מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הוצאה לפועל - סיום מערך

הוצאה לפועל - סיום מערך

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
אכפתיות | נתינה
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בשבועות האחרונים עסקנו בדמותו של אברהם אבינו ובתכונות שעברו אלינו דרכו.

בפעולה הזאת נרצה לקחת את כל ה”דיבורים” ולהוריד אותם למעשים ממש.

דרך “וועידה שבטית” ננסה לגבש החלטות מעשיות שהשבט בוחר להתקדם דרכן.

אפשר לעשות את זה בצורה של וועדות או בצורה של “קפה דילמה” (וכמובן רעיונות דומים נוספים) כאשר המטרה היא שהחניכים ידונו ויחליטו ביחד אילו דברים הם מקבלים על עצמם כשבט בתחומי החסד ועשיית הטוב שביררנו לעומק במהלך המערך.

נושאי הוועדות/ קבוצות החשיבה: (וכמובן שאפשר להוסיף עוד)

  • “חסד”- אברהם אבינו איש חסד אמיתי. איפה החסד פוגש אותנו? גם בתוך השבט וגם בחוץ.. מה אנחנו רוצים לקבל על עצמינו בתחום זה?
  • “הרצון להיטיב”- אברהם אבינו נמצא בחיפוש מתמיד להיטיב. להוציא את הטוב שקיים בו. מה איתנו? איפה אנחנו רוצים להיטיב? גם במסגרת השבט וגם כלפי חוץ- בחשיבה ותרומה לישוב/ עיר וכו’..
  • “הרצון לגדול”- איך אנחנו רוצים שזה יתבטא אצלינו בשבט? כיצד אנחנו רוצים לגדול? מה אנחנו רוצים לקבוע על מנת שהשבט יצמח ויתקדם?

איך זה עובד?

בשלב הראשון כל קבוצה/ וועדה דנה בנושא שלה ומציעה כל מיני החלטות בנושא. מתוך מה שהוחלט נערכת הצבעה בתוך הוועדה ומתקבלת החלטה אחת שאותה החניכים מנסחים בצורה ברורה וכותבים אותה בגדול כדי להציג לשבט כולו.

בשלב השני מתכנסים כולם וכל וועדה מציגה את ההחלטה שלה. על כל החלטה נערכת הצבעה של השבט כולו- ואם היא מתקבלת- היא מחייבת את כולם! אם לא אז חושבים ביחד מחדש על קבלה אחרת וכו’.

בסופו של דבר מתקבלות שלושה החלטות (אפשר גם פחות)- וחשוב לוודא שלא מתקבלות יותר מזה ושהן מעשיות והשבט יכול לעמוד בזה. אחרת זה לא יצא לפועל…

 

הצעות מעשיות לייעול:

  • חשוב מאוד להשקיע באווירה, בתפאורה ובציוד. לעשות את זה כמה שיותר רציני… (אם זה קפה דילמה אז לארגן את החדר בצורה של בית קפה, עם כיבוד וכו’)
  • לבקש משבט גדול או מכמה מדריכים/ בוגרים עזרה ושלכל וועדה יהיה מישהו טיפה יותר מבוגר שיעזור להם ויכווין אותם
  • אחרי שמתקבלות ההחלטות, להוציא מסמך שמסכם את מה שהוחלט ולתלות בחדר בסניף/ לחלק לכל חניך עותק וכו’

וכן על זה הדרך- כל מה שיכול לעשות את הסיפור רציני ומשמעותי יותר- מבורך!

מטרות הפעולה

מטרה- פעולת סיום/פתיחה מושקעת למערך על אברהם אבינו.

מהלך הפעולה

 

סוף הדרך!

 

מדריך יקר!

פעולה זאת שווה ומהנה בטירוף אך עם זאת דורשת השקעה רבה מצידך. ניסינו להכין כל מה שיכולנו כדי להקל עליך. שיהיה בהצלחה!

 

בגדול הרעיון של המשחק הוא שכל קבוצה צריכה להגיע לתחנה שקבעת ע”פ רמזים שתביאו להם. ובכל תחנה תחכה להם משימה על אחת מתכונותיו של אברהם אבינו. אתם תצטרכו לבחור 4 תחנות ששם יהיו מוחבאים הפתקים. יש פה רעיונות למשימות שאפשר לעשות בכל תחנה וכן רעיונות לאיך להגיע לכל תחנה בדרך מקורית. שים לב לכך שהחניכים הם קטנים ולכן או שתבחר תחנות שיהיו ממש קרובות אחת לשניה או שתמצא מלווה משבט גדול יותר לכל קבוצה.

 

 

מדריך יקר! 

אם פעולה זו נעשית בתור פעולה ראשונה אז תסכם את הפעולה כך:
 “טעמנו קצת מדמותו של אברהם ומכמה ממידותיו המיוחסות לו. בשבועות הקרובים נעמיק יותר ונברר כיצד דמות זאת נוגעת לנו ולחיי היומיום שלנו.”

 

אם פעולה זו נעשית כסיכום למערך, אז נסכם כך:
“מתוך למידה מעמיקה סביב דמותו של אברהם אבינו אנו שואפים להמשיך לגדול, ללכת בדרכו ולהתחקות אחר מידותיו- שהן, כפי שאמרנו בתחילה, טבועות בכל אחד ואחד מאיתנו.”
אולי שווה אפילו לעשות סבב בין החניכים ולשאול אותם מה הכי נגע אליהם או מה הם הכי זוכרים מהמערך.

 

 

רעיונות למשימות בתחנות:

  • תחנה ראשונה- דמותו של אברהם אבינו.

    המשימה בתחנה זו תהיה ללמוד קצת על דמותו של אברהם אבינו.
    אפשר לעשות זאת בדרך של חידון שהקבוצה תצטרך לענות עליו ורק כאשר כל התשובות יהיו נכונות החניכים יוכלו להמשיך לשלב הבא. (החידון מצורף בנספח)

  • תחנה שניה- חסד

המשימה בתחנה זו תהיה לעשות איזשהו מעשה חסד.
רעיונות:
* להכין מכתבי החלמה מהירה לילדים חולים.
* להכין עוגה ממצרכים שיהיו בתחנה ולתת אותה לחיילים.
* להתרים סכום מסויים לאגודה.

 

  • תחנה שלישית- הרצון להיטיב

בתחנה זו המשימה תהיה לעשות משהו טוב למישהו אחר.
רעיונות:
*להביא מצרכים לכדורי שוקולד וכל קבוצה תצטרך להכין לקבוצה אחרת כדורי שוקולד
* להכין פתקים “יום טוב” ולחלק עם סוכריות לאנשים ברחוב.

* לקחת שקית זבל ולנקות את האזור הקרוב.

 

  • תחנה רביעית- “אני רוצה לגדול”

    המשימה בתחנה זו תיהיה לעשות משהו שהחניכים גדלים דרכו.
    רעיונות:
    * ללמוד 3 הלכות מקיצוש”ע
    * למלא דף מה השאיפות של השבט לשנה הקרובה

 

 

רעיונות למעברים בין התחנות בדרכים מקוריות:

  1. כל קבוצה מקבלת בקבוק קפוא. החניכים לבד צריכים לחשוב על זה שהפתק נמצא בתוך הבקבוק ועליהם לשבור את הקרח כדי להוציא את הפתק.
    *הכנות- דף ובו כתוב היכן התחנה הבאה. את הדף יש לניילן או להכניס לשקית ניילון ולסגור אותה היטב. את הדף המנויילן תכניס לתוך הבקבוק ואת הבקבוק תמלא במים ותקפיא. (כל זה כמספר הקבוצות..)

 

חניכים יקרים!

ברוכים הבאים למשחק “סוף הדרך” בעקבות אברהם אבינו.

במהלך המשחק נכיר את התכונות המאפיינות את אברהם אבינו.

בתור התחלה, עליכם להגיע ל…

 

 

  1. כתב חידה.
  2. תמונה של המקום מלמעלה/ מהצד כך שקשה לזהות. או אולי ציור שמכוון למקום או לשם של המקום למשל: (שמכוון לחנות ירקות)
  3. לצרוב דיסק עם שיר שהשיר מדבר על המקום הבא (למשל השיר “יש לי גלידה הכי טובה” מכוון לגלידריה) זכור לשים בתחנה שבה החניכים יקבלו את הדיסק, קומפקט דיסק כדי שיכלו לשמוע (קצת מסוכן לשלוח את החניכים לחפש בית שישמעו בו..)
  4. החניכים יצטרכו למצוא פתק עם טלפון של מישהו שהוא יכוון אותם ליעד הבא.

 

נספחים

 

חידון למשימה הראשונה

 


א. לפי המדרש, מתי אברהם אבינו הסתתר במערה?

  1. כשהיה תינוק.
  2. בזמן חורבן סדום ועמורה.
  3. בתחילת מלחמת ארבעת המלכים.   

ב. מדוע תרח אביו קרא לו בשם “אברם”? 

  1. כי רצה להתפלל על האיברים שלו, שיהיו שלמים ובריאים.
  2. כי צפה שימלוך וישפיע על עמים רבים.
  3. כחלק מעבודת האלילים של תרח, הוא קיווה שבנו יוכל לברוא אדם. (אברם- מלשון: בריאת אדם)

ג. מי הייתה אימו של אברהם?

  1. אמתלאי.
  2. מילכה.
  3. קטורה.

ד. ואת הנפש אשר עשו בחרן”- על מי מדובר?

  1. ישמעאל ויצחק.
  2. התינוקות ששרה יילדה כמיילדת.
  3. האנשים והנשים שהתגיירו בזכותם.

 

ה. מה היה הקשר בין נמרוד ובין אברהם? 

  1. נמרוד היה הסבא-רבא של אברהם, סבו של תרח. 
  2. נמרוד היה מלך אור כשדים וניסה להרוג את אברהם. 
  3. מייסד העיר הפושעת סדום.   

ו. מדוע נקרא אברהם- “אברהם העברי”?  

  1. אברהם הוא צאצא של אדם בשם עבר.
  2. על שם זה שכל העולם היה מעבר אחד והוא מעבר אחר.
  3. כל התשובות נכונות.

ז. את מי הציל אברהם במלחמת ארבעת המלכים? 

  1. מלכיצדק מלך שלם.
  2. לוט.
  3. הרן.

ח. באיזה גיל עשה אברהם ברית מילה?

  1. 8 ימים.
  2. 80 שנה.
  3. 99 שנה.

ט. מה עשה אברהם לאחר שנימול?

  1. חיפש נוודים במדבר.
  2. כרת עם הקב”ה את ‘ברית בין הבתרים’.
  3. בנה מזבח.

י. על מה ניסה לשכנע אברהם את הקב”ה?

  1. שלא לעקוד את יצחק.
  2. שלא לרדת למצרים בזמן הרעב.
  3. שלא להשמיד עיר חוטאת.  

יא. מה קנה אברהם אבינו ב400 שקל כסף?

  1. הרבה צאן ובקר.
  2. שדה. (שבו מערת המכפלה)

3. אישה ליצחק.

דעתך חשובה לנו