מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לחלום גבוה

לחלום גבוה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | אחריות | משפחה
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה זו ניגע בנושא חשוב ביותר: כיצד אנו רואים את המשפחה שלנו בעתיד. הכוונה אינה למשפחה שהחניכים יקימו אלא כיצד אנחנו יכולים להשפיע ולשנות את האווירה המשפחתית כעת, וכיצד אנו רוצים שאווירה זו תיראה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו משפחות שונות מכל העולם
  2. החניכים יבינו שהאווירה במשפחה תלויה לא מעט בהתנהגות שלהם
  3. החניכים יתחפשו לדמויות במשפחה ויעלו הצגה משותפת לשבט או לסניף, שמביעה את השאיפה: כך אנו רוצים שהמשפחה שלנו תהיה

ציוד נדרש: נספחים נבחרים, פתקים אדומים וירוקים, תחפושות.

מהלך הפעולה:

שלב א –

בשלב הראשון יכירו החניכים משפחות שונות מכל העולם.

  • הציגו לחניכים תמונות של משפחות מכל העולם (נספח 1).
  • קראו להם מנהגים שונים ובקשו מהם להתאים כל מנהג למשפחה.
  • סכמו והסבירו: יש המון משפחות שונות בעולם. כל משפחה היא מיוחדת, ולכל אחת מנהגים, רצונות ומחשבות משלה.

 

שלב ב –

  • כעת ננסה להבין עם החניכים מה מקומם בתוך הבית וכיצד ההתנהגות שלהם משפיעה על האווירה בבית.

אפשרות א: שחקו עם החניכים ‘הרוח נושבת’ – בכל פעם יעמוד מישהו בתוך המעגל, והמדריכים יאמרו משפט (נספח 2). מי שמזדהה עם המשפט צריך להחליף מקום בזריזות, ומי שעומד במרכז צריך לתפוס מקום שהתפנה. מי שנשאר ללא מקום יעמוד באמצע המעגל ויחכה למשפט הבא.

אפשרות ב: אמרו את המשפטים הנ”ל, ועל החניכים להרים דף ירוק אם המשפט נוגע להם ודף אדום אם הוא אינו נוגע להם.

  • סכמו והסבירו: האווירה בבית תלויה מאוד בהתנהגות שלנו. הבית הוא מקום חשוב והמשפחה אוהבת אותנו ועוזרת לנו, ואנחנו צריכים להקפיד להתנהג יפה כדי שכולם יהיו שמחים וייהנו.

 

שלב ג –

  • בשלב האחרון בקשו מהחניכים לתאר מקרה שבו היה להם קשה בבית שלהם אבל הם בחרו להתנהג יפה או מקרה שבו עזרו למישהו מהמשפחה.
  • הביאו תחפושות ותכננו עם החניכים הצגה המתארת מצב אידאלי במשפחה, שבו כולם עוזרים זה לזה ומדברים יפה זה עם זה. אפשר להתחיל במצב מורכב ולהראות איך הוא נפתר, או בהצגת מצב אחד ‘לא טוב’ ואחד ‘טוב’.

בסוף הפעולה אפשר להעלות הצגה משותפת לכל חברי הסניף.

 

נספחים:

 

נספח 1: משפחות

מנהגים:

  • לחגוג מימונה (מרוקאים)
  • לאכול גפילטע פיש (אשכנזים)
  • לעשות חינה (ספרדים)
  • לאכול אוכל חריף (הודים)
  • להתלבש בכובע פרווה ומעיל שחור (חסידים)
  • לאכול אינג’רה (אתיופים)
  • לחגוג את חג הסיגד (אתיופים)
  • לראות סרט יחד (מודרנים)
  • לטוס לחופשה בחו”ל (מודרנים)
  • לצאת למסעדה לכבוד יום הולדת (מודרנים)

 

נספח 2: משפטים לרוח נושבת

  • אני אוהב/ת לשחק לבד
  • אני אוהב/ת לשחק עם האחים שלי
  • אני אחראי/ת לסדר את החדר שלי
  • אני אוהב/ת לשחק הרבה במחשב
  • כשיוצאים לטייל יחד אני אחראי/ת לתכנון הטיול
  • הרבה פעמים אני בוחר/ת מה נאכל לארוחת ערב
  • כשיש מריבה בין האחים אני תמיד משלים/ה ביניהם
  • אני רב/ה הרבה עם האחים שלי
  • אני אוהב/ת את המשפחה שלי

 

 

 

דעתך חשובה לנו