מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

זכייה לדורות

לימוד שבועי לצוותי נחשון - פרשת חיי שרה

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!

| בראשית פרק כד, א

“וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל.”

  • מה פירוש הביטויים “זקן” ו”בא בימים”? איך הם קשורים לסוף הפסוק?
  • מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש כשאתם שומעים את המילה “זקן”? האם ההקשר הוא חיובי? 

 

| רש“ר הירש 

זקן (…) מציין את מי שהחכים מתוך נסיון החיים, בניגוד ל”נער”, שעוד “מנער” מעליו את הרשמים, אינו קולט רשמים קבועים, אינו לומד מהחיים, אלא שואף ליצור לו את עולמו מתוך עצמו.
בזה נבדלו השמות הנרדפים: “ישן” ו”זקן”. ישן (ומכאן “שנה”) מורה על כלות הכוחות שנוצלו עד לעייפה ועמעום … כנגד זה מציין “זקן” את הרכוש, שנרכש אחרי עבודת החיים, את הבשלת האישיות. מכאן גם דברי חז”ל: “זקן – זה שקנה חכמה” (קידושין לב ע”ב;) או המאמר הכולל עוד יותר: “זה שקנה שני עולמות” (בראשית רבה נט, ט). החכמה היהודית יודעת בכל מקום את מלוא הערך של העולם הזה בצד ערכו של העולם הבא, ותמיד היא נותנת לו את הביטוי ההולם (…) זקן הוא זה שבחייו עלי אדמות כבש את שני העולמות, את הזה בשביל הבא, ע”י שהטביע את חותם האלהות על העולם הגשמי. “צדיקים ישכינו שכינה בארץ” (ילק”ש בראשית רמז כג).
כך, לפי השקפה זו, יש להבין גם את “בא בימים” (…) ימי חייו היו לו “פילון מפולש”, מעבר, שהוביל במישרין אל עבר חיי העוה”ב. הימים לא התגברו עליו, כי אם הוא באבהם, והם היו לו לציונים ותמרורים בדרכו לנצח:

 

  • במה שונה הזקן מהנער לפי הרש”ר הירש?
    מה משמעות המילה “זקן”, בניגוד ל”ישן”? 
  • אילו “שני עולמות” קנה הזקן במעשיו לאורך החיים? כיצד קנה הזקן את העולם הבא באמצעות מעשיו בעולם הזה? 
  • מה ההבדל בין אדם ש”בא בימים” לאדם שלא “בא בימים”? 
    מה הכוונה שהימים “לא התגברו עליו”? 
    האם גם לנו בחיים יש ימים ש”מתגברים עלינו” ויש ימים שאנחנו “באים בהם”? 
  • איך אנחנו תופסים את הזקנה והזקנים?
    האם בצורה מכבדת ומכובדת כמו זו שמתאר רש”ר הירש? מה אנחנו יכולים לקבל ממפגש עם זקנים לאור דבריו? 

 

סיכום:

“העולם שייך לצעירים”, מכירים את המשפט?
בעולם שלנו פעמים רבות זו התחושה: כולם מעריכים את הדבר ה”צעיר” – החדש, השונה, המעודכן והמשודרג. אבל דמותו של אברהם אבינו מגלה לנו שהאמת היא הפוכה – העולם שייך לזקנים. ולא סתם עולם אחד – שני עולמות, כפי שאומר המדרש – גם העולם הזה וגם העולם הבא.
זקן ביהדות אינו כינוי למישהו כפוף ומקומט שכבר “גמר את הסוס”, אלא למישהו שרצף החיים היה עבורו רצף הזדמנויות לגדול, שבמסע החיים הוא צועד עם משא של תובנות – “זה שקנה חכמה”. אבל רש”ר הירש אומר (על בסיס המדרש) דבר נוסף – זקן זה מי שכבר בעולם הזה “הרוויח” את העולם הבא שלו בזכות מעשיו הטובים.
למה זה קשור דווקא לזקנים? חסרים צעירים שעושים מעשים טובים?
התשובה היא שכשבאה התורה ואומרת לזקן שהוא “בן העולם הבא” היא אומרת לו שהוא רק באמצע הדרך, ויש עוד עולם שלם שהוא לא פגש. בניגוד לתפיסה הרווחת שזקן הוא זה שהכל כבר מאחוריו, אומרת לנו התורה שזקן הוא זה שהכל עוד לפניו, וגדולתו היא בכך שהוא שולט בחיים שלו ולא נותן להם לחמוק מבין האצבעות, או בשפתה של התורה – “בא בימים”.

בימים אלה יוצאת לדרך “תוכנית דורות” עם מספר צוותי נחשון נבחרים, שמתנדבים יחד עם זקני הקהילה, למען הקהילה. ההדדיות שיש בין הנוער לבין הזקנים, הדרך בה כולם תורמים יחד באופן שווה, מעידה יותר מכל על כך שהעולם שייך לזקנים, ולמי שיבואו בימים להיות זקנים, גם יחד.

 

בוחן פתע

  • איך נקרא המשרד הממשלתי שאחראי על טיפול בזקנים
  • למי נעשה נס ושערו הלבין כשהתמנה להיות נשיא הסנהדרין בהיותו בן 18?
  • מיהו האדם שחי הכי הרבה שנים בתנ”ך? 

 

יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!

 

 

דעתך חשובה לנו