איתור סניפים וכפרי בוגרים
גוש קטיף היה מקום שהקרין רוח גדולה של חיבור לאדמת הארץ, וחיו בו אנשים חדורי חלוציות שהאמינו באמונה גדולה שהם יצליחו להפריח את החולות. הם עמלו, עבדו קשה והפריחו את השממה. בפעולה נכיר את סיפור ההתיישבות ואת האווירה ששרתה בגוש ונלמד לקחת מהרוח הגדולה שהנחילו לנו אנשיו ולהתמלא באהבה לאדמה וברצון לעמול ולעבוד עבודת כפיים. נתחבר למשפט מהמנון התנועה “ראשינו בעמקי תורתה וכפינו ברגבי אדמתה”.
החניכים יביעו את תחושותיהם כלפי עבודת אדמה כפי שחוו אותה בפעולה
כרטיסי בינגו, ברקו ומחשב, פתקי שמות (נספח 2), תעודות זהות (נספח 3), תמונות (נספח 4), כלי כתיבה, תחפושות, תפאורה, כרטיסיות תושבים (נספח 5), קטע קריאה מצולם (נספח 6), חימר, אדמה לחה, דפי A4, דבק פלסטי, חול.
בשלב זה תציגו לחניכים את גוש קטיף, את היישובים ואת הרוח שפיעמה בהם (נספח 1) . אפשר לעשות זאת בכמה דרכים, בחרו את הדרך המתאימה לכם ביותר. אפשר לשלב כמה מתודות בהתאם לצורך ולזמן שלכם:
דברו מעט על הגירוש (היו רגישים לחניכים שהסיפור קרוב ללבם ולא ירצו לראות תמונות או סרטונים). אפשר לספר על הגירוש בקצרה ולהיעזר בתמונות (נספח 4). אם יש ברשותכם אחד מספרי התמונות של גוש קטיף, אפשר להיעזר בו (קטיף, שחר כתום, אלבום גוש קטיף ועוד).
אם יש בידכם אמצעים להראות סרטונים, אפשר להראות אחד מהסרטונים האלה:
אם הגיע אליכם תושב גוש קטיף, אפשר לבקש ממנו לספר על הגירוש מנקודת מבטו האישית.
נכנסים לגוש קטיף – אחרי ששמעתם קצת על גוש קטיף, הגיע הזמן לשנות את נקודת המבט, ומגורם חיצוני ששומע על המקום, בואו נהיה רגע חלק מגוש קטיף!
במתודה הזו נסו לאפשר לחניכים ‘להרגיש’ גוש קטיף. ככל שתשקיעו יותר בתפאורה יהיה קל יותר להצליח לתת לחניכים חוויה ייחודית.
ספרו לחניכים שמרגע זה אנו חברי קהילת ‘בדולח’ בגוש קטיף. בדולח הוא מושב עובדים דתי שעיקר התעסוקה בו היא חקלאות.
חלקו לכל אחד מהחניכים כרטיסייה עם מידע על אחת הדמויות מהמושב (נספח 5). בקשו מהחניכים להיכנס לתוך הדמות – לחשוב במשך שתי דקות מה מעסיק אותה, מתי היא קמה ומתי הולכת לישון, מיהם החברים שלה, מה היא צריכה, מה יש לה, מה משמח אותה וכו’. בקשו מהחניכים להסתובב במושב ולנהל שיחות זה עם זה בתור הדמות שלהם. כל אחת מהדמויות צריכה עזרה ממשהו מהמושב ויכולה לעזור למישהו אחר. נסו לראות מי מהחברים במושב יכול לעזור להם ולמי אתם יכולים לעזור.
אפשר להוסיף דמויות לפי הצורך (התאימו את הסיפורים כך שכל אחד יעזור למישהו ויצטרך עזרה ממישהו אחר). קחו גם אתם דמות, היכנסו אליה והיו חלק משיחות הרחוב במושב. נסו עם החניכים להיכנס לאווירת המושב, להבין מה מעסיק את האנשים, מיהי האוכלוסייה וכו’.
לאחר שכל החניכים יכירו את הדמויות האחרות ומצאו את מי שיכול לעזור להם, אפשר לעשות סבב: כל אחד ישתף במי עוזר לו ובמה (אפשר גם לבחור רק כמה שיספרו).
לאחר השיתוף חלקו לחניכים את הקטע ‘פלא חקלאי’ (נספח 66) וקראו אותו יחד.
את שלב הסיכום של הפעולה אפשר לעשות בכמה דרכים, והמטרה היא שהחניכים ישמיעו זה לזה וישמעו זה מזה את חוויות החיבור לאדמה ולארץ ישראל.
אחרי שהחניכים ייצרו משהו מהחוויות של הפעולה היום בחול, באדמה או בחימר, תוכלו לבקש מהם לשתף ולספר מה יצרו. סכמו את הפעולה על ידי איסוף הדברים שעלו ושיתוף ברגשותיכם ובמחשבותיכם בנוגע לעבודת אדמה, חקלאות וארץ ישראל. אפשר לחזור ולדבר שוב על אנשי גוש קטיף שהגיעו לגוש קטיף כשהכול היה רק חול, ועזבו חבל ארץ שוקק חיים, מלא תנובה חקלאית שסיפקה מיבולה לכל הארץ וגם ייצאה לחו”ל מוצרי חקלאות בכמויות גדולות.
רקע כללי על גוש קטיף
גוש קטיף היה חבל של 21 יישובים ששכן בחבל עזה. אלי-סיני היה היישוב הצפוני ביותר בגוש ומורג היה היישוב הדרומי ביותר בו. היאחזות נח”ל קטיף הייתה המקום הראשון שהוקם בגוש, ב-1973, ונווה דקלים היה היישוב הגדול מיישובי הגוש. בגוש פעלו שישה בתי ספר ותלמודי תורה, שלושה מוסדות תיכוניים, שש ישיבות, שלושה כוללים, ארבע מדרשות ומכינה קדם-צבאית אחת. החקלאות הייתה ענף מרכזי של תעסוקה בגוש: חקלאי גוש קטיף ועובדיהם עיבדו 4,500 דונם אדמה, רובם חממות, וייצרו 320 אלף טונות תוצרת חקלאית בשנה.
במשך שנים חטפו תושבי גוש קטיף פצמ”רים מהיישובים הערביים הסמוכים אליהם וסבלו פיגועי ירי וחדירות מחבלים, ולמרות זאת המשיכו לגור שם באמונה גדולה שזה המקום שבו הם צריכים להיות למען עם ישראל ומדינת ישראל. הרוח של גוש קטיף הייתה מלאת חלוציות, אהבת הארץ, אהבת האדמה ומסירות נפש למען האומה מתוך תורת ארץ ישראל הגדולה.
בהחלטת הממשלה פונו בקיץ תשס”ה תושבי 21 היישובים מבתיהם, ואדמת הגוש נמסרה לערבים. חלק מהמפונים הקימו יישובים בנגב ואחרים הצטרפו לקהילות בכל רחבי הארץ.
שאלות ומידע לבינגו
פרטים נוספים: המושב נקרא כך כסמל לחקלאות בחממות זכוכית. ביישוב התגוררו 50 משפחות, ומרבית חברי המושב עסקו בחקלאות מתקדמת וגידלו פלפלים, עגבניות וירקות ללא תולעים.
פרטים נוספים: ביישוב גרו 85 משפחות.
פרטים נוספים: שמו הרשמי של היישוב הוא בני עצמון. ביישוב התגוררו 95 משפחות. בתחילה היה המושב מושב שיתופי. במשק השיתופי היה שטח של יותר מ-5,000 דונם גידולי שדה בחבל הבשור, 12 דונם של לולי תרנגולי הודו והודונים, רפת, חברת בנייה ומשתלות. ביישוב פעל תלמוד תורה אזורי לבנים ולבנות, ולמדו בו 550 תלמידים.
פרטים נוספים: ביישוב גרו 50 משפחות. הוקמה שם ‘מדרשת טוהר’, לבנות שבה שילבו לימודי קודש עם לימודים אקדמיים.
פרטים נוספים: ביישוב התגוררו 75 משפחות. ענף הכלכלה העיקרי במושב היה חקלאות, ובפרט גידול פרחים וירקות אורגניים, בעיקר לייצוא, וכן זרעים, צמחי תבלין וצמחי נוי.
פרטים נוספים: היישוב שכן על חוף היה הצפוני של חבל עזה. מרבית תעסוקת התושבים הייתה מהים: שירותי הצלה, ברכות דגים, חקלאות ימית, שירותי תיירות, מסעדות דגים ועוד. ביישוב התגוררו 20 משפחות.
פרטים נוספים: היישוב הוקם בידי שתי משפחות בתחומו של כפר נופש נטוש של קציני הצבא המצרי, ובהמשך הצטרפו עוד שתי משפחות.
פרטים נוספים: יישוב קרוונים קטן שהיה ליד עצמונה.
פרטים נוספים: היישוב הגדול ביותר בגוש קטיף; מנה 500 משפחות. ביישוב היו המוסדות המרכזיים והשירותים שניתנו לתושבי הגוש – משרדי המועצה, שירותי הדת והבריאות, בתי ספר, ישיבות, אולפנה ומוסדות חינוך נוספים, מרכז מסחרי ואזור תעשייה. ביישוב פעל גם סניף אריאל.
פרטים נוספים: יישוב מעורב (דתיים וחילונים), שהתגוררו בו 300 משפחות. הגדול שביישובי צפון הרצועה.
פרטים נוספים: נקרא בהתחלה קטיף ולאחר מכן שונה שמו לנצר חזני, על שמו של מיכאל חזני ז“ל, מי שזכה לכינוי ‘אבי ההתיישבות הדתית’ והיה מתומכיה הנלהבים של ההתיישבות בחבל.
אנשיו עסקו במקצועות חופשיים ומצאו תעסוקה מחוץ ליישוב, וחלקם התפרנסו מחקלאות. ביישוב היו בית כנסת, מדרשה ליהדות, מכון למורשת יהודי עזה, בית מדרש ובתי ספר.
היישוב התפרסם בעיקר מאחר ששכן במובלעת יהודית בין מרכזי אוכלוסייה ערבית צפופה, ומסיבה זו נוצר ויכוח האם קיימת הצדקה לקיומו של היישוב המבודד למראה עלותו הצבאית והכלכלית הגבוהה. לדברי המצדדים בקיומו של היישוב, הוא הוקם משיקולי ביטחון מובהקים, שהעיקריים שבם הם יכולת השליטה על נמל עזה ואפשרות פיקוח על המועבר דרכו.
פרטים נוספים: ביישוב התגוררו 20 משפחות דתיות, חילוניות ומסורתיות.
פרטים נוספים: ביישוב התגוררו 60 משפחות.
פרטים נוספים: רוב התושבים התפרנסו מחקלאות חממות מתקדמות. ביישוב פעלו מתפרות פרטיות ששיווקו את מוצריהן לרשתות האפנה המובילות בישראל. ביישוב התגוררו 25 משפחות.
פרטים נוספים: קם 4.5 שנים לפני הגירוש מגוש קטיף, בכ“ב במרחשוון תשס“א, 20 בנובמבר 2000, כתגובה ציונית לפיגוע הרצחני באוטובוס הילדים של כפר דרום שהתחולל באותו הבוקר. היישוב מנה 16 משפחות.
פרטים נוספים: ביישוב חיו 11 משפחות.
פרטים נוספים: תחילה הוגדר המקום ‘חווה חקלאית’ של כפר דרום. חודש אחרי שעלו על הקרקע נרצח יצחק רבין ז”ל, והכול הוקפא. שמו של המקום בא מתל קטיפא – תל ארכאולוגי מהתקופה הכנענית הסמוך לו, שנתן לכל גוש קטיף את שמו. במיקומו הגאוגרפי הבטיח היישוב את הישארותה של יחידת שטח גדולה בתחומי הגוש – רצועת חוף של ארבעה ק”מ. היישוב נתקל בבעיות הקמה ואישורים מצד הרשויות, אך עלה אט-אט על דרך המלך בזכות נחישות המתיישבים. ביישוב חיו 15 משפחות.
תעודת זהות
שם:___________
תאריך הקמה:_____________
תאריך פינוי:_____________
מספר משפחות:_______________
אופי המקום: _________________________________________________________________ _________________________________________________________________________.
תעסוקה עיקרית: ____________________________________________________________.
עוד שני דברים שיש לכם לומר על המקום: _____________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
תמונות הגירוש
קהילת בדולח
ינון קדוש – מזכיר המושב. נוסע הערב לתערוכה של ציירת מגוש קטיף שמציגה ציורים שלה בגלריה בתל אביב. מחפש ילד מחטיבת הביניים שילווה את ההסעה של הכיתות הקטנות לבית ספר.