איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
| שמות פרק ו, פסוק ז
"וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם."
| רש“ר הירש
לי לעם. צירוף קצר זה מבטא בפעם הראשונה את כל ייעודו העתיד של ישראל, ובו טמון השוני המבדיל את היהדות, היחידה במינה בהחלט, מכל הדומה לה. בלתי – מתאים לחלוטין הוא כינוייה כ"דת יהודית", ואך חוסר – מחשבה להגדירה כ"דת", לסווגה עם יתר הדתות ולתמוה אחר כך, אם תוכנה של "דת" זו כולל דברים כה רבים החורגים ממסגרת מקובלת של "דתות". לי – לה' – לעם! בכך כבר אמור, שהיהדות, זו אשר ה' ייסדה, לעולם אינה "דת". אמת, בתוך היהדות מצוי גם יסוד זה, שמכנים אותו בכל מקום כדת, אבל המושג "יהדות" רחב ושונה הוא לאין ערוך. ב"דתות" אין לו לאלהים כי אם היכלות, כנסיות, כיתות כהונה, קהילות וכדומה. ואילו העמים מול מלכים ושלטונות יעמודו, וביסוד קיומם – המושג של המדינה, ולא של הדת והאל. אולם כאן, לא כנסייה ייסד ה', כי אם עם; חיי עם שלמים יעוצבו על ידו. ישראל יהיה עמו, ולא רק קהל מאמיניו.
| ובקיצור..
מדוע קוראים לבני ישראל "עם"?
רש"ר הירש מסביר שבשונה מדתות אחרות, היהדות אינה "דת" – שמתרכזת רק בקיום מצוות
במובן הצר, שמעסיק אותה רק מה שקורה בתוך בית הכנסת ובין כותלי בית המדרש. היהדות היא "עם", "ממלכת כהנים וגוי קדוש", וככזו כל מרחבי החיים במדינה היהודית נובעים מרצון ה' ומבטאים אותו, גם הצבא, גם הממשלה, ואפילו ההייטק.
האם זה מתממש במדינת ישראל שלנו?
| נתון לדיון
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!