מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מה ההבדל בין דרך לתוצאה?

דרך ההליכה - היכרות עם המושג 'דרך' והבחנתו מהמושג 'תוצאה'.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשבועיים האחרונים עסקנו במהות הנושא ‘מובילים בדרך תורה ועבודה’. בשבועיים הקרובים נעסוק בשאלה איך עושים זאת, ובפעולה זו נברר את משמעות הדרך.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו את ההבדל בין דרך לתוצאה.
  2. החניכים יבררו את חשיבות הדרך.
  3. החניכים יגדירו אילו דרכים יש בחייהם ויבינו את חשיבותם אצלם.

ציוד נדרש:

ציור גדול של שביל ובסופו היעד, צ’ופר.

 

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א

 

הבדילו לחניכים בין המושגים ‘דרך’ ו’תוצאה’.

 

  • ספרו לחניכים סיפור או הציגו הצגה על שני אנשים המגיעים לאותו מקום בשתי דרכים שונות. זו יכולה להיות דרך פיזית, כמו שני מסלולים לבית ספר, או משהו מופשט יותר כמו ארוחת ערב, שיש כמה דרכים להגיע אליה (להכין, לבקש מההורים שיכינו, לקנות וכו’).
  • הסבירו לחניכים מהו ההבדל בין הדרך לתוצאה, ליעד הסופי.

 

 

שלב ב

 

הסבירו לחניכים את החשיבות של איך תיראה הדרך שלנו אל התוצאה.

 

  • שחקו בכיסאות מוזיקליים. אפשר לבקש (בשקט) מאחד החניכים שיפריע קצת לחבריו.
  • בסיום המשחק דונו עם החניכים – שאלו את החניך המנצח: האם שמחת לנצח? האם נהנית מהמשחק? מה חשבת על ההתנהגות של החניך ‘המפריע’ כלפיך או איך היית מרגיש אילו שאר החברים היו דוחפים וצועקים במשך המשחק? האם חשוב רק לנצח או שחשוב גם ליהנות במשחק?
  • הסבירו לחניכים מהי חשיבות הדרך: אנחנו רוצים להגיע לכל מיני דברים בחיים – לקבל מתנה מסוימת, לנסוע למקום מיוחד, להצליח במשהו שהיום איננו מצליחים בו, להיות חבר טוב של מישהו ועוד, אבל הדרך להגיע אל התוצאה חשובה לא פחות מהתוצאה עצמה.

 

 

אם יש באפשרותכם השיגו את הספר ‘רות שאהבה תחרות’ מאת לימור שמחוביץ. הספר מספר על ילדה ששמה רות שכל הזמן רצתה לסיים ראשונה. בטיול משפחתי אחד, שרות רצה בו את כל המסלול בלי ליהנות מהיופי ומהחוויות שבדרך, הבינה רות שלדרך אל התוצאה יש משמעות בפני עצמה, כי היא מה שהופכת את התוצאה למשמעותית ומיוחדת.

 

אפשר לספר או להציג סיפור עם המסר של ‘רות שאהבה תחרות’ שתמציאו לחניכים.

 

שלב ג

 

החניכים ישליכו את מה שלמדו על חייהם האישיים.

 

פרסו על הרצפה ציור גדול של שביל ויעד (העתיקו בהגדלה את הציור המצורף בנספח 1) ואמרו לחניכים לחשוב על דברים שחשובים להם בחיים. כל חניך בתורו יעלה על השביל ויאמר מה הדרך שלו להגיע לדבר שחשוב לו בחיים, אגב הליכה בשביל והגעה ל’יעד’ (לדוגמה: הדבר החשוב הוא לקבל ציון טוב במבחן, הדרך היא ללמוד כל הזמן או להעתיק מחבר). אפשר להעלות כל חניך כמה פעמים, ובכל פעם הוא יציין דרך אחרת לאותו יעד (להוביל אותם לדרכים חיוביות).

 

דברו על הדרכים אל היעדים, מהן הדרכים הטובות ומה אנחנו יכולים ללמוד מהן.

 

 

סיכום:

 

הבחנו בין הדרך לתוצאה וראינו שיש דרכים שונות להגיע לאותו יעד. ראינו שיש משמעות לדרך עצמה בלי קשר לתוצאה שרוצים להשיג. לא נעים לנו אם חבר שלנו רומס אותנו בדרך לתוצאה שלו, ולכן נשים לב גם אנחנו לדרך שלנו להשיג את מה שאנחנו רוצים.

 

 

 

הצעה לצ’ופר :

השיר ‘אנשים טובים’ של נעמי שמר (נספח 2).

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

ציור של שביל ויעד

 

שביל ויעד

 

נספח 2 –

 

 

אנשים טובים (נעמי שמר)

 

תפקחו את העיניים, תסתכלו סביב 
פה ושם נגמר החורף ונכנס אביב 
בשדה ליד הדרך יש כבר דגניות 
אל תגידו לי שכל זה לא יכול להיות 

אנשים טובים באמצע הדרך 
אנשים טובים מאוד 
אנשים טובים יודעים את הדרך 
ואיתם אפשר לצעוד 


איש אחד קנה לי ספר בן מאה שנה 
איש אחר בנה כינור שיש בו מנגינה 
ואישה טובה אחרת לי נתנה את שמה 
ומאז אני בדרך שרה במקומה 


אנשים טובים


איש אחד יבנה לי גשר כדי לחצות נהר 
איש אחר יצמיח יער במורדות ההר 
ואישה טובה אחרת, אם יהיה קשה 
רק תצביע אל האופק ותבטיח ש


אנשים טובים


וממש כמו צמחי הבר הבודדים 
הם עוצרים תמיד את החולות הנודדים 
הרקיע מתבהר, וכבר אפשר לראות 
אנשים על אם הדרך מחכים לאות 


אנשים טובים

דעתך חשובה לנו