איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
צוללים למקורות
| במדבר פרק י פסוק ט
"וְכִי-תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם, עַל-הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם–וַהֲרֵעֹתֶם, בַּחֲצֹצְרֹת; וְנִזְכַּרְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְנוֹשַׁעְתֶּם, מֵאֹיְבֵיכֶם."
| רש“ר הירש
מי ש"בא למלחמה", כאמור כאן – מקבל על עצמו את סכנות הקרב אחרי שנסתבך במלחמה. המלחמה באה בלא התגרות מצידו ועל כרחו הוא נכנס לסכנה. משום כך שואל משה: "האחיכם יבוא למלחמה" – בניגוד לכך: "ואתם תשבו פה"! כמוכם גם אחיכם היו רוצים לבוא אל המנוחה ואל הנחלה. אך המלחמה היא הכרח, היא הגיעה אלינו, ואחיכם נאלצים להיכנס לתיגר – ואתם תשתמטו מן החובה?! (…) "וכי – תבואו מלחמה" שבפסוק שלנו מדבר בלא ספק במלחמת הגנה הכפויה על ישראל בלא התכרות מצידם. שהרי נאמר שהאויב הוא בארצכם. הוא הצר הצרר אתכם, ואתם שרויים בצרה. במצב זה של מצוקה תקיימו והרעתם בחצצרת (…) מוכח מלשון "ונזכרתם" שעד כה לא היתה זכירה. ה' עזב אותם, הניח אותם לנסיבות הטבעיות, וחולשתם הטבעית כלפי האויב החזק מהם הביאה אליהם את הצרה. ולפיכך המחשבה הראשונה של הקריאה הבוקעת אל ה' היא: שוב ופנה אלינו, שים עיניך עלינו, עמוד לימיננו! והתשועות המיוחלת תהיה אחר כך רק תוצאה ישירה של תשובת ה' לעמו.
ובקיצור…
מה פשר הביטוי "וכי תבואו מלחמה"? מסביר הרש"ר הירש שהכוונה היא למלחמת הגנה שנכפת עלינו, ובמצב כזה עולה התביעה כלפי השבטים שלא נרתמים – "ואתם תשבו פה"? אך לצד ההשתדלות המעשית, הפסוק מציב גם את הקריאה לקב"ה באמצעות החצוצרות – כי רק ברצותו ובחסדו נצליח להיוושע, והתיקון הרוחני שלנו הוא נתבך לא פחות חשוב בדרך לתשועה.
נתון לדיון
אך המלחמה היא הכרח, היא הכיעה אלינו ואחיכם נאלצים להיכנס לתיגר – ואתם תשתמטו מן החובה?! | רש"ר הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!