איתור סניפים וכפרי בוגרים
התקופה האחרונה הייתה שונה ומיוחדת ודרשה מאיתנו להתכנס פנימה, אל תוך ביתנו ואל תוך עצמנו, ועם זאת אפשרה לנו להתבונן החוצה אל המציאות ולהיות קשובים למתרחש. זוהי הפעולה הראשונה, הפתיח למערך שבו נדבר עם החניכים על היכולת להיות קשובים למציאות, לזהות את המתרחש ולפעול.
1 החניכים ילמדו שדברים בעולם אינם מתרחשים ללא סיבה.
2 החניכים יבינו שעליהם להיות קשובים למציאות.
3 החניכים יתנסו בלשים לב לדברים המתרחשים במציאות.
שלב א
בשלב הזה נשחק משחק שממחיש שכדי לשים לב עלינו להיות קשובים למציאות.
שחקו עם החניכים את המשחק ‘חוקיות’: בוחרים חניך, והוא יוצא החוצה. מטרתו לגלות באמצעות שאלות את החוקיות שהמציאה הקבוצה. החניכים יענו על שאלותיו על פי החוקיות. לדוגמה, החוקיות היא למחוא כפיים כשעונים על שאלה (רעיונות נוספים בנספח 1).
הערה למדריכים: התאימו את החוקיות לרמת החניכים. בשבטי אופק אפשר לתת חוקיות מסובכת יותר מבשבטי יובל, כמובן בהתאמה ליכולת של החניכים.
סכמו את המשחק: בשביל לגלות מהי החוקיות היינו צריכים להתבונן ולשים לב מה כולם עושים. ככה בחיים עלינו לשים לב לסביבה כדי לראות מה קורה במציאות.
שלב ב
בשלב זה נדבר עם החניכים על שלכל דבר במציאות יש סיבה.
ספרו לחניכים את הסיפור “גלגולו של מעשה” (נספח 2).
לדוגמה, מה גרם לאדם לכתוב מכתב לחברו? האישה שחייכה אליו. סכמו עם החניכים שלכל דבר שקורה בעולם יש סיבה וכל מעשה שלנו יכול להשפיע על מעשים של אנשים אחרים.
שלב ג
בשלב זה נתנסה בלהקשיב למציאות על ידי משחק משימות. כל חניך וחניכה יקבלו פתק שכתובה בו משימה שעליה לקרות לאחר התרחשות מסוימת (נספח 3). לדוגמה, “עליך למחוא כפיים שלוש פעמים לאחר שמישהו ספר עד עשר”.
שאלו את החניכים:
סכמו את המשחק לחניכים: לכל אחד מאיתנו הייתה משימה. כדי לעשות את המשימה שלנו היינו צריכים להקשיב ולהסתכל על מה עושים חברינו. כדי לפעול במציאות אנחנו צריכים להיות קשובים למה שקורה סביבנו.
סיכום
הסבירו לחניכים שהנושא של החודש הוא “קול קרא והלכתי” – להיות קשובים למציאות ולפעול מתוכה. כדי להצליח במשחק הראשון, ‘חוקיות’, היה עלינו להיות קשובים, לראות מה קורה, ורק כך יכולנו להצליח במשחק. בסיפור ‘גלגולו של מעשה’ ראינו איך דברים בעולם מתרחשים בעקבות אירועים אחרים ולכל דבר יש סיבה (גלויה או נסתרת). לבסוף התנסינו בעצמנו להיות קשובים למתרחש ומתוך כך לפעול באמצעות משחק המשימות. בחודש הקרוב נמשיך ללמוד יחד על הקשבה למציאות ועשייה מתוכה.
נספח 1 –
רעיונות לחוקיות
– לענות על כל תשובה ב’כן’ או ‘לא’
– לשלב ידיים כשעונים תשובה
– להגיד את השם שלי ואחר כך לענות
– לחזור על השאלה שנשאלה ואז לענות
נספח 2 – גלגולו של מעשה
היא ירדה בדרכה אל חנות המכולת לקנות גבינה וחלב וביצים.
באמצע הדרך היא חייכה אל זר ברחוב שנראה לה עצוב.
נדמה שהחיוך גרם לו להרגיש יותר טוב.
הוא נזכר בטוב ליבו של חבר בעבר, וכשהגיע אל ביתו כתב לו מכתב מלא תודה.
החבר היה מרוצה כל כך ממכתב התודה
עד שהשאיר טיפ שמן בסוף הארוחה שאכל במסעדה.
המלצרית, מופתעת ושמחה מגודלו של הטיפ,
נתנה חלק ממנו לקבצן שישב לקבץ נדבות ברחוב.
האיש ברחוב, עזוב ומלוכלך, היה מלא תודה כל כך –
במשך יומיים הוא לא אכל דבר, היה לו קר והוא הרגיש לבד.
אחרי שסיים את ארוחת הערב שלו,
שקנה בכספה של אותה מלצרית חביבה,
הוא הלך אל חדרו האפלולי והמלוכלך.
הוא לא ידע באותו הרגע
שהוא עלול שלא לראות את יום המחר.
בדרכו לביתו הוא אסף כלבלבון רועד ועזוב
ולקח אותו לחדרו כדי שיוכל להתחמם.
הכלבלב היה אסיר תודה על שנתנו לו להיות תחת קורת גג כשבחוץ יורד גשם וקר.
באותו לילה פרצה בחדר דלקה
ואיימה לשרוף את כל הבניין.
הכלב התעורר מן המהומה
ונבח נביחות רמות לאות אזהרה.
הוא נבח עד שהעיר את כל הבניין
וכך הציל את כולם מכל פגע.
אחת מאותם תושבי הבניין
הייתה אותה בחורה אלמונית
שלקראת אדם זר שלחה מבטה
בחיוך של חום, אהבה וסימפתיה
שלא עלה לה דבר.
נספח 3 –
משחק משימות
הערה למדריכים: התאימו את מספר המשימות למספר החניכים.
אתה הראשון – מחא כפיים
אחרי שמישהו מוחא כפיים עליך לומר “אחת, שתיים, שלוש”
אחרי שמישהו יאמר “אחת, שתיים, שלוש” עליך לומר את השם שלך
אחרי שמישהו יאמר את השם שלו עליך לשים את הידיים על העיניים
אחרי שמישהו ישים את הידיים על העיניים עליך להרים את שתי הידיים
אחרי שמישהו ירים את שתי הידיים עליך לומר לו להוריד אותן
אחרי שמישהו יאמר לאחר להוריד את הידיים עליך לומר לו “כל הכבוד”
אחרי שמישהו יאמר “כל הכבוד” עליך לחבק את מי שלידך
אחרי שמישהו יחבק את מי שלידו עליך להרים את היד
אחרי שמישהו ירים את היד עליך לומר “סיימנו”