מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ההמנון והסמל שלנו- צעירים

ההמנון והסמל שלנו- צעירים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | חזון ומטרות | סמלי התנועה | תורה ועבודה | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
12 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לרגל שנת התשעים לבני עקיבא נרצה לחבר את החניכים ליסודות שעליהם התנועה מושתתת. בפעולה זו נעסוק בחשיבות של סמל והמנון בכלל ובחשיבותם של הסמל וההמנון בתנועה בפרט ונלמד על תוכן ההמנון ועל מרכיבי הסמל באמצעות חיבור למציאות הסובבת אותנו היום.

 

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו מהי חשיבותם של הסמל ושל ההמנון
  2.  החניכים יכירו את המנון התנועה ואת סמל התנועה
  3. החניכים יחפשו את הרלוונטיות של ההמנון ושל הסמל לחיים שלנו היום

 

ציוד נדרש: שימו לב, הציוד משתנה בהתאם לבחירת המתודות! דפים וכלי כתיבה (ליום חול), סמלים, מילות ההמנון גזורות, שלטים ובהם ערכי ההמנון, סוכריות טופי.

מהלך הפעולה:

 

שלב א – למה צריך סמלים? – 15 דקות

אפשרות א (יום חול): חלקו את החניכים לקבוצות, בכל קבוצה שלושה עד חמישה חניכים. בשבטים קטנים יפעל כל השבט יחד.

כל קבוצה תקבל מכם מטרה כלשהי (נספח 1) שלמענה הקבוצה פועלת, דפים וכלי כתיבה.

הקציבו לחניכים עשר דקות שבהן חברי הקבוצה צריכים להכין פרסומת שתסייע להשיג את המטרה שלהם בצורה הטובה ביותר.

עברו בין החניכים ועזרו להם לפי הצורך.

לאחר שהקבוצות מסיימות להכין את הפרסומת כל קבוצה תציג את המטרה שלה ואת הפרסומת שהכינה. חשוב שהסבב יהיה קצר ולא מלאה כדי שהחניכים יהיו מרוכזים גם בהמשך הפעולה.

שאלו את החניכים: למה בחרתם להציג את המטרה של קבוצה שלכם דווקא ככה? האם יש חשיבות בדרך שבה אנו מציגים את הרעיונות שלנו? למה זה חשוב?

דמיינו קבוצת כדורגל שאין לה סמל, שבט בסניף שלא שר שירי מורל או מדינה שאין לה המנון. האם החוסר הזה משפיע על הקבוצה השפעה מסוימת? למה?

 

סיכום שלב א – לאחר אפשרות ב

אפשרות ב: פזרו על הרצפה סמלים של קבוצות (נספח 2)

שאלו את החניכים: מה פיזרנו כאן? מה המשמעות של הסמלים האלה? האם יש להם חשיבות בעיני מי שמשתייך לקבוצה שהם מייצגים?

דמיינו קבוצת כדורגל שאין לה סמל, שבט בסניף שלא שר שירי מורל או מדינה שאין לה המנון. האם החוסר הזה משפיע על הקבוצה השפעה מסוימת? למה?

סכמו את הדיון: הבנו שיש חשיבות לסמלים של הקבוצה, שהם נותנים לה משמעות ומבטאים את הייחודיות שלה, משהו שאפשר להזדהות איתו. גם לנו, כחברים בתנועת בני עקיבא, יש מטרות מסוימות.

בקשו מחניך או שניים לציין מטרה אחת או ערך אחד של התנועה.

הערכים שלנו בתנועה באים לידי ביטוי בסמל התנועה ובהמנון התנועה. אנחנו מזדהים עם הערכים האלה והם מבטאים את הייחודיות שלנו. בפעולה נעסוק בסמל התנועה ובהמנון התנועה ובערכים שהם מבטאים.

מדריכים יקרים, שימו לב, האפשרות הראשונה נמשכת זמן רב יותר מהאפשרות השנייה.

 

שלב ב – הסמל שלנו! 15 דקות

בקשו מהחניכים להכין את סמל בני עקיבא בצורות מקוריות מאביזרים שנמצאים סביבם, בשלוש עד חמש צורות שונות. בשבטים גדולים אפשר לחלק את החניכים לקבוצות.

שימו לב, אם הפעולה נערכת בשבת, הנחו את החניכים שלא ישתמשו בכל מה שעלול להיות מוקצה.

שאלו את החניכים: האם שמתם לב עד היום למרכיבי הסמל?

הדפיסו את הסמל על דף גדול (נספח 3), הצביעו על מרכיביו והסבירו לחניכים עליהם:

  • שני לוחות הברית שהאותיות תי”ו ועי”ן בולטות בהם מבטאים את המרכזיות של התורה בתנועה, והאותיות את סיסמת התנועה “תורה ועבודה”.
  • חרמש וקלשון בצד ימין מבטאים את החשיבות שבשילוב עבודה עם לימוד תורה ואת הקשר שלנו לארץ ישראל על ידי עבודת הארץ.
  • ענף של עץ זית בימין מסמל את הרצון שלנו באחדות ובשלום, ומסמל גם את שמן הזית של מנורת המקדש.
  • שיבולת בשמאל מסמלת את העבודה, שמקדמת את העולם.
  • סרט שכתוב עליו ‘בני עקיבא’ מאחד את כל הערכים יחד.

 

שלב ג – ההמנון שלנו! 15 דקות

שחקו עם החניכים משחק על מילות ההמנון (נספח 4):

בחרו את האפשרות המתאימה ביותר לחניכים שלכם.

  • אפשרות 1: חלקו לכל חניך וחניכה מילה או כמה מילים מהמנון התנועה, והקציבו להם זמן קצר להרכיב את ההמנון לפי הסדר.
  • אפשרות 2: חלקו את החניכים לשתיים-שלוש קבוצות, וכל קבוצה תקבל את המילים ותצטרך להרכיב את ההמנון. הקבוצה שתסיים ראשונה – תנצח.
  • אפשרות 3: רשמו את ההמנון על גיליון והשמיטו ממנו מילים. תנו לחניכים את המילים האלה, והם יצטרכו להניח אותן במקומן הנכון.

לאחר שהחניכים יסדרו את המילים לפי הסדר, כנסו אותם וספרו להם על ההמנון:

את המנון התנועה חיבר הרב נריה זצ”ל, הרב הראשון של התנועה, בשנת תרצ”ב (1932).

המילים של ההמנון מבטאות חלק מהערכים המובילים של תנועת בני עקיבא:

הכינו מראש שלטים שכתובים בהם הערכים (נספח 5), ופזרו אותם על הרצפה.

בקשו מהחניכים למצוא איפה בהמנון מתבטאים הערכים האלה. אם החניכים מתקשים אפשר לעזור להם.

למדריכים: מומלץ מאוד לעבור קודם על הרשימה ולמצוא את הקשר בין הערכים לבין הסמל וההמנון.

 

שלב ד – מה זה קשור אליי? 10 דקות

השאירו על הרצפה את השלטים שבהם ערכי ההמנון.

הערכים האלה הם גם הערכים שמתבטאים בסמל התנועה, כפי שהסברתם בשלב ב של הפעולה.

בקשו מהחניכים לבחור ערך שהם התחברו אליו ונמצא בסמל או בהמנון. ערכו סבב, וכל חניך וחניכה ישתפו במה בחרו ומדוע.

בשבטים גדולים אפשר שרק כמה חניכים ישתפו או שהחניכים רק יגידו למה התחברו בלי להסביר מדוע.

מומלץ לדרבן את החניכים ולחלק טופי לכל מי שמשתף.

 

סיכום

חזרו עם החניכים על שלבי הפעולה: בהתחלה אמרנו שהסמל חשוב לקבוצה משום שהוא מאפיין אותה ומבטא את הערכים המרכזיים שלה. אחר כך למדנו על הסמל ועל ההמנון שלנו. בשלב השלישי עברנו על הערכים שהסל וההמנון מבטאים וחידדנו את הקשר של ערכים אלו אלינו כחניכים בתנועת בני עקיבא.

עלינו להבין שלסמל התנועה ולהמנון שאנחנו שרים בשבת יש משמעות לנו כחברים בתנועת בני עקיבא. סמל אינו רק ציור שמדפיסים על החולצה וההמנון הוא לא רק שיר נחמד, אלא הם מבטאים את הערכים המרכזיים של התנועה.

 

נספחים

נספח 1 – רשימת מטרות:

  • למנוע תאונות דרכים
  • לגרום לאנשים רבים לכבד את השבת
  • להוריד את המחירים של מוצרי מזון בסיסיים (לחם, מוצרי חלב, ביצים וכו’)
  • לאחד בין חלקי העם
  • לגרום לרבים במדינה לצאת לטייל
  • לגרום לתת יותר צדקה
  • ללמד למה חשוב לשמור על איכות הסביבה

 

נספח 2- סמלים

 

 

נספח 3 – סמל בני עקיבא

 

נספח 4 – מילות ההמנון

יַד אַחִים לָכֶם שְׁלוּחָה, הַנֹּעַר הֶחָבִיב

עַל דִּגְלֵנוּ כֻּלְּכֶם, חֲנוּ מִסָּבִיב

יַזְהִיר לָכֶם כּוֹכַב תּוֹרָה

דַּרְכְּכֶם סוּגָה בָּעֲבוֹדָה

בְּלֵב אַמִּיץ וּבְעֶזְרַת ה´ עָלֹה נַעֲלֶה!

קָדִימָה, בְּנֵי עֲקִיבָא, הֵידָד בַּמַּעֲלֶה!

 

מוֹלֶדֶת זוֹ, אֶרֶץ אָבוֹת, אַרְצֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה

מִידֵי אַבִּיר יַעֲקֹב לָנוּ מוֹרָשָׁה

רָאשֵׁינוּ בְּעִמְקֵי תּוֹרָתָהּ

כַּפֵּינוּ בְּרִגְבֵי אַדְמָתָהּ

בְּלֵב אַמִּיץ וּבְעֶזְרַת ה´ עָלֹה נַעֲלֶה!

קָדִימָה, בְּנֵי עֲקִיבָא, הֵידָד בַּמַּעֲלֶה!

 

 

נספח 5 – רשימת ערכים

אחדות עם ישראל

תורה ועבודה

ביטחון בצדקת הדרך

הליכה בעוז קדימה

אמונה בה’

ארץ ישראל

שרשרת הדורות

 

 

דעתך חשובה לנו