מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

דף לימוד 2 למנחה לחורף תש"ף

דף עזר למנחה עבור דף לימוד מספר 2 לחורף תש"ף - התפילה היא בשבילי

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

יצא לכם פעם לתהות בשביל מה הקב”ה צריך את התפילות שלנו? הוא גדול ועצום כל כך, מה כבר משנה התפילה שלי במציאות? השאלה הזו טובה, ויהיה קשה לענות עליה מנקודת מבטו של הקב”ה, כי בסופו של דבר אנחנו בני אדם. אבל בדף הלימוד הזה נרצה לאמץ נקודת מבט מעט אחרת על התפילה: דרך התפילה אנחנו יכולים ללמוד יותר מהו רצון ה’. התפילה משפיעה על היחס שלנו למציאות ועושה אותנו לאנשים גדולים וטובים יותר. הכוונה בתפילה גורמת לי להיות אדם שמצליח להיות נוכח, להתרכז במה שהוא עושה, אולי אפילו להכיר את עצמו יותר, וגם כלפי חוץ: התפילה מזמינה אותי לפקוח את העיניים ולראות על מה צריך להתפלל, מי בסביבה שלי זקוק לרחמי שמיים בכל ההיבטים. בדף זה ננסח גם טיפים כיצד נצליח להתכוון יותר בתפילה.

מטרות הפעולה

  1. חברי הסגל יפנימו כי התפילה משפיעה עליי ולא על אלוקים.
  2. חברי הסגל ייפגשו עם ההיבטים שבהם התפילה משפיעה עליי וגורמת לי להיות אדם טוב יותר.
  3. חברי הסגל ינסחו טיפים שיוכלו לסייע להם להתכוון יותר בתפילה.

 

דף מקורות למנחה + הנחיה

  • יש ספרים רבים בנושא התפילה העוסקים בנקודה שבה הדף עוסק. חלק מהרעיונות בדף נלקחו מהספר של הרב דרוקמן ‘צמאה נפשי’, ומומלץ לקרוא שם בהרחבה. גם הרב סולובייצ’יק מדבר על הנקודה הזו בספריו על תפילה (‘עבודה שבלב’ ועוד) וכמובן בספרים נוספים.

“שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחי: מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה? אמר להם: אמשול לכם משל למה הדבר דומה: למלך בשר ודם שיש לו בן אחד; פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה – ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה; עמד ופסק מזונותיו בכל יום והיה מקביל פני אביו כל יום; אף ישראל: מי שיש לו ארבעה וחמשה בנים היה דואג ואומר: שמא לא ירד מן למחר, ונמצאו כולן מתים ברעב! נמצאו כולן מכוונים את לבם לאביהן שבשמים”.

(יומא עו ע”א)

 

  • מה המשל ומה הנמשל במשל שרבי שמעון בן יוחאי ממשיל לתלמידיו?
  • מה אפשר להבין מתשובתו של רבי שמעון בן יוחאי על מהות התפילה ותפקידה?

 

  • לאחר שהחברים ינסו להסביר הסבירו במילים שלכם שהמשל מתאר מציאות שבה מלך בשר ודם אינו מכלכל את בנו יום בשנה כדי שיבוא ויבקש ממנו באותו יום, כי בקשה זו גורמת לבן לתקשר עם אביו. כשהמלך מבין כי הפסקת המזונות גורמת לבן לפנות אליו, הוא מחליט להפסיק לכלכלו בכל יום ויום כדי שהבן יבוא לבקש את מזונותיו בכל יום ויום! המלך מעוניין בתקשורת עם בנו כי הוא רואה שהיא חיונית לבנו!
  • אספו את תשובות החברים באשר למהות התפילה ותפקידה, ולאחר מכן שאלו:

אומנם אפשר לומר כי הפנייה לקב”ה היא רק בגלל צורך או מילוי חיסרון כלשהו. האם זו המטרה? האם לשם כך תוקנו לנו התפילות?

  • אפשרו להם לענות וסכמו: החסרונות שלנו מעוררים אותנו לפנות לקב”ה. כאשר אדם חווה חוסר קיומי בחייו הוא פונה למקור שיוכל להעניק לו את מה שחסר לו – לקב”ה. כך נוצרת תקשורת והנכחת הקב”ה בעולמו של האדם.

בָּרוּךְ שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם, בָּרוּךְ הוּא, בָּרוּךְ עֹשֶׂה בְרֵאשִׁית, בָּרוּךְ אוֹמֵר וְעֹשֶׂה, בָּרוּךְ גּוֹזֵר וּמְקַיֵּם,  בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הָאָרֶץ, בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, בָּרוּךְ מְשַׁלֵּם שָׂכָר טוֹב לִירֵאָיו, בָּרוּךְ חַי לָעַד וְקַיָּם לָנֶצַח, בָּרוּךְ פּוֹדֶה וּמַצִּיל בָּרוּךְ שְׁמוֹ.  בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱ-הֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הָאֵ-ל, אָב הָרַחֲמָן, הַמְהֻלָּל בְּפֶה עַמּוֹ, מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר בִּלְשׁוֹן חֲסִידָיו וַעֲבָדָיו וּבְשִׁירֵי דָוִד עַבְדֶּךָ נְהַלֶּלְךָ ה’ אֱ-הֵינוּ בִּשְׁבָחוֹת וּבִזְמִירות, וּנְגַדֶּלְךָ וּנְשַׁבֵּחֲךָ וּנְפָאֶרְךָ, וְנַמְלִיכְךָ וְנַזְכִּיר שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ אֱ-הֵינו,ּ יָחִיד, חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל. בָּרוּךְ אַתָּה ה’, מֶלֶךְ מְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת.

אַתָּה חוֹנֵן לָאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה. חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ דֵּעָה בִינָה וְהַשְכֵּל. בָּרוּך אַתָּה ה’ חוֹנֵן הַדָּעַת.

  • במזמור ‘ברוך שאמר’ אנו מזכירים דברים שמתרחשים בעולם ועליהם אנו מודים לקב”ה. נסו לחשוב: לאילו דברים מזמור זה גורם לנו לשים לב, לפקוח את העיניים?
  • מה אנו מבקשים בברכת ‘אתה חונן’? האם זה דבר שהיינו חושבים לבד לבקש מריבונו של עולם?
  • חשבו על קטעים נוספים בתפילה שבהם המתפלל זוכה לפקוח את עיניו ולהיות ער לדברים שמתרחשים בעולם או שהוא זקוק להם בעולם, ומחברי התפילה בחרו להכניס אותם כחלק מהתפילה.

 

  • אפשר לעזור לחברי הסגל בחשיבה ולהציע רעיונות: אשרי יושבי ביתך (הודיה עצומה על כל הטוב שהקב”ה עושה עם ברואיו בתחומים רבים), ברכת רפאנו בתפילת הלחש (תפילה לבריאות למי שזקוק לכך), ברכת המשפט בתפילת הלחש (מודעות להנהגה שלנו), ברכות השחר למיניהן – אשר יצר, אלוקיי נשמה, פוקח עיוורים, מלביש ערומים וכו’ (הודיה על הדברים הפשוטים והיום-יומיים שקורים לנו ולא תמיד אנחנו שמים לב שיש להודות להם).
  • סכמו את שלמדנו עד כה: לתפילה יש מטרה ביצירת הקשר בין האדם להקב”ה במובן של בקשת צרכים וסיוע. מזמורי התפילה גורמים לנו להתבונן במציאות, במה שיש בה ובמה שאין בה, ומתוך זה אנו מרגישים באופן עמוק יותר את הקשר שלנו עם הקב”ה ומפתחים את מודעותנו למתרחש בנו ובסביבתנו.
  • כעת נרצה לגעת מעט בעניין הכוונה בתפילה:

“כיצד היא הכוונה? שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה. לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו ואח”כ יתפלל בנחת ובתחנונים ולא יעשה תפלתו כמי שהיה נושא משאוי ומשליכו והולך לו לפיכך צריך לישב מעט אחר התפלה ואחר כך יפטר. חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה ושעה אחת לאחר תפלה ומאריכין בתפלה שעה”.

(רמב”ם, הלכות תפילה וברכת כהנים ד, טז)

  • לפי הרמב”ם, כיצד אפשר להגיע לתפילה בכוונה?
  • הציעו דרכים משלכם להתפלל בכוונה.

“התפילה,

עוד לפני שהיא בקשה,

עוד לפני שהיא תודה,

עוד לפני שהיא שבח,

היא מפגש.

עמידה לנוכח,

לפני השכינה.

לכן, הצעד הראשון בבואנו להתפלל

הוא פתיחת התודעה אל הנוכחות,

אל התחושה שה’ נמצא,

מעליי, מולי, סביבי, בי.

אל הידיעה שכל מה שאני רואה סביבי אינו רק עצמים דוממים, אלא חפצים מלאי חפץ פנימי, כמיהה והשתוקקות.

אל התחושה כי כל האנשים הסובבים אותי קיימים באמת, נוכחים ומלאי געגועים

ומקור החיים אף הוא כאן,

מצוי, קרוב, נוגע”.

(הרב דוב זינגר, ‘תיכון תפילתי’, עמ’ 25)

 

  • אפשר להביא עוד רעיונות שיפתחו לחברי הסגל את המחשבה, למשל לכתוב לפני התפילה את הדברים שעליהם אני רוצה להתפלל היום, לחשוב על דברים שקרובים אליי ונוגעים בי (ולא דברים כלליים שעלולים להיות רחוקים ממני), לבחור קטע בתפילה וללמוד אותו לעומק.

 

 

מקורות לחברי הסגל

 

“שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחי: מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה? אמר להם: אמשול לכם משל למה הדבר דומה: למלך בשר ודם שיש לו בן אחד; פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה – ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה; עמד ופסק מזונותיו בכל יום והיה מקביל פני אביו כל יום; אף ישראל: מי שיש לו ארבעה וחמשה בנים היה דואג ואומר: שמא לא ירד מן למחר, ונמצאו כולן מתים ברעב! נמצאו כולן מכוונים את לבם לאביהן שבשמים”.

(יומא עו ע”א)

 

  • מה המשל ומה הנמשל במשל שרבי שמעון בן יוחאי ממשיל לתלמידיו?
  • מה אפשר להבין מתשובתו של רבי שמעון בן יוחאי על מהות התפילה ותפקידה?

 

בָּרוּךְ שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם, בָּרוּךְ הוּא, בָּרוּךְ עֹשֶׂה בְרֵאשִׁית, בָּרוּךְ אוֹמֵר וְעֹשֶׂה, בָּרוּךְ גּוֹזֵר וּמְקַיֵּם,  בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הָאָרֶץ, בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, בָּרוּךְ מְשַׁלֵּם שָׂכָר טוֹב לִירֵאָיו, בָּרוּךְ חַי לָעַד וְקַיָּם לָנֶצַח, בָּרוּךְ פּוֹדֶה וּמַצִּיל בָּרוּךְ שְׁמוֹ.  בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱ-הֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הָאֵ-ל, אָב הָרַחֲמָן, הַמְהֻלָּל בְּפֶה עַמּוֹ, מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר בִּלְשׁוֹן חֲסִידָיו וַעֲבָדָיו וּבְשִׁירֵי דָוִד עַבְדֶּךָ נְהַלֶּלְךָ ה’ אֱ-הֵינוּ בִּשְׁבָחוֹת וּבִזְמִירות, וּנְגַדֶּלְךָ וּנְשַׁבֵּחֲךָ וּנְפָאֶרְךָ, וְנַמְלִיכְךָ וְנַזְכִּיר שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ אֱ-הֵינו,ּ יָחִיד, חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל. בָּרוּךְ אַתָּה ה’, מֶלֶךְ מְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת.

 

אַתָּה חוֹנֵן לָאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה. חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ דֵּעָה בִינָה וְהַשְכֵּל. בָּרוּך אַתָּה ה’ חוֹנֵן הַדָּעַת.

 

  • במזמור ‘ברוך שאמר’ אנו מזכירים דברים שמתרחשים בעולם ועליהם אנו מודים לקב”ה. נסו לחשוב: לאילו דברים מזמור זה גורם לנו לשים לב, לפקוח את העיניים?
  • מה אנו מבקשים בברכת ‘אתה חונן’? האם זה דבר שהיינו חושבים לבד לבקש מריבונו של עולם?
  • חשבו על קטעים נוספים בתפילה שבהם המתפלל זוכה לפקוח את עיניו ולהיות ער לדברים שמתרחשים בעולם או שהוא זקוק להם בעולם, ומחברי התפילה בחרו להכניס אותם כחלק מהתפילה.

 

“כיצד היא הכוונה? שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה. לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו ואח”כ יתפלל בנחת ובתחנונים ולא יעשה תפלתו כמי שהיה נושא משאוי ומשליכו והולך לו לפיכך צריך לישב מעט אחר התפלה ואחר כך יפטר חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה ושעה אחת לאחר תפלה ומאריכין בתפלה שעה”.

(רמב”ם, הלכות תפילה וברכת כהנים ד, טז)

 

  • לפי הרמב”ם, כיצד אפשר להגיע לתפילה בכוונה?
  • הציעו דרכים משלכם להתפלל בכוונה.

 

“התפילה,

עוד לפני שהיא בקשה,

עוד לפני שהיא תודה,

עוד לפני שהיא שבח,

היא מפגש.

עמידה לנוכח,

לפני השכינה.

לכן, הצעד הראשון בבואנו להתפלל

הוא פתיחת התודעה אל הנוכחות,

אל התחושה שה’ נמצא,

מעליי, מולי, סביבי, בי.

אל הידיעה שכל מה שאני רואה סביבי אינו רק עצמים דוממים, אלא חפצים מלאי חפץ פנימי, כמיהה והשתוקקות.

אל התחושה כי כל האנשים הסובבים אותי קיימים באמת, נוכחים ומלאי געגועים

ומקור החיים אף הוא כאן,

מצוי, קרוב, נוגע”.

(הרב דוב זינגר, ‘תיכון תפילתי’, עמ’ 25)

דעתך חשובה לנו