איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
צוללים למקורות
| במדבר פרק כ פסוק א
"וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן, בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַיֵּשֶׁב הָעָם, בְּקָדֵשׁ; וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם, וַתִּקָּבֵר שָׁם".
| רש“ר הירש
מה שעשה את מרים למרים ומה שעשה את אהרן לאהרן – לא מת במותם. כדרך שפעילותם חיה לעד באומתם, כן עצם מהותם היא נצחית: היא עזבה עתה את הארציות בת החלוף ושבה אל ה' שהוא מקור החיים. והנה אמרו חכמים: "למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה? לומר לך מה פרה אדומה מכפרת אף מיתתן של צדיקים מכפרת" (מועד קטן כח ע"א); ולמדנו מכאן גם אמת גדולה זו: כדרך שמצות פרה אדומה מורה שהאדם הוא בן אל – מוות ובעל חירות מוסרית, כן מיתת הצדיקים מורה על שני אלה. אכן מותו של צדיק מעיד כמאה עדים על הישארות הנפש, שכן רק מי שעיני שכלו נתעוורו יזהה את הצדיק עם גופתו המונחת לפניו בלא תנועה ועקבות הריקבון כבר טבועות בה, והרי הוא מזהה את הגופה עם מה שהפעיל זה עתה את המחשבה ואת הרצון בכח רוחני ובעוצמה מוסרית. אכן רק עיוור לא יראה שגופת הצדיק היא רק לבושו של אדם שנסתלק לעולמו – והשליך מעליו את אדרתו.
ובקיצור…
רש"ר הירש לומד ממצוות פרה אדומה את העיקרון שהחיים לא נגמרים במוות הגופני של האדם, שכן מהותה של המצווה מלמדת על היכולת להתגבר על טומאת המוות. מות מרים, שבא מיד אחרי, מלמד אותנו שגם פועלם של צדיקים ממשיך הרבה מעבר למותם הפיסי, ופועלם הרוחני – מוסרי ממשיך להדהד עוד דורות רבים לאחר לכתם.
נתון לדיון
מה שעשה את מרים למרים ומה שעשה את אהרן לאהרן – לא מת במותם | רש"ר
הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!