מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קידוש שם שמיים – בשמי טהרן

לימוד שבועי לצוותי נחשון - פרשת שלח לך

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!

 

צוללים למקורות

| במדבר פרק יד, יג-יז

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-יְהוָה:  וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם, כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכֹחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ: וְאָמְרוּ, אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת, שָׁמְעוּ כִּי-אַתָּה יְהוָה, בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה:  אֲשֶׁר-עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה יְהוָה, וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם, וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם, וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה: וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה, כְּאִישׁ אֶחָד; וְאָמְרוּ, הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ, לֵאמֹר: מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת יְהוָה, לְהָבִיא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לָהֶם; וַיִּשְׁחָטֵם, בַּמִּדְבָּר:"

 

| רש“ר הירש

משה מקבל את דברי ה', אולם הוא חוזה מראש את תוצאתם הישירה: פגיעה במפעלו של ה', שמשה והעם משמשים בו כמכשיר. משה נותן עתה ביטוי לדבר זה, וכך הוא אומר: אם תבוא על דור זה כליה, לא יאבד מפעל ה' לעתיד האנושות. לאחר ארבע מאות שנה יכול לצאת ממשה עם־אברהם חדש, ובו תתקיים ההבטחה שניתנה לאברהם. אך בהווה יפעל חורבן העם נגד התכלית האלוקית של הארת עיני העמים, שהיא אחת מהמטרות העיקריות שלמענן נבחר ישראל.

גם עכשיו מופנות עיני שתי האומות בנות־התרבות של זמננו – המצרים והכנענים – אל עם זה שהוא עם ה'. בחיל ורעדה עוקבות הן אחר ההיסטוריה הלאומית שלו, שכן ממנה קיבלו מושג כלשהו על האל האחד הכל־יכול, המושל בחירות על עולמו, והנלחם למען הצדק והאנושיות עלי אדמות; ואשר על ידי הכנסת עם זה אל בין העמים, כבר הכריז מלחמה על אליליהן. המצרים – משום שהם ראו וחשו באופן ישיר את "כוחך", שכן הוצאת "את העם הזה" מקרבם והעלית אותו אליך, כדי שיעלה אל הארץ שהבטחת לו. הכנענים – משום שגם הם כבר שמעו על כוח ה' המתגלה "בקרב העם הזה" המאיים עליהם; ושמירתו והנהגתו את העם הזה מעידות על כוחו.

 

ובקיצור…

לאחר חטא המרגלים הקב"ה כביכול רוצה להשמיד את עם ישראל ולבנות ממשה עם חדש. משה מנסה לשכנע את הקב"ה בטענה שהעמים מסביב יחשבו שאין לקב"ה יכולת להכניס את עמ"י לארץ. מוסיף על כך רש"ר הירש ואומר שההשפעה על העמים היא תכלית א-לוהית, ודרך קורותיו של עם ישראל הם לומדים על א-לוהי ישראל ועל מגמתו להביא לעולם צדק ולהילחם ברשעה.

 

נתון לדיון

על ידי הכנסת עם זה אל בין העמים, כבר הכריז מלחמה על אליליהן | רש"ר הירש

  • מדוע איראן, שאין לה אף גבול איתנו, כ"כ רוצה להשמיד את ישראל? האם הסיבה היא מדינית, בטחונית או דתית?
  • איזו משמעות רוחנית – דתית יש למאבק שלנו באיראן?
  • מה אומות העולם לומדים על עם ישראל ועל ייעודו כשהוא נלחם מול הרשע האיראני? ומה הם מבינים מכך על א-לוהי ישראל?

 

בוחן פתע

  • איזו אישה בתנ"ך תיארה את ההשפעה הרבה של יציאת מצרים על עמי הסביבה?
  • מיהו הנביא שאמר שעם ישראל הוא "עם כלביא"?
  • באיזו שנה התרחשה המהפכה האיסלאמית באיראן?

 

יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!

 

דעתך חשובה לנו