מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

על פי דרכו

לימוד שבועי לצוותי נחשון - פרשת תולדות

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!

| בראשית פרק כה פסוק כז

"וַיִּגְדְּלוּ, הַנְּעָרִים, וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה"

 

  • אילו הבדלים יש בין עשיו ליעקב לפי הפסוקים? האם לדעתכם הם נולדו עם ההבדלים הללו, או שהם תוצאה של החינוך שהם קיבלו?

 

| רש“ר הירש 

הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם מקורו העיקרי היה – לא רק בתכונותיהם – אלא גם בחינוכם הלקוי. כל עוד היו קטנים, לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות, תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם, ושכחו כלל גדול בחינוך: "חנך לנער על פי דרכו" וגו' (משלי כב, ו). יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו, וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה, האנושית והיהודית כאחת. התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ורבגווניות, כריבוי תכונות האדם, וכרבגווניות דרכי חייהם. כאשר נקבצו בני יעקב לשמוע את ברכת אביהם, והלה =והוא ראה בהם את שבטי ישראל שלעתיד, לא ראה רק כהנים ומורי הוראה; הנה עמד שם שבט הלויה ושבט המלוכה, שבט הסוחרים, שבט האכרים, ושבט הלוחמים; עמד שם לנגד עיניו העם כולו, על כל סגולותיו הרבגווניות, ועל כל דרכי התפתחותו; את כולם הוא ברך, "איש אשר כברכתו ברך אתם", איש איש כסגולותיו המיוחדות לו (…) המושיב את יעקב ועשו על ספסל לימודים אחד, ובאותם הרגלי החיים מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה, – מובטח לו שאת האחד מהם הוא מקלקל. יעקב ישאב ממעיין החכמה בחפץ גובר והולך, ואילו עשו רק יצפה ליום, בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים, ויחד אתם תעודת חיים גדולה (=ייעוד גדול), שהכיר אותה רק באופן חד – צדדי, ובדרך שמעצם טבעו הוא סולד בה.

 

  • כיצד חונכו יעקב ועשו לפי פירושו של רש"ר הירש? האם החינוך היה קשור לאופי שלהם, או שהם חונכו בצורה זהה ואחידה?
  • מה לומד רש"ר הירש מהשוני בין השבטים השונים? האם יעקב חינך את כולם להיות "כהנים ומורי הוראה"?
  • עד כמה אנחנו כמחנכים, וגם כמחונכים, מתייחסים לאופי ולתכונות השונות שלנו?
  • האם החלוקה לתפקידים שונים בסניף עונה על הכלל "חנוך לנער על פי דרכו"?

 

סיכום:

האם עשו היה יכול לצאת צדיק?
עשו גדל להיות "איש ציד", גם במקצוע שלו – צייד, אבל לא פחות מכך באופי שלו, רמאי – "כי ציד בפיו". אבל זה לא היה מוכרח להיות כך. רש"ר הירש אומר שתכונות האופי של עשו הן אחרות – הוא פחות "חנון" שיכול לשבת כל היום מול ספרים, כוחו בידיו, "ידי עשו". אבל כל זה לא אומר שעשו לא יכול היה לצאת ירא שמיים, אדם שכוחותיו מנותבים למקומות טובים.
מדוע זה לא קרה?
כי עשו קיבל חינוך בדיוק כמו יעקב. שני התאומים, הכל כך שונים זה מזה כבר מרגע לידתם, קיבלו בדיוק את אותו יחס. לאחד זה התאים, והוא צמח להיות יושב אהלים, אבל לשני זה ממש לא התאים. וזה גרם לו "לצאת לתרבות רעה", להתחתן עם כנעניות, ולהיות איש גס רוח ורמאי. יעקב כבר לומד את הלקח, ומחנך את כל אחד מילדיו בדרך המתאימה לו, "חנוך לנער על פי דרכו". כך זבולון גדל להיות סוחר שיכול לגור בשכנות ובאהבה ליששכר איש הספר, יהודה המנהיג גדל לצד לוי הכהן. לכולם הייתה מטרה אחת, "שמע ישראל ה' א-להינו ה' אחד", אבל כל אחד ואחד ביטא זאת בדרכו, כל אחד ואחד הצמיח את כוחותיו הייחודיים לו להגשמת אותה מטרה.
וגם אצלנו בסניף, יש חלוקה לתפקידים, "על פי דרכו". יש את אנשי העשייה, היוזמה, היצירה, ויש את אנשי ההוראה, הרוח, החינוך. יש נחשון, ויש הדרכה. לכולם מטרה אחת, לחנך ולהיות דור נאמן ומסור לעמו תורתו וארצו, אבל הביטויים שונים. כמה עושר ורבגוניות יש בתמונה כזו של סניף, כמה ברכה יכולה לבוא מהפיצול לדרכים שונות, שמשתלבות זו בזו בדרך למטרה אחת.
האם אנחנו יודעים לראות את היופי שבתמונה הזו?

 

בוחן פתע

  • מי חיבר את ספר משלי, בו נאמר הפסוק "חנוך לנער על פי דרכו"?
  • איך נקרא ספרו של האדמו"ר מפיאסצנה, שבהקדמתו מתוארת משנה חינוכית "על פי דרכו" של הנער?
  • בין מי למי נהוג לחתום הסכם "יששכר וזבולון"?

 

יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!

 

דעתך חשובה לנו