מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קיימות, הגרסה היהודית

לימוד שבועי לצוותי נחשון - פרשת וישלח

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!

| בראשית פרק לב פסוק כה

"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר."

 

| רש“י

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב – – שכח פכים [=כלים קטנים] וחזר עליהם.

 

| רש“ר הירש 

לדעת חז"ל "נשתייר על פכין קטנים": אחרי שהעביר בנחל את כל אשר לו, חזר עוד פעם, לראות אם לא שכח דבר. "מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה, לפי שאין פושטין ידיהן בגזל". רכוש, שצדיק זכה לו ביושר, אפילו אינו אלא שוה פרוטה, הרי הוא קדוש בעיניו, הוא לא יבזבז אותו, אף לא ישחית אותו לריק, והוא אחראי על שימושו היעיל. אלפי זוזים הרי הם בעיניו כשרוך נעל, בשעה שיש להוציא אותם למטרה נעלה; אך ערכו של שרוך נעל עולה לאלפי זוזים, בשעה שהוא עומד להתבזבז ללא טעם וללא מטרה. מי "שאינו פושט ידו בגזל", והוא קורא את שלו רק מה שהצליח לרכוש במאמציו הישרים, זה יראה את חסדי ההשגחה בכל קנין שרכש; אם מחוט ועד שרוך נעל, הכל בא לו בזיעת אפים ישרה, שנתברכה בידי שמים, וערכו לא ישוער.

 

  • מדוע נותר יעקב לבדו מול המלאך, בלי משפחתו? מה ההסבר של רש"י ושל חז"ל לכך?
  • מה לומדים חז"ל מכך שיעקב חזר ולא ויתר על כליו הקטנים? מה הכוונה ש"חביב עליהם ממונם יותר מגופם"?
  • מהו היחס של הצדיק לרכושו לפי הרש"ר הירש? האם הוא מבזבז ללא הכרה, או שמא אינו מוציא כלל? מה העיקרון המנחה אותו בשימוש ברכושו? וכיצד זה קשור לכך שהוא הרוויח אותו ביושר?
  • עד כמה אנחנו משתמשים ברכוש שלנו, בחפצים שלנו, בעולם שלנו, על פי דרכו של יעקב אבינו? האם אנחנו משתדלים להימנע מלבזבז "ללא טעם וללא מטרה"? ולחילופין, האם אנחנו יודעים להשתמש ללא פחד לשם "מטרה נעלה"?

 

סיכום:

האם יעקב אבינו היה פעיל למען איכות הסביבה?
את העובדה שיעקב נותר לבד מול המלאך תולים חז"ל בכך שלאחר שיעקב העביר "את אשר לו (פסוק כד), הוא חזר לוודא שלא שכח שום כלי קטן מכליו. יעקב, עשיר מופלג, לא מזלזל בשום כד ושום צלחת שנשכחה מאחור, גם במחיר מאמץ גופני גדול – "מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם".
למה הוא עושה זאת? מה מפריע לו להשאיר כמה כלים מאחור? הרי הוא לא ירגיש בחסרונם! מסביר רש"ר הירש שיחסו של יעקב לרכוש הוא יחס "קדוש". כל שקל וכל כלי קטן הוא בעל ערך רב, כאשר הוא הרוויח אותו ביושר, והוא לא ישחית ולא יזלזל אפילו בדבר הקטן ביותר שהקב"ה העניק לו. ולצד זאת, כאשר יש לרכוש שימוש נכון, מטרה נעלה – הוא לא יהסס להוציא ולהשתמש כמה שצריך. רכושו של האדם הוא זה ש"מעמיד אותו על רגליו" (על פי פסחים קיט), הוא כלי השרת דרכו האדם מגשים את ייעודו ואת שליחותו בעולם.
תפיסה זו של יעקב אבינו אינה מובנת מאליה כיום בעולם. יש כאלו שכל דאגה למניעת בזבוז והרס – נתפסת בעיניהם כשיגעון של פעילי איכות הסביבה שמקורו באבדן ערך האדם. ומן הצד השני, יש כאלו שכל שימוש וניצול של המשאבים שיש לנו בעולם נתפס בעיניהם כהרס חסר הצדקה. אך הקיימות היהודית שמלמד אותנו יעקב אבינו, שעל בשרו חווה עוני מרוד, מראה את דרך האמצע, בה הרכוש שלנו מקבל מעמד של כבוד וקדושה, אך לא מתוך פחד וחרדה אלא דווקא מתוך הצורך לנצלו למטרות הנעלות שלשמו הוא ניתן לנו.

 

בוחן פתע

  • מה שמה של השרה האחראית על המשרד להגנת הסביבה?
  • למי נאמר "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי"?
  • מה משמעות המילה "מיחדוש"?

 

יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!

 

דעתך חשובה לנו