מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לחלום רחוק ולהתאמץ בשביל זה

לחלום רחוק ולהתאמץ בשביל זה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חינוך והדרכה | אתגרים | חלומות | שאיפות | ערכים | זהות | מימוש עצמי
  • וידאו
  • מתאים ליום חול
5 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שעל מנת להגשים את חלומותיהם דרושים עמל רב והשקעה, אף בפרטים הקטנים.
  2. החניכים יבינו שהיכולת להצליח טמונה בכח הרצון ובהחלטה שלהם לקום ולפעול.
  3. החניכים ייפגשו עם מקרה בו היתה דרושה החלטה לעמל ויגיעה על מנת להצליח.

מהלך הפעולה:

שלב א’-

נשחק משחק השוקולד. רצוי להכין קובייה גדולה מבריסטול או לעטוף קופסת קרטון מרובעת ונצייר עליה מספרים של קובייה.

 

שלב ב’-

נראה לחניכים את קטע מהסרט “תיכון ההזדמנות האחרונה”- החל מדקה 16:05- ועד דקה 21:06. https://www.youtube.com/watch?v=heYGoTJ82TQ

(בקטע זה חילי טרופר, מנהל התיכון, לוקח את אחד מהנערים לראות גיבוש לצנחנים, על מנת לחזק בו את המוטיבציה לשירות קרבי. הוא מדבר איתו על כך שכשואפים נמוך- גם מגיעים נמוך, בכל החיים. אבל אם שואפים גבוה וגם מתאמצים- מגיעים לתוצאות. בכל דבר בחיים).

 

נשאל את החניכים לאחר הסרטון:

 

  • כיצד לדעתכם הרגיש הנער בזמן שראה את הגיבוש לצבא? וכיצד הרגיש כאשר חזר לבית הספר?
  • מה משותף לכל הנערים שהשתתפו בגיבוש לקראת הצבא?
  • נבקש מכל אחד מהחניכים לספר על מקרה בחייו שמאד רצה משהו שהיה קשה לו להשיג, ובסופו של דבר הצליח. בסבב נשאל- כיצד בסופו של דבר הצלחת, הרי הדבר היה קשה מאד להשגה?

 

שלב ג’-

נספר לחניכים את הסיפור “בידך הוא הדבר” (בנספח מס’ 1).

נעצור את הסיפור באמצע, לפני שהחכם עונה לו. נשאל את החניכים: מה לדעתכם הוא יענה? מהי לדעתכם התשובה הנכונה?

 

שלב ד’-

נתחלק לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל את הקטע “גדולים החולמים” של הרב נריה, וצריכה לענות על שאלות:

 

  • מדוע מי שחולם הופך חלומות למציאות?
  • מדוע מי שעוסק במעשים קטנים הופך את המעשים לגדולים? הרי הוא עוסק במעשים קטנים!
  • מה הכוונה ב”קטנים החולמים על גדולות”? מדוע הרב נריה מכנה אותם “קטנים”?
  • מדוע אותם קטנים “הורסי עולם הם”? זו לא אמירה קשה מדי עבורם?

 

לאחר הדיון בקבוצות, נבקש מהחניכים לסכם מה למדו ומה התחדש להם מכך.

 

סיכום

בשביל להצליח להגשים את חלומותינו, מצד אחד- עלינו לחלום גבוה, לשאוף רחוק. לא רק ל-70%, אלא ל-100%, בכל דבר. מצד שני- חלומות ושאיפות אינם מספיקים. הכל תלוי בנו. עלינו להתאמץ ולהשקיע על מנת להצליח. ההצלחה האמיתית לא מגיעה במתנה, אלא לאחר עמל והשקעה מצידנו. במשחק השוקולד בפתיחה ראינו כי נפתח לנו חלון הזדמנויות לקבל שפע וטוב- אנחנו יכולים להחליט האם לעשות הכל לאט ובעצלתיים, או ללכת עד הסוף- ולהרוויח המון!

 

בסבב שערכנו אחרי הסרט- ראינו שכולנו כאן הצלחנו להשיג דבר מה שרצינו, למרות שהיה קשה, באמצעות עמל והשקעה מצידנו. אם באמת רצינו- בסופו של דבר הצלחנו.

 

נזכור שעל מנת להגשים את החלומות הגדולים, עלינו להשקיע ב’קטנות’, בפרטי הפרטים, עד כמה שאנחנו יכולים. בעמל ובהשקעה בפרטים הקטנים שלנו- טמונה ההצלחה.

 

נספחים

 

“גדולים החולמים חלומות גדולים,

הופכים החלומות למציאות.

גדולים העוסקים במעשים קטנים,

הופכים המעשים לגדולים.

אבל,

קטנים החולמים על גדולות,

ואינם עוסקים אפילו בקטנות-

הורסי עולם הם,

שכן החולמים נשארים בחלומם

והקטנים בקטנותם

והעולם- בתוהו ובוהו”.

(הרב משה צבי נריה זצ”ל)

 

 

דעתך חשובה לנו