איתור סניפים וכפרי בוגרים
לאחר שלמדנו על דמותו של הרב חנן פורת אנו צוללים פנימה אל עשייתו. הרב חנן פורת גדל בקיבוץ כפר עציון, אהב מאוד את המקום ופעל לחידוש ההתיישבות בו אחרי מלחמת ששת הימים. בפעולה הזו נכיר את הקיבוץ כצורת התיישבות ואת קיבוץ כפר עציון בייחוד. נלמד איך החיים בקיבוץ נראים ועל גלגולי כפר עציון.
1 החניכים ישתתפו בהצגה הממחישה את סיפורו של כפר עציון.
2 החניכים ילמדו על החיים בקיבוץ.
3 החניכים יתנסו באספת קיבוץ ויקבלו החלטות.
שלב א
נתחיל בהיכרות עם סיפורו של כפר עציון.
אפשרות 1:
תלו בחדר שלט גדול, “קיבוץ כפר עציון”, ושבו תחתיו. ספרו לחניכים את סיפורו של קיבוץ כפר עציון (נספח 1). כאשר תגיעו לחלק שבו התושבים גולים מהמקום זוזו עם החניכים לאזור אחר בחדר, וכאשר תספרו על חזרתם לקיבוץ חזרו גם אתם לשבת מתחת לשלט.
הערה למדריכים: אם המעברים בחדר מפריעים לחניכים להתרכז או שקשה להם להתנייד, הישארו במקום. המדריך שמספר את הסיפור יכול לעבור ממקום למקום תוך כדי סיפור כדי להמחיש את הגלות והחזרה.
אפשרות 2 – מתאימה לשבטי אופק:
הציגו עם החניכים את סיפורו של קיבוץ כפר עציון.
חלקו לחניכים פתקים על הדמויות שיציגו. אחד המדריכים ישמש קריין, ובכל פעם בזמן המתאים יעלה חניך וישחק את הדמות שלו על פי הטקסט (נספח 2).
הערה למדריכים: אפשר להביא בגדים ותחפושות ולהלביש את החניכים בהתאם לדמויות שהם מגלמים. שימו לב שכל חניך שמקבל פתק יודע לקרוא. אם לא, עזרו לו להשתתף בהצגה על ידי שאלה: “מה היית אומר?”
שלב ב
לאחר שהצגנו את סיפור של כפר עציון אנו רוצים ללמוד מהו קיבוץ ואיך הוא נראה.
הקרינו לחניכים סרטון המציג את הקיבוץ ואת המבנים המיוחדים השייכים לו (נספח 3). בכל פעם שתגיעו למבנה המיוחד לקיבוץ עצרו את הסרטון והסביר במשפט:
בקיבוץ חיים כולם ביחד בשוויון ובשיתוף.
מכבסה – המקום שבו תושבי הקיבוץ מכבסים את בגדיהם (להרחבה: לכל תושב תפור מספר על בגדיו, וככה יודעים איזה בגד שייך למי).
חדר אוכל – בחדר זה יושבים כל תושבי הקיבוץ לאכול יחד (הרחבה: מי שרוצה לאכול בביתו יכול לקחת אוכל מחדר האוכל ולאכול בנפרד).
בתי ילדים – בעבר התגוררו הילדים בבתי ילדים, ושם ישנו, אכלו ושיחקו. כיום בתי הילדים פעילים בשעות הבוקר לפני הלימודים, וגם אחריהם ובחופשים (הרחבה: לכל קבוצת גיל יש מדריכים שאחראים לפעילויות. גם המדריכים גרים בקיבוץ).
שלב ג
ספרו לחניכים: בקיבוץ יש הרבה דיונים, וכדי להחליט מתכנסים כל חברי הקיבוץ ומצביעים. היום אנחנו נהיה קיבוצניקים ליום אחד, נעלה הצעות ונחליט בעד או נגד (נספח 4).
חלקו לכל חניך שני פתקים, פתק של ‘בעד’ ופתק של ‘נגד’. העלו הצעות, והחניכים ירימו פתק המביע את דעתם (נספח 5).
לשבטי אופק: בקשו מהחניכים להסביר מדוע הצביעו בעד או נגד.
לסיכום:
בפעולה שמענו והצגנו את סיפורו של כפר עציון. ראינו שאנשיו לא ויתרו על המטרה שלהם והמשיכו להילחם עד שחזרו לכפר עציון. למדנו על קיבוצים, אילו מבנים מיוחדים יש בקיבוץ, והתנסינו באספת קיבוץ ובקבלת החלטות ממש כמו קיבוצניקים אמיתיים.
נספח 1 –
לפני שנים רבות נבנה קיבוץ ליד ירושלים, וקראו לו קיבוץ כפר עציון. פעמיים ניסו לבוא לגור שם ולא הצליחו: הערבים באזור הציקו למתיישבים, והם נאלצו לנטוש את המקום. אך המתיישבים לא ויתרו, ובפעם השלישית הצליחו לעלות ולגור בכפר עציון! הקיבוץ פרח עד 29 בנובמבר 1947. ביום זה החליטו בעולם לחלק את ארץ ישראל בין היהודים לערבים. מסביב לכפר עציון, שהיה יישוב יהודי, התגוררו הרבה ערבים, ופרצה מלחמה.
כל האימהות והילדים עברו לירושלים, והשאר נשארו להגן ולשמור על כפר עציון. המלחמה הייתה קשה מאוד, ובסופה הפסדנו. הקיבוץ נשאר בידי הערבים. 19 שנה איש לא גר בקיבוץ כפר עציון, ואז הגיעה מלחמת ששת הימים. במלחמת ששת הימים שחררנו את הקיבוץ, ואחרי המלחמה חזרו ילדי התושבים והקימו אותו מחדש. מאז ועד היום גרות בכפר עציון הרבה משפחות שמחות ומאושרות.
נספח 2 –
דוגמה:
קריין: לפני שנים רבות נבנה קיבוץ ליד ירושלים, וקראו לו קיבוץ כפר עציון. פעמיים ניסו לבוא לגור שם ולא הצליחו, אך תושבי המקום לא ויתרו
קריין: לפני שנים רבות נבנה קיבוץ ליד ירושלים, וקראו לו קיבוץ כפר עציון. פעמיים ניסו לבוא לגור שם ולא הצליחו, אך תושבי המקום לא ויתרו
קריין: לפני שנים רבות נבנה קיבוץ ליד ירושלים, וקראו לו קיבוץ כפר עציון. פעמיים ניסו לבוא לגור שם ולא הצליחו, אך תושבי המקום לא ויתרו
דמות 1: כבר פעמיים ניסינו ולא הצלחנו
דמות 2: אני חושב שכדאי שנוותר על קיבוץ כפר עציון
דמות 3: אנחנו לא מוותרים! אנחנו נגור בכפר עציון!
קריין: ואכן, כך היה. בפעם השלישית הצלחנו לעלות ולגור בכפר עציון! הקיבוץ פרח עד 29 בנובמבר 1947. ביום זה החליטו בעולם לחלק את ארץ ישראל בין היהודים לערבים. מסביב לכפר עציון, שהיה יישוב יהודי, התגוררו הרבה ערבים, ופרצה מלחמה
דמות 4: כל הנשים והילדים עוברים לירושלים
דמות 5: הגברים והנשים הלוחמות נשארים להגן ולשמור על כפר עציון
דמות 6: המצב קשה. לא נשארו אוכל ותרופות
דמות 7: הפסדנו במלחמה, גוש עציון של הערבים
קריין: 19 שנה לא גר איש בקיבוץ כפר עציון
דמות 8: אני מתגעגע לבית בקיבוץ כפר עציון
דמות 9: אני מאמין שעוד נחזור
קריין: ואז הגיעה מלחמת ששת הימים. במלחמת ששת הימים שחררנו את הקיבוץ, ואחרי המלחמה חזרו ילדי התושבים והקימו אותו מחדש
דמות 10: אנחנו מתקרבים
דמות 11: אני רואה את כפר עציון
דמות 12: חזרנו הביתה, כפר עציון שוב שלנו!
(מחיאות כפיים)
קריין: מאז ועד היום גרות בכפר עציון הרבה משפחות שמחות ומאושרות
נספח 3 –
סרטון על הקיבוץ
נספח 4 –
נספח 5-
פתק בעד
פתק נגד