מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כוחו של יחיד

פעולה לשבט מעפילים על עיצוב תרבות הפנאי

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

– כן כן גם לך!

– לי ??????

-כן, כן גם לך יש השפעה

– אבל אני לא סופר, לא במאי ואפילו לא רב

– התרבות היהודית מתעצבת על ידי רבנים, סופרים ואנשי רוח.
ולכן יש לכל אחד מאתנו תפקיד משמעותי בעיצוב התרבות, ובייחוד תרבות הפנאי שלנו.

 

(במהלך יחידה זו נתייחס בעיקר  לתחומי תרבות הפנאי בהם עסקנו בתחנות (מוזיקה , טלוויזיה, עיתונות וגיבורי תרבות).

 

מטרות הפעולה

  • החניך יבין את תפקידו כמעצב התרבות לעצמו.
  • החניך יחוש בהשפעה שיש לתרבויות השונות אחת על השנייה
  • החניך יבין את חלקו בעיצוב התרבות של סביבתו הקרובה, ובמדינה בכלל, מבחינה חברתית, התנהגותית וכללית.
  • החניך יבין 5את החשיבות בגילווי אחריות כלפי  בחירותיו הפרטיות, כמשפיעות על התרבות הכללית.

מהלך הפעולה

החניכים מגיעים ליחידה זו עם התייחסויות אישיות לתחומי התרבות שהיו בתחנות ובתוך כך עיצבו לעצמם “תרבות” משלהם.

יש להתייחס לכך כנקודת פתיחה ליחידה לאחר שהחניך יבין כי הוא זה שמעצב לעצמו את תרבות הפנאי הפרטית שלו, על דגשיה ומטרותיה וכיווניה באמצעות הבחירה היומיומית שלו, נעבור לשלב הבא ובו נתייחס להשפעה ולתרבות הכללית.

 

שלב א’ – אותו חיתוך דיבור 

נבחר שני חניכים ונבקש מהם לערוך דיון באחד מן הנושאים הבאים:

  • שמיעת מוסיקה לועזית שיש בה ניבולי פה באוטובוס בטיול השנתי / בשוק פורים בסניף.
  • צפייה שבטית בסרט וידאו שיתכן שיהיו בו קטעים פרובוקטיביים
  • להיות מנוי לעיתון שעובר על איסורי לשון הרע – מהתורה.
  • דמות פרובוקטיבית ופופולרית כגיבורת התרבות שלי.

 

אחד החניכים ייצג את ה”בעד” בעוד השני את ה”נגד” כאשר אחד מהם יצטרך להעביר את מסריו בצורה מצחיקה ואילו השני בצורה חדה וישירה ותוך כדי העברת המסר עליו לנסות ולהשפיע על השני לדבר כמוהו ( בצורת הדיבור, בתנועות וכו’…)

שאר התלמידים צופים במנהלי הדיון ותוך כדי כך רושמים נקודות העולות מהדיון ומציינים את נקודות ההשפעה ההדדית שקלטו בין שני המתדיינים.

אפשר לכוון את החניכים לנקודות הכתובות בסעיף הבא. כמו כן אפשר להציג את התכונה באמצעות שילוט המוכן מראש.

נערוך דיון עם הכיתה על ההשפעה ההדדית שבין השניים.

המדריך יתייחס לנקודות הבאות מבחינת ההשפעה על כל אחד מהמשתתפים:

  • תוכן הדיון
  • טון הדיבור
  •  אורך המשפטים
  • צורת ניהול הדיון
  • תנועות ידיים
  • צורת הדיבור

 

אפשר לשאול האם אתם מכירים שני חברים או אחים המדברים אותו דבר ?

האם הרגשת שכשאתה נמצא עם מישהו הרבה זמן אתה מתחיל לדבר כמותו?

המסקנה העולה מן הדיון היא שתרבות הדיבור של מישהו אחר נקבעת עפ”י מה שאני כאדם פרטי משפיע ומעביר לו כיוון שהוא חי בקרבה ובסביבה שלי.

כעת נשאל האם יש לי השפעה לא רק על הסביבה שלי אלא גם על המדינה ככלל?! ניתן לכמה מהתלמידים להביע דעה .

 

שלב ב’ – שניים בעשר

ננהל סימולציה של חנויות כאשר כמה מהתלמידים יהיו מוכרים בחנויות וימכרו כל מיני דברים.

נקציב לכל אחד מהשבט סכום כסף מסוים לקנות בו בכל אחת מהחנויות דבר מסוים ( כל מוצר יסומן באמצעות פתק בצבע כלשהו). לאחר מכן נבדוק כמה נקנה מכל דבר.

מומלץ לעשות זאת בצורת דיאגרמה גדולה, כך שכל פריט שנמכר מצטרף לטור של אותו מוצר ומתקבלת בסוף דיאגרמה ברורה ומסודרת של הבחירות הפרטיות ותוצאותיהן.

על פי רוב נגלה שקונים יותר מדברים מסוימים ופחות מהאחרים. ( כתוצאה מהשפעות ולחץ חברתי, שכנועי המוכרים ועוד.)

נדבר על כך שהתרבות של עם שלם נקבעת על פי הבחירות וההחלטות הפרטיות לכאורה של האזרח הקטן.

 

דוגמאות למוצרים למכירה :

  • כרטיס למשחק של מכבי תל אביב
  • כרטיס למשחק של מכבי אשדוד
  • דיסק של זהבה בן
  • דיסק של אייל גולן
  • דיסק של ג’ון לנון
  • פיתה ען חומוס
  • בורגר קינג – כשר!!!
  • חוברות תווים לגיטרה
  • חולצה גארפילד
  • D . V . D
  • כרטיס לסרט “מוצאים את נמו”
  • סבר של דבורה עומר
  • פלאפון אורנג’, עיתון “מעריב לנוער”
  • פלאפון סלקום, כניסה לתוכנית “כוכב נולד”
  • דיסק של טיפקס, כרטיס להופעה של רמי קליינשטיין
  • אביזרי ספורט
  • טלוויזיה 21 אינץ’

 

ניתן להוסיף כאוות נפשך

 

שלב ג’ – כוחו של יחיד

נציג פרסומות, כתבות, כותרות המראות כיצד משפיע האזרח בקניותיו, תמיכתו בדברים מסוימים ועוד על הכלל.

לדוגמא: כשאני קונה דיסק מסוים אפילו שאני לא חושב על כך ממילא ישמיעו אותו יותר פעמים ברדיו וכו’.

כשאני רואה תוכנית מסוימת בטלוויזיה אני משפיע גם על הרייטינג.

ועוד דוגמאות.

נספר על הפולמוס שהיה בעניין השימוש בנשים בפרסומות שמתנגדים הראשיים היו הפמיניסטיות והחרדים. מי שהצליח להשפיע היו החרדים כיוון שלהם הייתה משמעת עצמית ובעקבות פסיקת הרבנים שלא לקנות מאותה חברה – מספר הקליינטים ירד באופן משמעותי עד כדי 0% למפגינות הפמיניסטיות במקרה הזה , לא הייתה משמעת עצמית והיו חלק שכן קנו מהחברה , מידת השפעתן הייתה קטנה. נבדוק את הסיפור האקטואלי המתאים ונספר לחניכים.

אם כן גם האזרח הקטן משפיע בבחירות התרבות האישיות שלו על תרבותה של מדינה שלמה.

 

שלב ד’ – המצלמה הנסתרת

נסכם בסיפור הבא :

 

בתכנית טלוויזיה אחת מסדרת “המצלמה הנסתרת”, שעסקה בהסתגלות במצב צבאי, הוצג קצין ( שאינו אלא שחקן), המתדרך במשרדו ששה מגויסים צעירים, שכולם בשלבים הראשונים של הטירונות. ללא ידיעתו של אחד הטירונים, הודרכו מראש חמשת האחרים לעשות דברים מסוימים. וזה מה שקרה : תוך כדי התידרוך הורידו החמישה את כובעיהם, והטירון התמים נהג כמוהם. לפתע התיישבו על ברכיהם. האיש הצעיר הביט בחבריו במבוכה ובאי נוחות, ולבסוף נהג בהתאם.

הוא נהג כמוהם גם כשקמו שוב, חבשו את כומתותיהם, הפכו גבם אל הקצין ( שהמשיך בהרצאתו) וריכזו את מבטם בנקודה חלקה שבקיר. לבסוף ניגשו חמשת המגויסים, איש בתורו, אל מכתבתו של הקצים, תלשו דף מלוח השנה שעליה, הצדיעו ברוב טקס וצעדו הישר אל מחוץ למשרד. המגויס השישי – הדף התלוש מלוח השנה בידו – צעד אחריהם בצעידה צבאית מושלמת, כשהוא אדיש, ככל הנראה, לקולו הדועך של הקצין, שהמשיך בהרצאתו.

(מתוך רייכן ורובין, “פסיכולוגיה חברתית” תורגם ע”י שון)

 

היחיד מסתגל למה שקורה והופך להיות רובוט ועל ידי זה הוא מאבד את הזהות שלו ומקבל את התרבות של כל הסביבה שלו.

 

סיכום

 

מצד אחד האדם מאוד מושפע ממה שקורה סביבו כמעט בלי יכולת שליטה ומצד שני יש לו כוח השפעה רב על הסביבה הבנויה על הרייטינג עם זאת התרבות האישית ניתנת לקביעה וסינון אם האדם יהיה ער לכך. והוא יכול לעצב את תרבותו שלו עצמו.

 

דעתך חשובה לנו