מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כן, זה אותו השבט

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
4 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“גם כשתהיה זקן בעוד 80 שנה, גם כשתהיה כפוף בעזרת הנכדה הקטנה, גם כשכבר לא תוכל לראות בלי משקפיים, גם כשתתחיל לשכוח איפה הנחת את השיניים, גם כשלגמרי תשכח מקומות אירועים ואנשים שלמדו אתך בכיתה, תמיד תזכור מיד באיזה שבט אתה!” (אורי אורבך)
השבט ילווה את החניכים לעוד שנים ארוכות, וזה הזמן שלנו להסביר לחניכים את החשיבות של לקיחת חלק בפעילות השבטית השוטפת, כי רק יחד יש לנו כוח ועוצמה למלא כל משימה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יפעלו לשיתוף פעולה וגיבוש השבט
  2. החניכים ייחוו את החשיבות של להיות חלק מקבוצה
  3. החניכים ימחישו את מושג השבט בתנועת בני עקיבא

 

ציוד נדרש: חבילת ספגטי (לא מבושל) או חבילת שיפודים, תלבושות להצגה, חוט או חבל, פתקים ממוספרים (כמספר חניכי השבט), דפים, כוסות חד-פעמיות, סדין, פלסטלינה או אביזר אחר להמחשה, מקרן ומחשב (לא חובה).

מהלך הפעולה

שלב א’ – כוחה של אחדות

מדריכים יקרים, לפניכם כמה אפשרויות למשחקים. מומלץ לבחור באחת מהן או יותר בהתאם לאופי השבט שלכם ולגודלו.

  1. משחק ‘לעבור את הנהר’: ציירו מסלול נהר על הרצפה, חלקו את החניכים לקבוצות שוות של שלושה עד שישה חברים ותנו לכל קבוצה שלושה דפים לבנים אשר ישמשו גשר.
    הסבירו לחניכים שהמטרה של כל קבוצה היא לחצות את הגשר בזמן הקצר ביותר.
    הפתרון: חציית הגשר נעשית על ידי הזזה של אחד מהדפים בעוד על שני הדפים האחרים עומדים שאר חברי הקבוצה.
    שימו לב: כל נפילה על הרצפה מחייבת להתחיל את המסלול מחדש.
  2. משימת הסדין: פרסו סדין על הרצפה ובקשו מכל חברי הקבוצה לעמוד על הסדין. ניתן לחלק את השבט למספר קבוצות (בהתאם למספר החניכים, ולהביא יותר מסדין אחד).
    הסבירו לחברי הקבוצה שמוטלת עליהם משימה: להפוך את הסדין (כאשר כל חברי השבט עדיין עומדים עליו), בלי לגעת ברצפה.
    לאחר שיהפכו את הסדין בהצלחה יש לחזור על המשימה שוב, אלא שהפעם מוסיפים למשחק שעון עצר. דרבנו את החניכים להצליח בפרק הזמן הקצר ביותר.
  3. הצגה – האב ובניו (נספח 1)
    אפשרות א: בחרו שלושה נציגים ובקשו מכל אחד מהם לשבור כמה יחידות ספגטי (או שיפודים), ולאחרון תנו כמות גדולה של ספגטי, שאי אפשר לשבור בבת אחת. לאחר מכן הקריאו את הסיפור.
    אפשרות ב: הכינו את ההצגה מראש והציגו אותה עם כמה מהחניכים תוך כדי קריאת הסיפור.

סיכום ביניים: במשחקים ובסיפור ראינו שכדי שהשבט יוכל להצליח עליו להתאחד למען מטרה מסוימת.

שלב ב’ – עושים מקום לכולם

  1. משחק המספרים: פזרו על הרצפה דפים ממסופרים כמספר חברי הקבוצה ותחמו אותם בחוט או בחבל.
    בקשו מחברי הקבוצה לעמוד מסביב לחבל והסבירו להם שמטרת המשחק היא שכל חברי הקבוצה יצליחו להיכנס לתוך המעגל לפי סדר המספרים, בזה אחר זה, בתוך דקה. בכל פעם מותר רק לאחד החניכים להיכנס למעגל. הפעילו את שעון העצר כאשר החניכים מוכנים.
    אחרי הניסיון הראשון בקשו מאחד החניכים לחשוב איך אפשר להצליח לעבור את המשימה בפחות זמן, ועזרו לחניכים להבין שעליהם להיכנס בזה אחר זה לפי סדר עמידתם במעגל.
  2. מגדל בבל: חלקו את החניכים לשתי קבוצות, ולכל קבוצה תנו חבילת כוסות. בקשו מכל קבוצה ליצור מהכוסות את המגדל הגבוה ביותר. הסבירו לחניכים שיש להם חצי דקה לחשוב איך ליצור את המגדל, ודקה לבנות אותו. לפני המשחק בקשו (בשקט, בצד) מחניך מכל קבוצה שלא יאפשר לחברי הקבוצה להצליח במשימה בפעם הראשונה.
    בשבטים קטנים אפשר שכל הקבוצה תבנה יחד, ובשבטים גדולים במיוחד מומלץ להתחלק לכמה קבוצות.
  3. סבב שיתוף: הושיבו את החניכים במעגל ושאלו אותם:
  • איך היה במשימת המספרים ובמשימת המגדל?
  • מה עזר להם להצליח? מה הפריע להם?
  • פנו אל את החניכים שעזרו או הפריעו ושאלו אותם:
    איך הרגשתם כשראיתם את חברי הקבוצה שמחים כשהצליחו או עצובים כאשר הרסתם להם את מה שבנו?

סיכום ביניים: במשחקים ששיחקנו הבנו שהאחדות עוזרת לנו להצליח במשימות כשבט, וזה קורה כאשר לכל חבר יש מקום בשבט.

 

שלב ג’ – מה הציפייה שלנו מהשבט?

חלקו לחניכים פיסת פלסטלינה ובקשו מהם ליצור בעזרתה את מה שישמח אותם בשבט בבני עקיבא.
בשבטים גדולים כדאי לחלק את החניכים לכמה קבוצות שיתוף.
אם אין פלסטלינה אפשר לשבת במעגל, וכל חניך וחניכה ישתפו מה ישמח אותם בשבט.

סיכום:
הסבירו לחניכים ששבט בבני עקיבא הוא קבוצה מגובשת שלומדת ופועלת יחד בדרך תורה ועבודה. אמרו להם שבשנים הקרובות השאיפה היא להפוך את השבט לקבוצה חזקה ומגובשת שיש בה חברות וערכים שחשוב לכם לפעול למענם.
 

צ’ופר:

גם כשתהיה זקן בעוד 80 שנה, 

גם כשתהיה כפוף בעזרת הנכדה הקטנה, 

גם כשכבר לא תוכל לראות בלי משקפיים, 

גם כשתתחיל לשכוח איפה הנחת את השיניים, 

גם כשלגמרי תשכח מקומות, אירועים ואנשים שלמדו איתך בכיתה,

תמיד תזכור מיד באיזה שבט אתה! (אורי אורבך)
 

 

נספחים:

להדפסת הנספחים – לחצו כאן!

נספח 1 – האב והבנים

היה היה אב ולו עשרה בנים. שלח האב את הבנים ליער וביקש מכל אחד לאסוף מקל. חזרו הבנים והביאו כל אחד מקל. אמר להם האב: “בואו ואלמד אתכם משהו”. לקח מקל אחד, שבר אותו לשניים, ואמר: “מקל אחד נשבר בקלות”. לקח את תשעת המקלות שנשארו, עשה מהם אגודה אחת, ניסה לשבור אותה – ולא הצליח. אמר האב: “ראו, בנים יקרים. גם אתם כמו המקלות, אם תלכו לבד יהיה קל לשבור אתכם, אבל אם תישארו יחד, שום דבר ואף אחד לא יוכל לשבור אתכם לעולם. זהו כוחה של קבוצה”.

 

העשרה:
אפשר להקרין סרטונים בתחילת הפעולה או בסופה:
“כן, זה אותו השבט”:

כוחה של קבוצה:

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו