מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אם קשה, סימן שאנחנו בעלייה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הידעת? מאז פרוץ משבר הקורונה הגישו עשרת אלפים יהודים בקשה לעלות לארץ, והיד עוד נטויה.

עלייה. מה המושג הזה אומר לכם? מה אתם רואים או חווים סביבכם בנושא הזה? אולי אתם בעצמכם עליתם לארץ? ובעיקר: מה אנחנו יכולים לעשות בנושא?

בשבת למדנו על שרה שטרן-קטן. אחד הדברים החשובים שעשתה האישה המדהימה הזו היה עידוד העולים לאחר השואה ודאגה לעולמם הערכי. למה? כי היא זיהתה את הצורך הזה סביבה. את הצעירים שזקוקים לעידוד ולחיזוק, לערכים ציוניים ולבית לאומי איתן. האם אנחנו יודעים להביט סביבנו ולזהות את הקריאה של המציאות כיום?

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו איפה נושא העלייה נוגע לחיים שלהם.
  2. החניכים ילמדו כיצד השפיעה שרה שטרן-קטן על העולים.
  3. החניכים יספרו את סיפורי העלייה של משפחתם.

 

הערה למדריכים: לפני הפעולה בקשו מכמה חניכים לברר קצת על סיפורי העלייה של משפחתם כדי שיוכלו לספר אותם בפעולה. פנו ספציפית לחניך או שניים וודאו שהם מכינים סיפור. זו גם הזדמנות להעצים חניכים שעלו בעצמם לארץ.

 

ציוד נדרש:

נספחים

מהלך הפעולה

 

פתיחה

פזרו על הרצפה תמונות (נספח 1) ובקשו מהחניכים לומר מה משותף לכל התמונות.

אחרי שיבואו לכלל מסקנה שעלייה היא המכנה המשותף לכולן (עלייה בגרף, במסלול, במדרגות, עלייה לתורה) אמרו להם שעלייה אחת חסרה: העלייה לארץ.

 

שלב א – כך עליתי, ארצה באתי

פזרו על הרצפה שירים (נספח 2). בקשו מהחניכים להסתובב בחדר ולבחור את חלק השיר שנוגע בהם. תנו להם זמן לבחור.

הערה למדריכים: מומלץ להשמיע את השירים ברקע בזמן שהחניכים בוחרים.

בקשו מהחניכים לספר את סיפורי העלייה של משפחתם, כפי שהקדמתם וביקשתם מהם להכין עוד טרם הפעולה.

שאלו: מה נגע בכם בשיר שבחרתם? האם יש לזה קשר לסיפור העלייה של משפחתכם?

 

שלב ב – ציונות במיטבה

בקשו שלושה מתנדבים ותנו לכל אחד לקרוא קטע קצר (נספח 3).

לאחר שיקראו את קטעי המידע הרחיבו על העשייה של שרה שטרן-קטן והסבירו לחניכים שהיא פעלה פעולה מקיפה מאוד בעיקר בצביון של העלייה, ברקע הדתי והציוני של הקיבוצים שהקימה, בקשר שלהם לתורה ומצוות ובחיבור שלהם למסורת עם ישראל. העשייה שלה לא הייתה רק בעלייה הפיזית לארץ אלא גם ובעיקר בחיזוק הרוח ובהעצמתה.

שאלו את החניכים:

– מה לדעתכם היה חסר לעולים לולא נפגשה איתם שרה שטרן-קטן ועודדה אותם?

 

שלב ג – עלה נעלה

הציגו לחניכים כתבה על העלייה בעקבות הקורונה (נספח 4), קראו אותה יחד ושאלו:

  • האם אתם מכירים עולים?
  • מה אתם חושבים שאנחנו כחברה וכיחידים יכולים לעשות למענם ולמען העלייה לארץ?

 

סיכום:

העלייה לארץ ישראל מכל תפוצות העולם הייתה חשובה ביותר: היא הכפילה ויותר את האוכלוסייה בארץ, קיבצה את העם היהודי לארצו וחיזקה את המדינה היהודית שקמה בה. שרה שטרן-קטן זיהתה את החשיבות בעידוד עליית היהודים מאירופה, ועוד יותר מכך זיהתה את חשיבות ההשקעה בלב, ברוח. היא פעלה לחזק את החיבור של העולים לתורה ולמצוות, למסורת היהודית ולערכים ציוניים.

הרבה מאיתנו צאצאים לאותה עלייה או לעליות אחרות. גם היום לא כל עם ישראל פה איתנו, ויש עוד הרבה לעשות למען עלייה וחיבור ליהודי התפוצות. כמו שרה שטרן-קטן עלינו להמשיך ולפעול, לשמוע את קולות אחינו שנותרו בגלות ולראות איך אנו פועלים עם א-ל, מעודדים עלייה ומסייעים לעולים שכבר כאן איתנו להיקלט במדינת ישראל.

 

נספחים

 

נספח 1 –

עליות

דור עלייה לתורה 0412 של עמית ברונשטין. תחת רשיון cc by 2.0

 

נספח 2 –

שירי עלייה

 

כך עליתי, ארצה באתי,

את הדרך לא שכחתי

שבה הלכתי אני ותמתי

עם טפנו ונשינו

וצרורות אז בידינו,

מי על אתון ירכב

ומי בשתי רגליו.

 

אני יודע שזו הדרך,

אני ידעתי הדרך ארוכה.

אנא אלי, האר נא דרכי,

עזרני נא כי שב אני

שב אל אדמתי.

———

 

ובלילות של נדודינו

ירושלים מול עיננו,

בחלומות ראינו רק אותה

כה יפה ומקודשת,

בלבבנו מרגשת

באהבה אלינו היא נקשרת.

 

דרך חול מדבר עברנו,

לא נלאינו לא עייפנו

ואת נפשנו מאושר

לא ידענו.

שם באופק מחכה היא,

לא עוד בכי מר ונהי

לנצח עוד תקום היא ותחי

 

 

——————————–

 

בלשונות רבות מספור דיברנו

וזה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו

ומקומות רבים מאוד עזבנו

ורק מקום אחד רצינו ואהבנו

ומקומות רבים מאוד עזבנו

ואל הארץ, אל הארץ באנו.

 

ונמשכת שיירה

מן המאה שעברה

רחוקים כבר היוצאים

איכרים וחלוצים

שעמלו עבדו בפרך

בלי לראות את סוף הדרך

ועכשיו עוברים אנחנו

לא שקטנו ולא נחנו

לא ימשיכו בלעדינו

זוהי הרפתקת חיינו.

———

מגטאות ומחנות הגחנו

אל הביצות ואל הישימון הלכנו

מקצות ערב, מרוסיה ופולניה

הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה.

מקצות ערב, מרוסיה ופולניה

הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה.

 

ומכל הגלויות

ועם כל הבעיות

עם נוצר וארץ קמה

ושפה אשר נרדמה

שוב התחילה מתעוררת

ומדברת ומדברת

מסביב ייהום הסער

רב הקושי והצער

אבל יש על מה לשמוח

יש עוד אומץ, יש עוד כוח.

———

איך ישראל צומחת מסביבנו

היא חזקה יותר מכל חסרונותינו

וגם הנגב עוד יהיה פורח

ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח.

וגם הנגב עוד יהיה פורח

ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח.

 

ומכל הגלויות

ועם כל הבעיות

מסביב ייהום הסער

רב הקושי והצער

אבל יש על מה לשמח

יש עוד אומץ, יש עוד כוח.

ונמשכת שירה

מן המאה שעברה

רחוקים כבר היוצאים

איכרים וחלוצים

שעמלו עבדו בפרך

בלי לראות את סוף הדרך

ועכשיו עוברים אנחנו

לא שקטנו ולא נחנו

לא ימשיכו בלעדינו

זוהי הרפתקת חיינו.

 

——————

הירח משגיח מעל,

על גבי שק האוכל הדל

המדבר מתחתיי, אין סופו לפנים,

ואימי מבטיחה לאחי הקטנים.

 

עוד מעט, עוד קצת, להרים רגליים

מאמץ אחרון לפני ירושלים.

———

בירח דמותה של אימי,

מביטה בי, אימא, אל תיעלמי

לו הייתה לצידי, היא הייתה יכולה

לשכנע אותם שאני יהודי.

 

עוד מעט, עוד קצת, בקרוב ניגאל

לא נפסיק ללכת לארץ ישראל

 

עוד מעט, עוד קצת, להרים עיניים

מאמץ אחרון לפני ירושלים.

 

 

——————–

מה אני עושה פה, לא יודע

מה זה פה בכלל, אני שואל

מכל הצדדים אני שומע

סאלח, פה זה ארץ ישראל

פה זה ארץ ישראל, יא סאלח

פה היה דוד המלך חי

פה אתה תחיה גם כן, אינשאללה

בארץ ציון כדבר אדוני

 

אח, יא ראב, יא ראב

אח, יא וול, יא וול

איפה, איפה, איפה

ארץ ישראל

———

איך עזבנו שמה את הבית

את הכול שמנו במזוודה

איך דיברו אלינו שמן זית

אם תרצו, אז אין זו אגדה

באנו כמו ביציאת מצרים

הילדים, המזוודה, אשתי

מן הבוקר עד הצוהריים

עברנו גם את ים הדי-די-טי

 

אח יא ראב, יא ראב…

———

לקחו אותי באונייה,

לקחו אותי, לקחו אותי לכאן.

נתנו מיטה ופתילייה,

שמיכה קרועה וגם שולחן.

לקחו אותי, חבובתי,

נתנו לי בית שכולו מפח.

לקחו אותי, לקחו אותי

מתי כבר גם אני אקח

 

אח יא ראב, יא ראב…

———

איך ראינו פעמי משיח

איך שמענו את קול השופר

איך אמרנו אלוהים משגיח

לא יהא חסר פה שום דבר

במקום המשיח אני באתי

ועכשיו אין מי שיעזור

אין משיח, רק סלאח שבתי

את הגב נותן כמו חמור

 

אח יא ראב, יא ראב…

 

 

נספח 3

בימי סערה אלה לא הפסקנו לפעול, נאחזים בניצוץ האמונה והתקווה המשכנו בפעילות חינוכית חברתית סביב ארץ ישראל, שממנה שאבנו כוח ועידוד.

(ארכיון הקיבוץ הדתי)

 

שרה עברה מדירת מחסה אחת לאחרת וחיפשה אחר ניצולים שיהיו מעוניינים בחיי קיבוץ במטרה אחת – לאסוף את השברים ולעלות לארץ ישראל.

(“קומונרית בכנסת ישראל”, מוריה תעסן מיכאלי)

 

עיקר פעילותה והזמן שבו התגלתה במלוא יפעתה היו בימים שלאחר השואה, כאשר אנשים לא ידעו כיצד ולאן להמשיך, ואילו היא אזרה את כוחותיה וניתבה אותם להקמתו של מפעל קיבוצים שלם.

(“קומונרית בכנסת ישראל”, מוריה תעסן מיכאלי)

 

נספח 4 –

עלייה דרמטית: מפרוץ הקורונה כ-10 אלפים יהודים ביקשו לעלות לארץ

בחודש האחרון נפתחו למעלה מ-3,000 תיקי עלייה של יהודי צפון אמריקה, פי ארבעה מיולי 2019. ועדת העלייה תדון בהערכות משרדי הממשלה לקליטת העולים

המצב הלא פשוט בקהילות היהודיות בעקבות משבר הקורונה גורם לכך שיותר ויותר יהודים מבקשים לעלות לישראל. יותר מ-8,000 יהודים מצפון אמריקה פתחו תיקי עלייה בתקופת הקורונה, כ-50 אחוז מהם מבקשים לעלות כבר בשנת 2020, כך עולה מנתונים של ארגון נפש בנפש האמון על העלייה מצפון אמריקה לישראל.

 

על פי הנתונים שהגיעו לידי מקור ראשון, החל מחודש אפריל ועד סוף חודש יולי, נקלטו 3647 בקשות לפתיחת תיקי עלייה, שהם 8081 נפשות. מדובר בעלייה של 261 אחוז בהשוואה לאותה התקופה אשתקד, בה התקבלו בקשות של 2237 נפשות לפתוח תיקי עלייה. בחודש יולי 2020 התקבלו 1080 בקשות לפתיחת תיקי עלייה, בהשוואה ל-385 בקשות ביולי 2019. סך הכול 2350 נפשות הגישו בקשות עלייה ביולי 2020, כאשר באותה תקופה אשתקד הגישו 593 בקשות בלבד. מדובר על כמעט פי ארבע במספר המבקשים לעלות לישראל בחודש יולי. מתוך בקשות העלייה בחודש יולי, 580 רווקים או יחידים ממשפחה, 230 זוגות, והיתר משפחות שלמות, כולל משפחה אחת עם 10 ילדים.

 

העלייה הדרמטית במספר המשפחות עם הילדים שמבקשות לעלות לארץ מושפעת בין השאר ממצב בתי הספר בתפוצות. מוסדות חינוך יהודיים רבים נמצאים בסכנה קיומית בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד את ארה”ב. כל בתי הספר היהודיים הינם פרטיים ונשענים על תרומות ועל שכר לימוד גבוה במיוחד. בעקבות העובדה שרבים מההורים אינם עובדים או נמצאים בחל”ת, יחד עם הירידה בתרומות – ישנה ירידה בהרשמה לבתי הספר היהודיים. הורים רבים אף לא מסכימים לשלם עבור חינוך יהודי יקר כאשר הוא מתבצע בצורה של הוראה מרחוק, במשך כמה שעות ביממה.

בתוך כך, ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח”כ דוד ביטן (הליכוד) תקיים בשבוע הבא מספר ישיבות שיעסקו בעלייה מצפון אמריקה. הישיבה הראשונה תעסוק בנושא היערכות משרדי הממשלה לעלייתם וקליטתם של יהודי צפון אמריקה. הישיבה השנייה תעסוק בנושא הכרה, שקילה ורישוי תארים אקדמיים בתחומי הרפואה של עולים ממדינות צפון אמריקה. עוד ידונו בהשוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים.

מחר (ה’) צפויים להגיע לישראל יותר מ-70 עולים מצפון אמריקה דרך ארגון נפש בנפש, משרד הקליטה, הסוכנות היהודית וקק”ל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו