מצבים בחיים.

 

ציוד נדרש: נספחים, נייר גדול וכלי כתיבה (לא חובה), ציוד להקרנת סרטון, סוכריות בארבעה צבעים.

מהלך הפעולה

 

פתיחה: הכול עניין של הסתכלות

פתחו במשחק קצר: חלקו את השבט לשלוש קבוצות, ובכל סבב תקבל כל קבוצה כרטיסייה אחת ובה שלוש מילים שמתארות מושג (נספח 1). בכל פעם תראו דף שבו המושג, והחניכים יצטרכו לצעוק באותו זמן בקול מה כתוב על הדף שהראיתם.

כמובן, אין לנקד את הדף.
לדוגמה, המילה שתראו היא דוד, ועל הכרטיסיות שחניכים יקבלו יהיה רשום:
1) המלך, תהלים, שלמה 2) אבא, סבא, אח 3) שמש, בוילר, מקלחת.

שאלו את החניכים: מה גרם לכל קבוצה להגיב אחרת על אותה מילה?

הסבירו שצורת ההסתכלות שלנו על המציאות משפיעה על התגובה שלנו: הקבוצה שחשבה על מושגים של מלך צעקה “דוִד”. הקבוצה שחשבה על מושגים שקשורים למשפחה, צעקה “דוֹד”, הקבוצה שחשבה על מושגים של מקלחת צעקה “דוּד”. כשאנחנו קשובים למציאות ושמים לב אליה ההסתכלות שלנו עליה משתנה, ולכן אנחנו יכולים לפעול בה ולהשפיע עליה בצורה שלא הייתה מתאפשרת אילו ההסתכלות שלנו עליה הייתה אחרת.

 

חלק א:

בחלק הזה נרצה לחבר את החניכים לרעיון הגדול מתוך חיי היום-יום שלהם. נשקף לחניכים את המקרים בחיים שלהם שבהם הם כבר קשובים למתרחש סביבם ופועלים בעקבותיו.

אפשרות א: בחרו שני מתנדבים, וכל אחד בתורו יצטרך לספר במהלך דקה כמה שיותר דברים טובים שעשה בשבוע האחרון (הכין שיעורי בית עם האחים, עזר בבית, עשה קניות, שילם על חבר באוטובוס שנתקע בלי וכו’).

אפשרות ב: פרסו נייר רצף או בריסטול גדול, הניחו טושים והקציבו לחניכים כמה דקות למלא את הנייר בכמה שיותר דברים טובים ומשמעותיים שעשו בשבוע האחרון.

בקשו מהנציגים המתנדבים באפשרות א או מכל הכותבים באפשרות ב לבחור משהו שאמרו או כתבו, לחשוב למה עשו את המעשה הזה ולשתף את השבט.
תנו לחניכים להעלות את הסיבות שלהם, ונסו להעלות איתם יחד את זיהוי הצורך במציאות שבעקבותיו פעלו.

 

חלק ב: לראות את הקולות
הציגו לחניכים מצבים (נספח 2). לאחר כל מצב שאלו אותם:

  • מי חושב שהמקרה הזה קשור אליו

בחרו חניך שחושב שזה קשור אליו וחניך שחושב שלא ובקשו מהם לפרט את דעתם.

  • שאלו: האם המצב הזה יכול להיות קשור אלינו? איך?

נסו לחשוב יחד: מה אנחנו, מהמקום שבו אנחנו נמצאים כרגע, יכולים לעשות בנוגע למצב הזה?
יש אמרה במדרש רבה שמות ה, ט: “קול ה’ בכוח” – בכוחו של כל אחד ואחד. ואומר על כך הרב נריה זצ”ל: “מחובתו של הדור להשמיע את דבר אלוקים בקולו, בסגנונו ובשפתו”. יש לנו חובה וזכות לפעול במציאות מהמקום שבו אנחנו נמצאים. הבחירה אם להיות קשובים אליה ולהרגיש אחראים למה שקורה נתונה בידיים שלנו.

 

חלק ג
הראו לחניכים סרטון של “מה אתם הייתם עושים” (נספח 3). שאלו אותם:

  • מה אתם חושבים על האנשים שהתערבו ועזרו?
  • מה גרם לאנשים להתערב במצב ולעזור?
  • מה אתם הייתם עושים במקומם?

 

הסרטונים האלה מראים דוגמה לאנשים שהיו קשובים למה שקורה סביבם ופעלו מתוך זה בהתאם לתפיסת העולם שלהם.

 

סיכום

אפשרות א: העבירו בין החניכים שקית שבה סוכריות בארבעה צבעים, וכל אחד ייקח סוכריה אחת. לפי הצבע של הסוכרייה שבחרו חלקו את החניכים לתחומים שהם צריכים להתבונן בהם ולהשתדל לפעול בהם בשבוע הקרוב: שכונה, בית ספר, בית כנסת, רשתות חברתיות. למשל, אם רוני לקחה סוכרייה אדומה, היא צריכה לשים לב לדברים המתרחשים ברשתות החברתיות ולחשוב אם וכיצד עליה לפעול ולהשפיע בכל מיני מצבים. במפגש הבא עם חניכים (אפילו אם לא בפעולה ממש אלא בחזרות או בצביעת קירות) כדאי להעלות את זה ולשאול מה הם עשו עם הנושא שהם קיבלו.

אפשרות ב: הכינו מראש צמידי נייר בארבעה צבעים וכתבו עליהם “זה בידיים שלי”. חלקו לחניכים, וכל צבע צמיד יהיה תחום שבו הם יתמקדו וישימו לב אליו יותר בתקופה הקרובה: שכונה, בית ספר, בית כנסת או רשתות חברתיות. למשל, אם רוני קיבלה צמיד אדום, היא צריכה לשים לב לדברים המתרחשים ברשתות החברתיות ולחשוב אם וכיצד עליה לפעול ולהשפיע בכל מיני מצבים.
אפשר בכל שבוע להחליף בין חברי השבט את צבעי הצמידים ואת תחום ההתמקדות.


סכמו: בפעולה ראינו שהתפיסה שדיברנו עליה בשבוע שעבר פוגשת אותנו בהרבה מצבים בחיים שלנו, ואם נסגל אותה לעצמנו, נוכל לשים לב ולהשפיע על המציאות הסובבת אותנו ולחיות חיים משמעותיים יותר.

 

נספחים

 

נספח 1 –

דוד: 1) המלך, תהלים, שלמה 2) אבא, סבא, אח 3) שמש, בוילר, מקלחת
בקר: 1) טוב, שמש, לילה 2) ביקור, אירוח, הכנסת אורחים 3) בהמה, פרה, חיות
ספר: 1) סיפור, אגדה, חנות 2) תסרוקת, מסרק, שיער 3) 1,2,3, מספר, כמות
גזר : 1) דין, בית משפט, ימים נוראים 2) מספריים, דפים, תספורת 3) מלפפון, עגבנייה, סלט
אדם: 1) צבע, ורוד, לבן 2) שפתון, שפתיים, ליפסטיק 3) חוה, איש, מישהו

 

נספח 2 –

מצבים
1. ילד בכיתה מתקשה בשיעורי בבית ולעולם אינו מצליח להכין אותם

2. הרבה ילדים בשכונה רוכבים על אופניים בלי קסדה. לפני שבוע אחד מהם נפל בזמן רכיבה ונפצע קשה, והוא מאושפז בבית חולים

3. יש ילדה בשבט מעלות שכל השבט מחרים. את לא מכירה אותה בכלל, אבל בשבת ראית אותה בוכה בצד

הערה למדריכים: אפשר להוסיף או לשנות מצבים בהתאם לנושאים הרלוונטיים לחניכים ולרמת הקשב שלהם.

 

נספח 3 –

מה אתם הייתם עושים?

הערה למדריכים: בחרו אחד מהסרטונים המוצעים

סרטון 1 – יחס לא יפה למוגבלות: https://katzr.net/c6c135

 

סרטון 2 – ילדה ענייה: https://katzr.net/0c0696

 

סרטון 3 – איום בחרם: https://katzr.net/852a0b

 

 

 

דעתך חשובה לנו