איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
| שמות פרק א, יד-טו
"וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה–אֵת, כָּל-עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ."
| רש“ר הירש
שורשה של התעללות מזעזעת זו [של המצרים בבני ישראל] היה נעוץ במצב ה"גירות", בתפישה המוטעית, שלגר, מכוח מעמדו, אין זכויות. משום כך מראה משפט הגר שבחוק היהודי ניגוד מוחלט לכל חקיקה לאומית אחרת עד היום הזה. עשרים וארבע פעמים, כל מקום בו קבעה התורה את משפט האיש ומשפט החפץ, מועמד ה"גר" תחת חסותו המיוחדת של החוק. רמת המשפט במדינה נמדדת – לא לפי זכותו של האזרח, העשיר, ושל מי שקשריו עומדים לו, ומייצגים אותו בשעת הצורך, אלא לפי קב [=מידת] הצדק המגיע לגר מחוסר ההגנה. והשוואה גמורה של הגר לאזרח היא תכונת יסוד במשפט העברי. במשפט העברי – לא המולדת מעניקה זכויות אדם, אלא זכויות האדם מעניקות מולדת! המשפט העברי אינו מבדיל בין זכויות האדם ובין זכויות האזרח.
כל מי שקיבל על עצמו את חוקי המוסר של האנושות – את שבע מצוות בני נח – היתה לו יהודה למולדת.
| ובקיצור..
למה המצרים התעללו בבני ישראל? כי הם ראו בהם "גרים" חסרי כל זכות. לעומת זאת ביהדות ל"גר", לחלש ולפגיע דואגת מערכת המשפט יותר מכל, כי זו לא חכמה לדאוג למי שמסתדר בכוחות עצמו. לדברי רש"ר הירש, גם מולדת ו"אזרחות" אלו דברים שמגיעים לאדם לא בגלל ששם הוא נולד, אלא בגלל שלכך הוא זכאי מתוקף אנושיותו ומוסריותו הבסיסית.
| נתון לדיון
במשפט העברי – לא המולדת מעניקה זכויות אדם,
אלא זכויות האדם מעניקות מולדת! | רש"ר הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!