מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

להוביל קבוצה

להוביל קבוצה

פעולה שניה מתוך מערך הדרכה בתכנית דרור לשבט קווה

סוג הפעולה
חוברת | פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | חינוך והדרכה | תהליך השיבוצים | הגדרות תפקידים | שיבוצים
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

המסגרת החשובה בפעילות הסניף היא השבט. השבט הוא קבוצה חברתית מרכזית בחיי החניכים גם מחוץ לסניף, והוא יכול ללוות אותם גם שנים רבות לאחר מכן. אחד מתפקידיהם של המדריכים הוא להוביל את השבט: לחזק את היסודות המרכיבים אותו ולבנות עמודי תמך נוספים, לחבר את מגוון החניכים לקבוצה חזקה אחת ולהשקיע בתחזוקת המארג החברתי, כדי שהשבט יהיה קבוצה חברתית המשפיעה על החניכים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את הכוח של הקבוצה החברתית.
  2. החניכים יפנימו את חיוניותם של המדריכים כמנהיגי הקבוצה השבטית.
  3. החניכים ישתפו בסיטואציות שהרגישו בהן את הכוח של השבט גם בזכות הובלת המדריכים.

 

מקורות להרחבה:

סרטון על כוחה של קבוצה

פתיחה

אפשרות 1: סדרו כיסאות במעגל, וכל חניך וחניכה ישבו כשרגליהם הצידה ויישענו אחורה על החברים שמאחוריהם. חניך אחד לא ישתתף במעגל, ויוציא בכל פעם כיסא אחד מהמעגל, עד שבסוף ייווצר מעגל שעומד באוויר ונשען על החברים בשבט, ללא כיסאות בכלל.

אם הקבוצה מצליחה להישען זה על זה בלי כיסאות בכלל, אפשר לבקש מהם למחוא כפיים בשלב הראשון, ובשלב השני ללכת קדימה במעגל.

אפשרות 2: משחק התנועות. חניך אחד יוצא החוצה. בוחרים חניך אחר, והוא עושה תנועה, וכולם צריכים לחזור אחריו. החניך שיצא חוזר וצריך לזהות מיהו החניך שמוביל את מהלך התנועות. המטרה של כולם היא למנוע מהחניך להבין מיהו מוביל התנועות על ידי חילוף תנועות מהיר ככל האפשר.

 

שלב א

לפי אפשרות 1: שאלו את החניכים: איך הרגשתם במשימה? האם היה לכם קל לסמוך על החברים שלכם?

השתמשו במהלך המשחק שקרה בפועל (נפלו וניסו שוב? מישהו אחד לא הצליח? מתי נפלו כולם?). לאחר מכן שאלו את החניך שהוציא את הכיסאות: מה הרגשת במהלך המשחק? היית שותף למשחק? איך היה להיות מי שמוציא את הכיסאות ובסוף מסתכל מלמעלה על התמונה השלמה?

לפי אפשרות 2: שאלו את החניכים שהובילו בכל פעם את התנועות: האם הרגשתם שגורל הקבוצה תלוי בכם? האם הרגשתם שאתם מקבלים חזרה כוח מהקבוצה? אפשר לשאול גם את החניכים שיצאו והיו צריכים לנחש איך הם הרגישו כשעמדו מול הקבוצה השלמה.

בשתי האפשרויות הכוח של הקבוצה הוא המניע את ההצלחה במשימה, ויש מי שמנחה את כל הקבוצה כדי שתצליח, ובלי ההובלה שלו היא אינה יכולה להצליח.

 

שלב ב

קראו את הקטע על הזקן ומשל המקלות (נספח 1).

בקשו מהחניכים לתת דוגמאות לפעמים שהרגישו חלק מקבוצה גדולה שאי אפשר לשבור, ומתי היו דווקא המקל שנשבר כי הוא לבד.

 

שלב ג

פתחו דיון עם החניכים: מה החשיבות הגדולה של המדריכים כמובילי קבוצה?

שאלות להנחיית הדיון:

  • מה הערך של קבוצה שאדם מוביל אותה לעומת קבוצה בפני עצמה? ייתכן שאין צורך בדמות כזו, ואפשר להיות פשוט קבוצת אנשים ביחד.
  • אילו הזדמנויות יש למוביל קבוצה?
  • מה מדריך יכול לראות כמוביל השבט יותר משרואה חניך בשבט?
  • האם יש זמן שהמדריך המוביל את הקבוצה צריך לקחת צעד אחורה?

 

נקודות למדריכים במהלך הדיון:

החשיבות של המדריך באה לידי ביטוי בכמה נקודות חשובות:

  • המדריך לא נמצא בתוך השבט אלא מחוץ לשבט, ולכן הוא אובייקטיבי יותר ורואה את המכלול.
  • למדריך יש ראייה חינוכית ויכולת להשפיע טוב על החניכים.
  • למדריך יש גישה לכל החניכים בשבט, בניגוד לחניכים, שאינם בקשר עם כולם.
  • המדריך בוגר יותר מהחניכים ויכול לשמש דמות מלכדת ומובילה לטובה.

 

סיכום:

במהלך הפעולה ראינו את החשיבות של הקבוצה ואת החשיבות של מנהיג בקבוצה. כמדריכים אנחנו מובילי קבוצה. למשך שנה או שנתיים אנחנו מי שמנהיגים את השבט ובונים את החבורה החשובה הזאת, ואחד מתפקידנו הוא לחזק אותה – בליווי ובתמיכה, במבט מזווית אחרת ובתחזוק כללי.

 

הצעה לצ’ופר: סיפור משל הזקן והעצים (נספח 1)

 

נספחים:

נספח 1: הזקן ומשל המקלות

היה היה אב ולו עשרה בנים. שלח האב את הבנים ליער וביקש מכל אחד לאסוף מקלות. חזרו הבנים והביאו כל אחד מקל. אמר להם האב: בואו ואלמד אתכם משהו. לקח מקל אחד, שבר אותו לשניים ואמר: מקל אחד נשבר בקלות. לקח את תשעת המקלות שנשארו, עשה מהם אגודה אחת, ניסה לשבור אותה, ולא הצליח. אמר האב: ראו, בנים יקרים, גם אתם כמו המקלות, אם תלכו לבד, יהיה קל לשבור אתכם, אבל אם תישארו יחד, שום דבר ואף אחד לא יוכל לשבור אתכם לעולם. זה הוא כוחה של קבוצה.

דעתך חשובה לנו