איתור סניפים וכפרי בוגרים
בשבועות האחרונים עסקנו בדמותו של אברהם אבינו ובתכונות שעברו אלינו דרכו.
בפעולה הזאת נרצה לקחת את כל ה”דיבורים” ולהוריד אותם למעשים ממש.
דרך “וועידה שבטית” ננסה לגבש החלטות מעשיות שהשבט בוחר להתקדם דרכן.
אפשר לעשות את זה בצורה של וועדות או בצורה של “קפה דילמה” (וכמובן רעיונות דומים נוספים) כאשר המטרה היא שהחניכים ידונו ויחליטו ביחד אילו דברים הם מקבלים על עצמם כשבט בתחומי החסד ועשיית הטוב שביררנו לעומק במהלך המערך.
נושאי הוועדות/ קבוצות החשיבה: (וכמובן שאפשר להוסיף עוד)
איך זה עובד?
בשלב הראשון כל קבוצה/ וועדה דנה בנושא שלה ומציעה כל מיני החלטות בנושא. מתוך מה שהוחלט נערכת הצבעה בתוך הוועדה ומתקבלת החלטה אחת שאותה החניכים מנסחים בצורה ברורה וכותבים אותה בגדול כדי להציג לשבט כולו.
בשלב השני מתכנסים כולם וכל וועדה מציגה את ההחלטה שלה. על כל החלטה נערכת הצבעה של השבט כולו- ואם היא מתקבלת- היא מחייבת את כולם! אם לא אז חושבים ביחד מחדש על קבלה אחרת וכו’.
בסופו של דבר מתקבלות שלושה החלטות (אפשר גם פחות)- וחשוב לוודא שלא מתקבלות יותר מזה ושהן מעשיות והשבט יכול לעמוד בזה. אחרת זה לא יצא לפועל…
הצעות מעשיות לייעול:
וכן על זה הדרך- כל מה שיכול לעשות את הסיפור רציני ומשמעותי יותר- מבורך!
מטרה- פעולת סיום/פתיחה מושקעת למערך על אברהם אבינו.
סוף הדרך!
מדריך יקר!
פעולה זאת שווה ומהנה בטירוף אך עם זאת דורשת השקעה רבה מצידך. ניסינו להכין כל מה שיכולנו כדי להקל עליך. שיהיה בהצלחה!
בגדול הרעיון של המשחק הוא שכל קבוצה צריכה להגיע לתחנה שקבעת ע”פ רמזים שתביאו להם. ובכל תחנה תחכה להם משימה על אחת מתכונותיו של אברהם אבינו. אתם תצטרכו לבחור 4 תחנות ששם יהיו מוחבאים הפתקים. יש פה רעיונות למשימות שאפשר לעשות בכל תחנה וכן רעיונות לאיך להגיע לכל תחנה בדרך מקורית. שים לב לכך שהחניכים הם קטנים ולכן או שתבחר תחנות שיהיו ממש קרובות אחת לשניה או שתמצא מלווה משבט גדול יותר לכל קבוצה.
מדריך יקר!
אם פעולה זו נעשית בתור פעולה ראשונה אז תסכם את הפעולה כך:
“טעמנו קצת מדמותו של אברהם ומכמה ממידותיו המיוחסות לו. בשבועות הקרובים נעמיק יותר ונברר כיצד דמות זאת נוגעת לנו ולחיי היומיום שלנו.”
אם פעולה זו נעשית כסיכום למערך, אז נסכם כך:
“מתוך למידה מעמיקה סביב דמותו של אברהם אבינו אנו שואפים להמשיך לגדול, ללכת בדרכו ולהתחקות אחר מידותיו- שהן, כפי שאמרנו בתחילה, טבועות בכל אחד ואחד מאיתנו.”
אולי שווה אפילו לעשות סבב בין החניכים ולשאול אותם מה הכי נגע אליהם או מה הם הכי זוכרים מהמערך.
רעיונות למשימות בתחנות:
המשימה בתחנה זו תהיה ללמוד קצת על דמותו של אברהם אבינו.
אפשר לעשות זאת בדרך של חידון שהקבוצה תצטרך לענות עליו ורק כאשר כל התשובות יהיו נכונות החניכים יוכלו להמשיך לשלב הבא. (החידון מצורף בנספח)
המשימה בתחנה זו תהיה לעשות איזשהו מעשה חסד.
רעיונות:
* להכין מכתבי החלמה מהירה לילדים חולים.
* להכין עוגה ממצרכים שיהיו בתחנה ולתת אותה לחיילים.
* להתרים סכום מסויים לאגודה.
בתחנה זו המשימה תהיה לעשות משהו טוב למישהו אחר.
רעיונות:
*להביא מצרכים לכדורי שוקולד וכל קבוצה תצטרך להכין לקבוצה אחרת כדורי שוקולד
* להכין פתקים “יום טוב” ולחלק עם סוכריות לאנשים ברחוב.
* לקחת שקית זבל ולנקות את האזור הקרוב.
המשימה בתחנה זו תיהיה לעשות משהו שהחניכים גדלים דרכו.
רעיונות:
* ללמוד 3 הלכות מקיצוש”ע
* למלא דף מה השאיפות של השבט לשנה הקרובה
רעיונות למעברים בין התחנות בדרכים מקוריות:
חניכים יקרים!
ברוכים הבאים למשחק “סוף הדרך” בעקבות אברהם אבינו.
במהלך המשחק נכיר את התכונות המאפיינות את אברהם אבינו.
בתור התחלה, עליכם להגיע ל…
א. לפי המדרש, מתי אברהם אבינו הסתתר במערה?
ב. מדוע תרח אביו קרא לו בשם “אברם”?
ג. מי הייתה אימו של אברהם?
ד. ואת הנפש אשר עשו בחרן”- על מי מדובר?
ה. מה היה הקשר בין נמרוד ובין אברהם?
ו. מדוע נקרא אברהם- “אברהם העברי”?
ז. את מי הציל אברהם במלחמת ארבעת המלכים?
ח. באיזה גיל עשה אברהם ברית מילה?
ט. מה עשה אברהם לאחר שנימול?
י. על מה ניסה לשכנע אברהם את הקב”ה?
יא. מה קנה אברהם אבינו ב400 שקל כסף?
3. אישה ליצחק.