איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
צוללים למקורות
| במדבר פרק טז פסוקים ג-ד
"וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם–כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה'; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל ה'. וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו."
| רש“ר הירש
כל העדה כולם אינם קדושים כבר עתה. הם "אנשי – קדש", אנשים בעלי תפקיד קדוש (…) הם אנשים שנתקדשו לה', עם שנתקדש לה' ובכל נימה של קיומם כיחידים וכעם הם קנויים לה' לבדו, אך עדיין אינם "קדושים". אלא עליהם לעלות ולהתעלות בלא הרף לקראת ייעודם הקדוש. אל להם להחליף את המציאות בייעוד; אל יראו את עצמם קדושים משום שהוקדשו לייעוד קדוש; אלא ייעודם הקדוש יהיה לנגד עיניהם כמטרה רחוקה של שאיפתם (…) ולפיכך אין כל אדם ראוי לגשת למקדש בלא מעצור, ואפילו אהרן יתקרב אליו רק על פי מצות ה' ואף הוא לא כאישיות פרטית אלא רק בלבוש של סמל שירותו. ודוקא משום כך נאמר לעם ולכהנים: "והזר הקרב יומת", לבל ישימו את המציאות במקום הייעוד וכך יטלו את נשמת המקדש ויבטלו את כל ההשפעה היוצאת ממנו. כל חלוקת העם לפלגות – ישראל, לויים, כהנים – והמקדש בתווך מוגבל ומופרש לעצמו – כל אלה הם ביטוי לקריאה: "קדושים תהיו", אך עדיין לא הגעתם לכלל "קדושים אתם"!
ובקיצור…
טענתם של קרח ועדתו ש"כל העדה כולם קדושים" נראית בתחילה הגיונית, שכן עם ישראל מצווה להיות "אנשי קדש" ונאמר עליהם "קדושים תהיו". אך רש"ר הירש עומד על הטעות בדבריהם – אין אף אחד שנעשה קדוש באופן אוטומטי – הקדושה היא תוצאה של עבודה! הקדושה היא הייעוד של העם, לא המציאות שבה הוא נמצא כרגע.
נתון לדיון
"קדושים תהיו", אך עדיין לא הגעתם לכלל "קדושים אתם"! | רש"ר הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!