איתור סניפים וכפרי בוגרים
כולנו יצורים חברתיים הלומדים ומושפעים מהאנשים שסביבנו, אך לפעמים ההשפעה הסביבתית עלולה להיות בעייתית, ועלינו להיות ערניים להשלכות שלה. בפעולה נעסוק בתופעת הלחץ החברתי. נבין איך היא יכולה להשפיע על חיינו לטוב ולרע וננסה לפתח אסטרטגיית התמודדות נכונה עם לחץ חברתי שלילי.
נציג את נושא הפעולה בסרטון מבדר שממחיש את תופעת הלחץ החברתי.
אפשרויות לסרטונים:
סרטון – הניסוי במעלית
https://www.youtube.com/watch?v=XZDLbbfT9_Q
סרטון – צליל בחדר המתנה
https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4
חניכים בוגרים אפשר להפגיש עם מושג הקונפורמיות (תַּלְמָנוּת) – שינוי התנהגות של הפרט שנועד להפוך אותו לדומה יותר לאדם אחר או לקבוצה; האדם משנה את ההתנהגות שלו כדי להיות דומה יותר לאחרים.
לאחר הסרטון שאלו את החניכים:
עוד אפשרות (מתאימה יותר לחניכים צעירים):
הקריאו לחניכים את הסיפור “בגדי המלך החדשים” (נספח 1).
שאלו את החניכים:
מתברר כי אנו חוששים כיצד ניראה לחברה, איננו רוצים להיראות טיפשים. המלך חשב שאם יוסיף לצעוד כך, יחזור ההמון ויאמין שהוא אכן לבוש. רק הילד היה נטול השפעות חיצוניות ואמר את אשר על ליבו. לא חשש מה יגידו עליו, לא חשש להיות שונה.
הציגו על המסך שקופית שמציגה את הנושא של הפעולה: לחץ חברתי.
שאלו את החניכים איך היו מגדירים לחץ חברתי.
סכמו את מה שהיה עד עכשיו ואמרו לחניכים שלפעמים אנו עושים מעשים בהשפעת החברה, בגלל לחץ חברתי, ולא כי אנחנו חושבים שזאת האמת. לפעמים בגלל לחץ חברתי אנחנו מוכנים לעשות משהו שנראה לנו טיפשי לגמרי, ולפעמים אולי אפילו נגיד על לבן שהוא שחור רק כי כולם אומרים ככה.
שאלו את החניכים: האם לחץ חברתי הוא בהכרח דבר רע? מה רע בכך שאנו מושפעים ממי שנמצא לידנו? מה אכפת לנו אם מוביל אותנו לחץ חברתי? האם יש יתרונות ללחץ חברתי?
בקשו מהחניכים לשתף את דעתם בצ’אט.
כתבו את תשובות החניכים על המסך בעזרת הכלים של זום (הסבר בנוגע לשימוש בכלי הכתיבה של זום מצורף בנספח 2). את השקופית של הרקע חלקו לשניים: חלק אחד יחדו לסכנות שבלחץ חברתי, ואת החלק השני ליתרונות של השפעה חברתית.
הסכנה בלחץ חברתי: אנחנו עלולים לעשות משהו שלא באמת מתאים לנו (גם אם זה מעשה טוב לכאורה). אנחנו עלולים לאבד את עצמיותנו, לא לקיים את השליחות המיוחדת של כל אחד מאיתנו.
הציגו לחניכים כמה מצבים ובקשו ממתנדב להציע בכל מקרה דרך חלופית להתמודדות עם הלחץ החברתי הנתון בכל מצב.
מצבים:
דונו במצבים עם החניכים ובקשו מהם להעלות רעיונות כלליים כיצד להתמודד עם לחץ חברתי. השתמשו במצגת של אתר menti meter ובקשו מהחניכים לכתוב את התשובות שלהם שם.
נקודות שכדאי להעלות בדיון:
הצעה (לחניכים בוגרים)
קראו עם החניכים פסקה מתחילת פרק ב במסילת ישרים (נספח 3) – בביאור מידת הזהירות (אפשרי גם לקרוא רק את המשפט המדגש).
הצעה:
הקרינו לחניכים קמפיין דיגיטלי נגד לחץ חברתי: https://www.youtube.com/watch?v=3Xq9UcDIyJk
סיכום
ראינו בפעולה שלפעמים לחץ חברתי יכול להיות חיובי, אולם לעיתים הוא עלול להשפיע עלינו לרעה, לגרום לנו לעשות דברים שאנחנו לא מאמינים בהם, להגיד דברים שאינם נכונים לנו. ככל שנהיה יותר ערים לבעיה הזאת, ננסה שלא לזרום אלא לחשוב מה דעתנו, להיות עצמנו, נוכל שלא להינזק מהלחץ החברתי הזה אלא רק להרוויח ממנו.
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/11/מצגת-פעולה-וירטואלית-נושא-לחץ-חברתי.pptx”]
נספח 1
בגדי המלך החדשים (הנס כריסטיאן אנדרסן)
המלך צעד בתהלוכה תחת האפיריון המפואר שנישא מעל ראשו, והמון אנשים שעמד ברחוב והסתכל בתהלוכה קרא בהתפעלות: “מה נהדרים הם בגדי המלך! מה מקסים הוא השובל! ומה מרהיבים הצבעים!” איש מהמון המסתכלים לא העז להראות סימן שהוא אינו רואה דבר, כי אילו גילה את האמת, הרי היה לטיפש בעיני האחרים והיה נחשב בלתי ראוי למשרתו.
“המלך הוא עירום!” – נשמע פתאום קולו של ילד קטן.
“שמעו נא לדברי הילד” – אמר אביו. וכל אחד לחש לשכנו מה שאמר הילד הקטן.
“הוא עירום! ילד אחד אמר שהוא עירום!”
“המלך הוא עירום!” קרא לבסוף ההמון כולו.
המלך חרד. הוא ידע כי אמת הדבר, אך חשב: יש להמשיך בתהלוכה ויהי מה! הוא הזדקף עוד יותר, ושריו ההולכים המשיכו לשאת את השובל הבלתי נראה.
נספח 2
הנחיות לשימוש בכלי הכתיבה של זום
יישומון זום מאפשר למשתתפים בפגישה לכתוב על המסך המשותף. כאשר הפגישה במצב של שיתוף מסך לוחצים בסרגל העליון על האפשרות של Annotate שתחת האייקון של העיפרון. בעקבות הלחיצה יופיע סרגל חדש על המסך ובו כל אפשרויות כלי הכתיבה של זום.
נספח 3
מסילת ישרים, תחילת פרק ב
“הנה ענין הזהירות הוא שיהיה האדם נזהר במעשיו ובעניניו, כלומר, מתבונן ומפקח על מעשיו ודרכיו, הטובים הם אם לא, לבלתי עזוב נפשו לסכנת האבדון חס וחלילה ולא ילך במהלך הרגלו כעור באפלה. והנה זה דבר שהשכל יחייבהו ודאי. כי אחרי שיש לאדם דעה והשכל להציל את עצמו ולברוח מאבדון נשמתו, איך יתכן שירצה להעלים עיניו מהצלתו, אין לך פחיתות והוללות רע מזה ודאי. והעושה כן הנה הוא פחות מהבהמות ומהחיות אשר בטבעם לשמור את עצמם ועל כן יברחו וינוסו מכל מה שיראה להם היותו מזיק להם. וההולך בעולמו בלי התבוננות אם טובה דרכו או רעה, הנה הוא כסומא ההולך על שפת הנהר אשר סכנתו ודאי עצומה ורעתו קרובה מהצלתו. כי אולם חסרון השמירה מפני העורון הטבעי או מפני העורון הרצוני דהיינו סתימת העינים בבחירה וחפץ, אחד הוא. והנה ירמיהו היה מתאונן על רוע בני דורו מפני היותם נגועים בנגע המדה הזאת, שהיו מעלימים עיניהם ממעשיהם בלי שישימו לב לראות מה הם: הלהעשות אם להעזב? ואמר עליהם )ירמיהו ח, ו): אין איש נחם על רעתו לאמר וגו’ כלה שב במרוצתם כסוס שוטף במלחמה. והיינו, שהיו רודפים והולכים במרוצת הרגלם ודרכיהם מבלי שיניחו זמן לעצמם לדקדק על המעשים והדרכים, ונמצא שהם נופלים ברעה בלי ראות אותה”.