מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כבד את אביך ואת אמך?!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

להגיד שהמשפחה הפרטית שלי היא חלק ממשהו גדול זה יפה. אבל כשמבקשים ממני לעזוב משחק מחשב כדי לקום להגיד שלום לאבא/אמא שחזרו הביתה או להיות בשקט כשחברים שלי בבית כי ההורים ישנים, ממש לא פשוט לי להרגיש שזה כזה חשוב..

בפעולה זו נרצה ללמוד לשמוח במצוות כיבוד הורים, להרגיש כמה שיותר טבעיות ורצון בקיום שלה כדי לחזק את הקשרים הטובים במשפחה.

מטרות הפעולה

  1. החניך ישמח במצוות כיבוד הורים מתוך הבנה של החשיבות שלה.
  2. החניך ילמד כיצד מצוות כיבוד הורים צריכה להתבטא בחייו.
  3. החניך ייקח על עצמו להשתפר בתחום מסוים בכיבוד הורים/ בקשר למשפחה.

ציוד נדרש: ממתק, קערה, כוס, בקבוק מים, כרטיסיות, בריסטולים, טושים, עיתונים, דבק מספריים, דפים צבעוניים, מסקנטייפ.

מהלך הפעולה:

פתיחה:

חלקו לחניכים איזשהו ממתק (שלוש במבות, סוכריית טופי או שלוק). כאשר תסיימו לחלק לכולם את הממתק חלקו עוד אחד לכל מי שאמר “תודה” כשנתתם לו. כשהחניכים שואלים למה נתתם לחלק יותר ולחלק פחות אל תענו להם. שמרו את התשובה להמשך הפעולה.

שלב א:

מלאו קערה גדולה וכוס במים.

בקשו משני נציגים לשתות כל אחד מהם מהכלי שניתן לו. סביר להניח שלאחד שישתה מהכוס יהיה יותר פשוט לשתות מהאחד עם הקערה.

שאלו את החניכים: מדוע יותר קל לשתות מכוס מאשר מקערה?

סכמו- יותר קל לנו להשתמש בדברים כשהם ממוקדים. ככל שדבר יותר גדול ורחב ככה קשה לנו לעשות אותו כמו שצריך.

שלב ב:

פזרו את החניכים בחדר בצורה כזאת שהם יכולים להגיע אחד לשני מבלי לזוז.

אפשרות א- הביאו קפלות או חלקים של דומינו ראלי. בקשו מהחניכים ליצור שורה של חתיכות שעומדות אחת ליד השנייה. מובן שבאיזשהו שלב חתיכה אחת תיפול ותפיל איתה את כל שאר החתיכות.

הסבירו לחניכים שככה זה גם אנחנו- אם אני מכבד את ההורים שלי, משפיע עליהם, זה בעצם משפיע על כל מי שבדרך. ואם אני חס וחלילה לא מכבד את ההורים שלי זה בעצם כאילו אני “מפיל” את כל מי שהיה בדורות לפניי.

אפשרות ב: הביאו לחניכים את המשנה “משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה” (אבות א, א)

הסבירו לחניכים שאנחנו חלק משרשרת הדורות וכמו שהתורה עברה מדור לדור עד שהיא הגיעה אלינו, עם כל הפירושים שלה, הדרשות עליה וכ”ו, ככה הקשר שלנו עם הדורות הקודמים- הקשר שלנו אליהם מתבטא דרך מה שיש לי כיום- ההורים שלי!

 

סיכום ביניים:- בשבוע שעבר דיברנו על להיות קשור לכלל עם ישראל אבל זה קשה לראות את זה בחיי היומיום מרוב שזה דבר גדול. זה כמו הקערה- איזשהו עניין ואידאל רחב שקשה לי לבצע אותו כמו שצריך. אז איך עושים את זה? מתמקדים! משתמשים בכוס, בדבר קטן יותר! כלומר מקשר לכלל עם ישראל  לקשר למשפחה שלי!

אם אני רוצה לכבד את משה, אברהם, דוד ושאר גדולי האומה? אני צריך לכבד קודם כל את ההורים שלי.

וכן,. גלו לחניכים שנתתם ממתק נוסף למי שאמר לכם “תודה”.
הסבירו לחניכים שאמירת תודה והכרת הטוב זה הדבר הכי בסיסי וטבעי בקשר בין בני אדם. כל ילד יודע להגיד לדודה תודה כשהוא מקבל ממנה משחק.
ככה גם הדבר הכי בסיסי וטבעי שנרגיש כלפי ההורים הוא הכרת תודה וכבוד כלפיהם משום שהם נותנים לנו כ”כ הרבה, ולפעמים ההרגל לקבל מהם כל כך הרבה משכיח מאיתנו להודות.

שלב ג:

הסבירו לחניכים שמצוות כיבוד הורים מחולקת לשתיים- כבוד ההורים ומורא ההורים.

חלקו את החניכים לשתי קבוצות, כל קבוצה צריכה למיין את הכרטיסיות (נספח מספר 1) מה מהם קשור למצוות כיבוד הורים ומה מהם קשור למורא ההורים. הסבירו לחניכים את ההבדל בין כבוד למורא. כבוד זה לדאוג לצרכי ההורים ומורא זה להראות שאני ירא מהם, לדאוג שהם יהיו אנשים מכובדים בעיניי, שאני מעריך את מה שהם אומרים.

הערה למדריך: הדברים של כיבוד הורים כרגע לא כ”כ רלוונטיים לחניכים. בעתיד בעז”ה זה יהיה להם יותר רלוונטי. כרגע כדאי לדבר בעיקר על מורא הורים. זה יותר מעסיק אותם. נוסף על כך, פרטי מצוות כיבוד הורים הם דברים יותר טכניים. חשוב תוך כדי ההסבר להדגיש להם שרוב עניין המצווה זה לא מה אני עושה אלא איך אני עושה. כל דבר שאני עושה עם ההורים שלי חייב להיות בצורה מכבדת ונעימה.

שלב ד:

אמרו לחניכים שזה מאוד קשה לכבד תמיד את ההורים. לא תמיד זה נוח ולא תמיד זה מה שבא לי כרגע לעשות. לכן מה שאתם מציעים לעשות זה שכל אחד מהם ייבחר תחום אחד בו הוא משתפר מעתה בעניין של כיבוד הורים או בכלל- יחס למשפחה. הניחו על הרצפה רעיונות שיוכלו לתת להם השראה, כמובן שניתן להוסיף עוד דברים (נספח מספר 2) וקיימו סבב בו כל אחד אומר מה הוא לוקח על עצמו.

לאחר שכל אחד מהחניכים בחר במה הוא מתחזק ניתן להכין עם החניכים סימניות בהם הכיתוב:

“הריני מקבל על עצמי להתחזק ב…”

החניכים יקשטו את הסימניה שלהם (כדאי לדאוג לניילון) וישתמשו בה.

נספחים:

נספח 1:

להסיע את אבא ואמא לחתונה של דוד,

לדאוג שאבא ואמא יוכלו ארוחת ערב,

לדאוג לאבא ואמא לבגדים

להכין לאבא/ אמא כוס קפה

לא לשבת במקום הקבוע של אבא,

לעמוד לקראת אבא/ אמא כל פעם שהם נכנסים לחדר/ לבית,

להקשיב לכל מה שהם אומרים לי לעשות

להגיד תודה לאמא ואבא

לא להתפרץ לדברי אבא או אמא

נספח 2:

לסדר את החדר כשאמא מבקשת

 

להכין לאבא ואמא כוס קפה

 

לא לשבת על הכסא של אבא

 

לעמוד כאשר אבא או אמא נכנסים לחדר

 

לא לצעוק על אבא או אמא

 

להתקשר לסבא וסבתא לפני שבת

 

לוותר פעם בשבוע לאחי/אחותי

 

להגיד לאבא/ אמא תודה

 

לסדר את הבית לפני שאמא חוזרת מהעבודה

 

לשמור על האחים הקטנים כדי שאבא ואמא יוכלו לצאת בערב

 

לחזור הביתה בשעה שמבקשים ממני

 

לשטוף כלים/ לטאטא אחרי האוכל גם כשלא מבקשים ממני

 

 

 

דעתך חשובה לנו