איתור סניפים וכפרי בוגרים
רציונל:
מהי יהדות התפוצות? מה הקשר שלנו אליה כתנועה, כנוער, כיהודים? הייתכן שאין קשר בכלל בינינו ובין יהודי העולם והעלייה לארץ?
בפעולה ננסה להבין מהי יהדות התפוצות, נדון בסוגיות הקשורות בה ונפנים את גודל המחויבות שלנו כלפיה ואת עומק הקשר שלנו אליה.
כדורלוח או גיליון שאפשר לרשום עליו, מפת העולם.
בשלב זה ננסה לחשוף את החניכים בצורה חווייתית למצב יהדות התפוצות והעלייה לארץ. נאבחן את רמת החיבור והידע שלהם בתחומים אלו וננסה לשקף להם את חוסר הידע ואת הריחוק הרגשי שהם חשים בקשר לנקודות האלה.
מוצעות כאן שלוש מתודות אפשריות; בחרו מהן את האפשרות המתאימה ביותר לשבט שלכם.
אפשרות 1 – נכון או לא נכון
הקריאו רשימת עובדות הנוגעות ליהדות התפוצות ולעלייה ארצה (נספח 1). בקשו מהחניכים להחליט בכל עובדה אם היא נכונה או לא (אם מתאים לשבט, לצד כל עובדה מצורף מעט מידע המרחיב אותה, ואפשר לקרוא אותו ולהעשיר את המתודה).
– במשחק זה נשקף לחניכים את חסך הידע הגדול שלנו בתחום למרות חשיבותו.
אפשרות 2 – משפטים ורקיעות
הקריאו משפטים על יהדות התפוצות ועל העלייה לארץ (נספח 2). בקשו מהחניכים לרקוע ברגל כאשר הם מסכימים עם המשפט.
– במשחק זה נעמיד בסימן שאלה את רמת החיבור הרגשי שלנו לתחום העלייה ויהדות התפוצות.
אפשרות 3 – מסירות קהילות יהודיות
שחקו עם החניכים מסירות בכדור, ועם כל מסירה החניכים יתבקשו לנקוב בשם של מדינה מסוימת שיש בה קהילה יהודית.
– במשחק זה נחשוף את החניכים למספר העצום של הקהילות היהודיות בחו”ל ונשקף להם את חוסר המודעות שלנו לתפוצתן.
ראינו בשלב הקודם שלמרות חשיבות הנושאים בעינינו, רובנו לוקים בחוסר מודעות אליהם ובחוסר מעורבות בקידומם. העובדה הזאת יכולה לעורר אצלנו שאלה: אם אנחנו לא מתעסקים בזה, אולי זה לא כזה ביג דיל? מה חשוב כל כך בעלייה לארץ ובקליטת עלייה? האם אנו באמת צריכים להיות קשורים לזה? (הפנו שאלות אלו לחניכים).
אם מתאים, אפשר לעבות את הדיון בעזרת טיעוני נגד:
למרות השאלות הנוקבות שהעלינו בדיון נראה שלא השתכנענו בחוסר נחיצות החיבור שלנו ליהודי העולם ולהבאתם ארצה. עשו ניסוי עם החניכים:
תלו דף על הקיר ובקשו מכל חניך וחניכה בתורם לספר על הגלויות שהגיעה מהן משפחתם. כל מדינה תירשם על הדף עד שתיווצר רשימת הגלויות שמהן התקבץ השבט, וכך יפנימו חברי השבט את קשרם הישיר ליהודים שבגלות.
בשבטים שבהם מעט חניכים אפשר לשלוח את החניכים לשאול את שאר חברי הסניף, ולקבץ בסוף את כל המדינות על הדף. בשבת אפשר לסמן את המדינות המוזכרות בנקודה אדומה (גזורה מבריסטול) על מפת העולם.
שאלנו בדיון למה בכלל אנחנו מתעסקים ביהודי הגולה ואיך הם קשורים אלינו. במשחק הקודם ראינו עד כמה הנושא הזה קשור באופן אישי לכל אחד ואחד מאיתנו; כולנו, לפני דור, שניים או שלושה, היינו יהודי התפוצות.
זכינו והיינו לעולים חדשים שהיום כבר מבוססים בארץ וגאים ביהדותם ובישראליותם.
כל קבוצה מיוחדת שאנו חלק ממנה – השבט, הסניף, ארץ ישראל כפי שהיא נראית – היא תוצאה ישירה של קיבוץ הגלויות שמתחולל בשנים האחרונות, ואינו יכול להתחולל בלי עזרת היהודים אלו לאלו. כמו שראינו בתחילת הפעולה, הסיפור הזה עדיין לא נגמר. עכשיו שאנחנו כבר בסוף תהליך העלייה שלנו הגיע תורנו להושיט יד ולעזור לאחים שלנו שרק עכשיו מתחילים את דרכם.
נקודה למחשבה: איך אנחנו עושים את זה? האם זה סיוע פיזי בלבד? ואולי גם סיוע מנטלי? האם המודעות לתחום מספיקה?
(נכון. הגבוה ביותר היה ב-2015, ועמד על 27,908 עולים.)