מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

צדק חברתי וצדקה – הילכו שניהם יחדיו?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
מערך
1/3
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זו נעמוד על ההבדל שבין צדק חברתי לצדקה בחברה ונבין כי בכל גישה הערך המרכזי אחר: בגישת הצדק החברתי מוצבת השאיפה לייצר חברה שוויונית ומאפשרת מבחינה כלכלית, ואילו בגישת הצדקה מוצבת השאיפה למלא את החוסר ואת הצורך של העניים שבסביבתנו.

הגישה האחת פועלת על ידי מחאות חברתיות הדורשות שוויון ומתן הזדמנויות שוות לכולם בכל התחומים, והאחרת פועלת על ידי הקמת עמותות וארגוני חסד וצדקה, התנדבות מלאה ופתיחת הלב והכיס.

מטרות הפעולה

  • החניכים יבדילו בין המושגים ‘צדק’ ו’צדקה’ ויאפיינו כל אחד מהם.
  • החניכים יבינו את כוחם של מפעלי החסד ושל מחאות חברתיות ואת השפעתם על החברה.
  • החניכים יגדירו היכן היו רוצים לפעול על הרצף שבין עשיית חסד ובין שינוי תודעה.

ציוד נדרש

חפצים וכלים לפתיחה הפעולה, כרטיסיות ארגונים (נספח 1), שלטי ‘צדק’ ו’צדקה’, הגדרות מילוניות של צדק ושל צדקה (נספח 2), מאמר של הרב שי פירון (נספח 3), תעודות זהות על ארגונים ועל עמותות (נספח 5), דפי מידע על ארגונים ועל מחאות, כותרות מהחדשות (נספח 6), כרטיסיות תכונות (נספח 7).

 

הרחבות למדריכים

 

מהלך הפעולה

פתיחה (20 דקות)

מטרת הפתיחה להתנסות במצב שמתאפשרת בו עשיית צדק או צדקה.

כל אחד מהחניכים יקבלו את אותה משימה: להכין סלט מירקות רבים ככל האפשר, להכין כדורי שוקולד או לבנות את המגדל החזק והיציב ביותר (אפשר להוסיף עוד רעיונות). שימו לב: כל אחד צריך לבצע את המשימה לבדו (או בזוגות, בהתאם למספר החניכים בשבט). את המצרכים פזרו בין החניכים כך: כל חניך יקבל כמות גדולה של סוג אחד (בלבד!) מהמצרכים. למשל, במשימת הכנת הסלט רק חניך אחד יקבל עגבניות, רק אחד יקבל מלפפונים, רק אחד יקבל בצל סגול, רק אחד יקבל ערמת סכינים וכן הלאה. במשימת בניית מגדל רק אחד יקבל קוביות, רק אחד יקבל מקלות ‘קפלה’, רק אחד יקבל כוסות חד-פעמיות וכו’.

החניכים צריכים להבין כי עליהם לסחור זה עם זה כדי שיוכלו להכין את המוצר המוגמר. בזמן הזה צפו בהתנהלות שלהם. אם הפעולה מועברת ביום חול אפשר גם לצלם סרטון של ההתנהלות ולהראות לחניכים אחר כך כיצד התנהגו.

שקפו לחניכים את המציאות שהמשילו: כל אחד התחיל עם נתונים אחרים, והם גילו שיש צורך לעזור זה לזה כדי להתקדם הלאה. האם מוטב שמההתחלה המדריכים יחלקו שווה בשווה לכולם ומי שהכי מהיר ומוכשר ינצח, או שיש טוב בזה שנצרכו זה לזה? השאירו את הדיון פתוח והמשיכו לשלב הבא.

 

שלב א – צדק-צדקה: אם כולם עושים טוב, מה ההבדל? (10–20 דקות)

  1. תארו לחניכים מצב שבו הם מקבלים סכום כסף גדול מאוד, נניח מיליון שקלים, והם צריכים להחליט יחד בין אילו ארגונים הם רוצים לחלק אותו וכמה לתת לכל אחד. פזרו על הרצפה פתקים עם שמות של ארגוני צדק וצדקה (נספח 1).

 

מומלץ לעורר את הדיון עם השאלות האלה:

  • האם הארגון ‘X’ הוא באמת החשוב ביותר?
  • האם אתם מסכימים לגמרי עם הכוונות של ארגון ‘Y’?
  • האם אתם חושבים שיעיל יותר לתת את כל הכסף לארגון מסוים במקום לחלק אותו בין רבים?
  • לחלופין, לא חבל לתת את כל הכסף רק לארגון אחד?

 

  1. הניחו על הרצפה שני שלטים, על האחד כתוב ‘צדק’, ועל האחר ‘צדקה’.

בקשו מהחניכים לחלק את הארגונים שפגשו לעיל על פי הקטגוריות הללו. לאחר מכן בקשו מהחניכים לחשוב מה ההבדל בין המושגים, ובררו את ההבדלים איתם יחד. בנספח 2 יש הגדרה מילונית לכל אחד משני המושגים, אפשר להניחן על הרצפה בשל שלב משלבי הדיון, כשתראו לנכון לעשות זאת.

 

  1. כדי להבין יותר את ההבדל בין ‘צדק’ ובין ‘צדקה’ או ‘חסד’ למדו עם החניכים את הקטע שכתב הרב שי פירון.

אפשרויות לימוד: קריאת הקטע (נספח 3), קריאת המאמר כולו (נמצא להדפסה ברקוד בהרחבות למדריכים), לימוד מקורות (נספח 4) שעליהם מבוסס המאמר.

סכמו: לא סתם המילים ‘צדק’ ו’צדקה’ קשורות זו לזו. לרוב צדק העסוק בהיבטים חברתיים, בניסיון לתקן ולשפר מציאות חברתית כללית, ואילו הצדקה מתמקדת בעזרה ובמתן מענה לאדם המצוי במצוקה מסוימת.

 

שלב ב – I have a dream!א(12 דקות)

בשלב זה תפגישו את החניכים עם מגוון מחאות חברתיות ועם מפעלי החסד הקיימים.

 

אפשרות 1: בחרו שלוש מחאות חברתיות ושלושה ארגוני חסד גדולים. חלקו את החניכים לשש קבוצות, וכל קבוצה תקבל דף מידע שתכינו מראש על ארגון החסד או על מחאות חברתיות ותעודת זהות למילוי (נספח 5). אפשר לערוך תחרות בין הקבוצות: הראשונה שתמלא את תעודת הזהות – תנצח.

בשבטים שבהם יש לחניכים טלפונים חכמים אפשר לוותר על דפי המידע ולבקש מהחניכים לחפש בעצמם  את התשובות.

לסיום, בחרו נציג מכל קבוצה והוא יספר לשאר חברי השבט בקצרה על הארגון או על המחאה שקיבלה קבוצתו.

 

אפשרות 2 (לבוגרים): העלו לדיון שאלות חשובות בעניין צדק וצדקה.

  • מי אחראי לצדק בחברה – המדינה או החברה עצמה?
  • האם הפרט צריך לשלם על מתן שוויון הזדמנויות לחלש?

הראו לחניכים כותרות מהעיתונות (נספח 6), ושאלו אותם על כל כותרת אם מדובר בחתירה לעשיית צדק או צדקה.

 

שלב ג – מה אני יותר, צדק או צדקה? (7 דקות)

בשלב זה תכוונו את החניכים לזהות באילו מהתחומים הם מרגישים כי יוכלו להשפיע ולשנות במציאות: בעשייה השייכת יותר לתחום ארגוני הצדקה או בעשייה השייכת יותר לתחום המחאות החברתיות.

ראשית, בקשו מהחניכים לרשום על פתק שלוש תכונות חזקות שיש להם (בשבת בקשו מהם לחשוב).

  • מדריכים יקרים, לרוב לילדים וגם לאנשים בוגרים קשה מאוד לכתוב ואפילו לחשוב על תכונות טובות שיש בהם, אבל זו יכולת חשובה וחיונית שאנחנו רוצים לסגל לחניכים שלנו. ובכל זאת כדאי לעזור לחניכים: אפשר להשתמש בקלפי התכונות שבנספח, לספר להם על תכונה טובה שאתם מזהים בהם, לבקש מהם לחשוב על תכונה טובה שיש לחבר שלהם ומשם לדרבן אותם לחשוב על תכונה שיש בהם וכו’.

הניחו על הרצפה כרטיסיות תכונות (נספח 7) ובקשו מהחניכים לחלק בין התכונות הנדרשות לאדם העוסק בארגוני חסד ובין אילו הנדרשות לאדם הפועל במחאות חברתיות.

בקשו מהחניכים להסתכל בפתקים שכתבו או להיזכר בתכונות שחשבו עליהן קודם, ובהתאם לכך להגדיר איזה טיפוס הם, זה הפועל בארגוני חסד או זה המוביל מחאות חברתיות.

  • חשוב לנו שהחניכים ידעו כי אין אדם שהוא טוב יותר מחברו; לכל אדם מתאים לפעול בתחומים אחרים, והדבר החשוב ביותר הוא שנצא לעשייה ונפעל למען מציאות טובה יותר. לכל מגוון העשיות יש מקום, ובכולן יש צורך באנשים טובים שיעשו את הדברים הכי טוב שאפשר.

 

סיכום (5 דקות)

בפעולה הרביעית במערך על חברה וכלכלה נגענו בדמיון שבין צדק לצדקה ובהבדלים שביניהם.

כמו שלמדנו במאמר של הרב שי פירון, חברה המתמקדת בצדקה, בחסד, שמה לנגד עיניה מציאות פרטית של נותן ומקבל, הטבה מרבית של מצבו של המקבל. חברה הבוחרת להתמקד בצדק שואפת לשנות את סדרי העולם, להגיע למצב שבו לא יהיו נזקקים ועניים. נוסף על כך יש מצבים שבהם נזהה את שתי התנועות, גם נתינה והענקה לאדם הנזקק וגם חתירה ומאמץ לשינוי סדרי עולם. שתי התנועות האלה חשובות ונצרכות לנו כחברה, ועל כל אדם מוטלת האחריות לזהות באיזו מהן יוכל לתרום תרומה מיטבית.

השלב האחרון במערך הוא יציאה לעשייה. בסוף הפעולה ביררנו מהן תכונות הנפש הנדרשות לכל אחת מהתנועות, ובשלב הבא נצא לפעול.

 

נספחים

 

נספח 1 – ארגוני צדקה ועמותות מחאה

למדריכים: כדאי לכתוב שמות של כ-15 ארגונים על כרטיסיות בגדול, ולברר על הארגונים לפני הפעולה כדי שתדעו לתת עליהם מידע. אתר עם מידע על ארגונים: http://www.ivolunteer.org.il/?CategoryID=122 

  • פעמונים
  • יד אליעזר
  • יד שרה
  • תנו לחיות לחיות
  • חסדי נעמי
  • המרכז לנגישות – להנגשת מקומות ציבוריים לנכים
  • האגודה הישראלית למלחמה בסוכרת
  • אור ירוק
  • איל”ן
  • קרן קובי
  • אם תרצו
  • בצל”ם
  • זכרון מנחם
  • נוער מד”א
  • בית השנטי – בית עזרה לנוער
  • גשר
  • האגודה למען החייל
  • הידברות
  • זק”א
  • חיים וסביבה (איכות הסביבה)
  • יד לקשיש
  • בת מלך
  • נט”ל – נפגעי טראומה על רקע לאומי
  • שכן טוב
  • ער”ן – עזרה ראשונה נפשית
  • נעמ”ת
  • ארגון לתת

 

נספח 2 – הגדרות מילוניות (מתוך ויקימילון)

  • צדק: מצב שבו כל אחד מקבל את המגיע לו.
  • צדקה: נתינת דבר (לרוב כסף) מבלי לבקש תמורה.

 

נספח 3 – קטע ממאמרו של הרב שי פירון

חברת החסד, מדגישה את עולמו של הנותן, הוא העומד במרכז: אנו מעדנים את מידותיו, את תאוותו לרכוש, את עיסוקו בעצמו ומבקשים ממנו להביט אל האחר. ללמוד לחיות את הזולת, להקשיב לכאבו ולצרכיו המיוחדים. חברת החסד, משלימה עם מצב העולם, ומבקשת להיטיב עם היחיד.

חברת הצדק מביאה לידי ביטוי את הכמיהה לשנות את העולם. היא לא מסתפקת בעזרה לעני, אלא מבקשת לבער את העוני. היא לא עוסקת בעידון מידותיו של הנותן אלא מבקשת להתמקד בשינוי חייו של המקבל”.

 

נספח 4 – הצעה למקורות ללימוד ולעיון עם החניכים נוסף על מקורות שהזכיר הרב שי פירון במאמר

  • בבלי, בבא בתרא ט ע”ב–י ע”א
  • עין אי”ה פאה ב, ה
  • עין אי”ה שבת ו, מו
  • רש”ר הירש דברים טו, ד
  • אגרות הראי”ה, ח”ב, שנד

 

נספח 5 – תעודות זהות לארגוני חסד ולמחאות חברתיות

תעודת זהות לארגון חסד:

  1. שם הארגון ________________
  2. שנת ההקמה ____________
  3. מי הקים את הארגון? _______________
  4. מהי מטרת הארגון? ______________________

דעתכם על הארגון ______________________

תעודת זהות למחאה חברתית:

  1. שם המחאה __________________
  2. תאריך ביצוע המחאה ______________________
  3. מי יזם את המחאה? ________________________
  4. בעקבות מה התרחשה המחאה? __________________________
  5. מה הייתה מטרת המחאה? האם היא הושגה? __________________________

דעתכם על המחאה _______________________

 

  • למדריכים: הכינו דפי מידע על ארגוני חסד

יד שרה, חסדי נעמי, מאיר פנים, עזר מציון, זכרון מנחם, יד אליעזר

 

מחאת הדיור, מחאה נגד הסכם השילומים, מחאת הנכים, השרשרת האנושית

 

נספח 6 – דוגמאות לכותרות חדשות על צדק-צדקה (לכתוב בגדול על בריסטולים)

  • סגירת המפעל בירוחם – קשור בפגיעה בצדק חברתי מצד אחד, ואיבוד מקור הפרנסה של אנשים רבים מצד שני והצטרפותם למעגל הנצרכים והעוני.
  • מחאת הנכים.

 

נספח 7 – רשימת תכונות

(לכתוב על כרטיסיות)

  • טוב לב
  • כריזמה
  • יכולת דיבור רהוטה
  • רגישות
  • עין טובה
  • אקטיביות
  • הקשבה
  • דבקות במטרה

עוד…

 

הרחבה למדריכים – מאמר של אלישיב רייכנר

 

דעתך חשובה לנו