מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הופכים שליחים!

הופכים שליחים!

מפתחים עין לאומית- שליחות למען דברים גדולים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • פעולה ממערך
5 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

החניכים שלנו וגם אנחנו שקועים במרדף להשגת הסיפוקים שלנו. בואו נעזור לעצמנו להרים מבט, להסתכל אל מעבר ליום- יום הפרטי שלנו ולהיות שליחים של ערכים שגדולים מאיתנו!

נכון שהפרסומות מושכות אותנו לדאוג רק לעצמנו, אך יש לנו תפקיד בעולם והוא נמצא מחוץ לחשיבה הפרטית.
ואם אנחנו שכחנו להיות שליחים… אז מה מצב החניכים שלנו? כבר נגלה:)

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו מהי שליחות.
  2. החניכים ייחשפו לערכה של שליחות בהשוואה לרצון הפרטי של כל אחד.
  3. החניכים יביעו רצון להכין את עצמם להיות שליחים לערכים חשובים יותר מסיפוק רגעי ופרטי.

ציוד נדרש

אביזרים למרוץ שליחים, נספחים מצולמים וגזורים

 

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

פתחו את הפעולה באנרגיות גבוהות ושחקו מרוץ שליחים!

1. חלקו את החניכים לשתי קבוצות או יותר, וכל קבוצה תעמוד בטור. המטרה היא שכל החניכים שנמצאים בטור ימלאו את המשימה בזה אחר זה מהר ככל האפשר. כשאחד יסיים את המשימה, השני יכול להתחיל וכן הלאה. מנצחת הקבוצה שכל חבריה ביצעו את המשימה בזה אחר זה וסיימה ראשונה.
המשימה היא לרוץ לנקודה מסוימת ולחזור לסוף הטור.

אפשר לגוון את התחרות ובמקום ריצה פשוטה לעשות תחרות קפיצות בשק, זחילה, עצימת עיניים, הליכה עם כף ועליה תפוח אדמה בפה ועוד.

חשבו על הדרך שתלהיב את החניכים שלכם.

 

בסוף המשחק דברו עם החניכים על המושג ‘שליחות’.

שאלו מהי לדעתם שליחות, מה המשמעות של המושג בעיניהם.

לאחר שתשמעו את התשובות, הסבירו להם מה משמעות המושג. אפשר להשתמש בהגדרה המילונית של המילה ‘שליחות’:

“מעשה בעל משמעות גדולה, שמקורו באמונה פנימית ולא בציפייה לרווח אישי” (מתוך האתר מילוג).

 

2. חלקו את השבט לקבוצות, בכל קבוצה כארבעה חניכים. כל קבוצה תקבל תיאור של מוצר (נספח 1) ותצטרך להמציא פרסומת למוצר שתגרום לאנשים רבים ככל האפשר לקנות את המוצר.

הקציבו לחניכים בין חמש לעשר דקות להמציא את הפרסומת – משפט או הצגה קצרה.

 

חשבו עם החניכים:

  • מי עמד במרכז הפרסומת?
  • מה ניסיתם לומר לקונים הפוטנציאליים?
  • מה גורם לנו לקנות מוצרים?

פעמים רבות הפרסומות מנסות למכור לנו את המוצר כשהן קוראות לנו לדאוג רק לעצמנו. הן מסבירות למה זה הכי נכון בשבילי, למה לי זה הכי טוב. השפה הזו של הפרסומות חדרה מאוד לשפה, לתרבות ולחיים שלנו. אנחנו מתרגלים לחפש את מה שהכי נוח לנו, מוצא חן בעינינו ודואג לאינטרסים שלנו.

 

אבל אולי יש משהו גדול יותר מהפרסומות האלה? האם יש אינטרסים כלליים שעולים על האינטרסים הפרטיים שלנו?

 

שלב ב –

 

הקריאו לחניכים את הסיפור ‘האיש הקטן’ (נספח 2).

בסיפור תפגישו את החניכים עם אדם שחייו ריקים מכל שליחות או מהות שגדולה מעצם קיומו, ולכן חייו אפרוריים כל כך. המפגש עם הקיצוניות הזו יאפשר לכם לפתוח דיון:

  • מה אתם חושבים על האיש הקטן?
  • האם הייתם רוצים חיים מסודרים ונוחים כמו שלו?
  • מה אתם חושבים שחסר לאיש הקטן?
  • איזה מעשה או שינוי יכול להביא את חייו של האיש הקטן להיות משמעותיים יותר?

 

שלב ג –

 

 

הבנו שאנחנו לא רוצים להיות קטנים, שאנחנו רוצים חיים מלאים. אז בואו נחכה עוד כמה שנים, אנחנו בסך הכול בשבט נבטים או ניצנים, זה קצת גדול עלינו. אם זה מה שעבר לכם בראש, אין לזה מקום! בואו נראה מה הרימו בעצמם חבר’ה צעירים, ילדים, שהחליטו לפעול למען מהות גדולה וחשובה.

 

בחרו כארבעה חניכים וחלקו להם את הכרטיסיות המצורפות (נספח 3). בקשו מהחניכים להיכנס לתוך הדמות שקיבלו, לחשוב על מה שעשתה, מה הניע אותה, איך היא עשתה את מה שעשתה ואיך הרגישה עם זה. לאחר כמה דקות של מחשבה החניכים יציגו אחד-אחד את הדמויות שקיבלו ואת מה שעשו.

 

החניכים יוכלו לקבל השראה מהדמויות ויבינו את הכוח של חיים למען משהו שהוא מעבר ל’אני’ ו’עצמי’.

 

סיכום:

 

פזרו על הרצפה כרטיסיות עם דברים משמחים מחיי החניכים (נספח 4) ובקשו מכל חניך לחשוב על שליחות שחשובה לו, על תחום שהוא חושב שחשוב להשקיע בו.
עשו סבב שבו כל חניך ישתף מהי השליחות שבחר ולפחות כרטיסייה אחת מהכרטיסיות המפוזרות שיש לו והוא מוכן להקריב למען השליחות (בשבטים גדולים אפשר לעשות שיתוף בזוגות: מתחלקים לזוגות וכל אחד משתף את בן הזוג).

 

סכמו: למדנו מהי שליחות, ראינו איך החיים והתרבות העכשוויים מצפים מאיתנו לחשוב רק על עצמנו ועל מה שנוח וטוב לנו, פגשנו את האיש הקטן שחי חיים קטנים וראינו שאנחנו רוצים לחיות חיים עם שליחות שתמלא אותם גם אם זה דורש מאיתנו לוותר על כל מיני דברים. פגשנו ילדים בגילנו שעשו דברים גדולים, ואחר כך שיתפנו על מה אנחנו מוכנים לוותר למען שליחות שחשובה לנו.

שליחות היא הייעוד והכוח המוביל אותנו לחיות חיים משמעותיים. אנחנו צריכים להרגיל את עצמנו לחשוב מעבר לנוחות שלנו ולטובתנו הפרטית בלבד, וכך נצליח לחיות חיים מלאי תוכן ונהיה שליחים של ערכים גבוהים וטובים. כן, זה מתחיל כבר עכשיו, בשבט זרעים ונבטים!

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

תיאורי מוצר

  1. נעלי ספורט – זוג נעלי ספורט חדישות עם בולם זעזועים, שרוכים זוהרים בחושך וסוליה פנימית גמישה לצורת הרגל.
  2. ארוחת בוקר בבית קפה – ארוחת בוקר לאדם אחד. כוללת שתי ביצים עשויות לפי בחירת הלקוח, לחם, סלט קצוץ ושתייה קרה או חמה לפי בחירה. אפשר להשתמש בכל סניפי הרשת.
  3. משקפי שמש – משקפיים איכותיים, מסנני קרינה, מסגרות בכל הצבעים, ידיות גמישות.
  4. מכונת קפה – מכונה חדישה בעיצוב מודרני, קפה איכותי במגוון טעמים, קפסולות זולות בחבילות גדולות, ניקוי קל ומהיר.
  5. ספר מתח – ספר מותחן חדש, מוביל בשוק, סוחף, דמויות מעניינות שגורמות לקורא להתחבר אליהן, עלילה מפתיעה.
  6. גיטרה חשמלית – כלי איכותי מסדרת מוצרים חדשה, עיצוב מגניב, מגיעה בכל הצבעים, צליל נקי, מגיעה עם כל הציוד הנלווה, אחריות לשלוש שנים.
  7. טפט לקיר – מדבקות צבעוניות בכל הצורות לקיר, מדבקות עמידות, מתנקות מהר, בכל הצבעים ובכל הצורות.
  8. סידור – סידור בכל הנוסחים, כריכת עור איכותית, אפשרות להטבעת שם, כתב ברור ובהיר.
  9. חוג נגרות – חוג רב-גילאי, יחס אישי, מורה מקצועי, חומרים איכותיים ואפשרויות מגוונות. לימוד בשיטות נגרות ייחודיות וחדישות.
  10. חומר ניקוי רצפות – נוסחה חדשנית, מבריק את הרצפה, מנקה כל כתם, משאיר בכל החדר ניחוח ומרצפות מבריקות, זול בהשוואה למוצרים דומים בשוק.

 

 

נספח 2 –

האיש הקטן (חן)

פגשתי פעם איש קטן. הוא חי בבית קטן, וכל חייו התנהלו במסלול קבוע וקטן. המחשבות שלו אף הן היו קטנות וסדר יומו היה קבוע, וללא יומרות.

בבוקר צלצל השעון הגדול והאיש הקטן נבהל. המחוגים הגדולים אמרו לו: איש קטן, קום מהר ורוץ לעבודה! 

בעבודה השעון הגדול צרח נורא, בכל כוחו : השעה 8.00, והאיש הקטן ידע שעכשיו הוא צריך לעבוד. בשעה 13.00 שוב הודיע לו השעון: הגיע זמן ארוחת הצהריים, ובשעה 15.00 אמר לו השעון: איש קטן, אתה משוחרר עד מחר, התייצבות בשעה 8.00!

האיש הקטן חזר לביתו, לחץ על כפתור הטלוויזיה הגדולה. בשעה 19.00 בדיוק כיבה את המכשיר, אכל ארוחת ערב, וכשסיים לאכול, הדליק את מכשיר הטלוויזיה שנית ב-20.15 כמו בכל ערב. ב-22.00 כובה המכשיר סופית לערב זה והאיש הקטן עלה על מיטתו כאשר עיניו תלויות בתחינה בשעון הגדול שמעל לראשו.

לאיש הקטן היה הכול, כלום לא חסר לו, מלבד איזו –
אהבה קטנה, עניין קטן, אושר קטן, טעם קטן לחייו הקטנים…

 

נספח 3 – כל הנספחים לקוחים מכתבה ב-ynet.

 

  1. האחיות ויינה (13), היילי (13) ושרה (10) לבית משפחת סקוט פשוט לא יכלו לשבת בחוסר מעש כשהן שמעו ששרפה שפרצה בבית ספר לבנים ליד ניירובי, קניהו, הרסה חיים של קהילה שלמה. תמונות של מאות ילדים יחפים בקהילה הפגועה גרמו לאחיות סקוט לעשות מעשה: לגייס כסף כדי לשלוח להם 1,200 זוגות נעליים. כחלק מפרויקט Sole to Soul עברו הבנות הצעירות מדלת לדלת כדי לאסוף נעליים יד שנייה במצב טוב. הן גם הקימו דוכנים במקומות ציבוריים בעיר הולדתן לאיסוף נעליים. מאמציהן נשאו פרי: הן שלחו לילדים 1,500 זוגות נעליים חדשות ועוד אלפי נעליים מיד שנייה במצב טוב.
  2. ליאן ג’ויס היתה בת 12 כשהגתה את הרעיון של Positive Impact for Kids: בזמן שהמתינה לבדיקה קרדיולוגית שנתית בבית החולים, שני נערים, מתנדבים בבית החולים, הציעו לה מתנה. המעשה הנדיב עורר בג’ויס רצון לתת משהו בתמורה. כך נולדה העמותה, שמטרתה שיפור איכות החיים של ילדים ונערים המאושפזים בבתי חולים. כיום הארגון מסייע לרכוש פריטים בהתאם לרשימות המשאלות של ילדים המאושפזים בצפון קרוליינה ומחוצה לה.
  3. “כשהחיים נותנים לך לימונים, עשה מהם לימונדה” – אלכס סקוט אימצה את המשפט כפשוטו. קרן הלימונדה של אלכס התחילה כדוכן לימונדה שהקימה במאמץ לגיוס כספים למאבק במחלת הסרטן, שבה לקתה אלכס בעצמה. בעזרתו של אחיה היא הצליחה לגייס 2,000 דולר. למרבה הצער, אלכס הלכה לעולמה כשהייתה בת שמונה, אבל עד אז הצליחה לגייס למעלה ממיליון דולר לטובת מחקר רפואי. הוריה של אלכס הקימו את הקרן – דוכן הלימונדה של אלכס (Alex’s Lemonade Stand Foundation). עד היום גייסה הקרן 75 מיליון דולר, והכספים תועלו ליותר מ-375 פרויקטים של מחקר מדעי בתחום.
  4. האנה טיילור הייתה בת חמש כשהבחינה באדם מלקט מזון מפח הזבל – מחזה שגרם לה להחליט שצריך לעשות משהו. בגיל שמונה ייסדה טיילור את Ladybug Foundation (“קרן החיפושית”) – עמותה שמסייעת לדרי רחוב להשיב לעצמם כבוד וקורת גג. טיילור גייסה משאבים על ידי הארגון לטובת פרויקטים ברחבי קנדה, כדי לספק מזון וביטחון לדרי רחוב. טיילור, כיום נערה מתבגרת, מקדישה את מרבית זמנה להרצאות בבתי ספר ולאירועים העוסקים בקושי ובמצוקה של דרי הרחוב.

 

נספח 4 –

דברים משמחים מחיי היום-יום

חוג כדורסל

כריך שאני אוהב לקחת לבית הספר

ציונים טובים

חדר לבד

תכשיט שאני אוהבת

נעלי ספורט טובות

קוסקוס (או אוכל אחר) של סבתא ביום שישי

לשחק במחשב

טלפון נייד

הופעה/משחק בחוג שאני משתתפ/ת בו

תפקיד בהצגה בבית הספר

המקום הקבוע שלי כשנוסעים ברכב

האוכל שאני הכי אוהב שאימא מכינה

לקום מאוחר בחופש

ספר שאני אוהב

משחק בצוהריים עם החברים

לראות סדרת טלוויזיה שאני אוהב

טיולים בימי חופש

חיית המחמד שלי

אופניים

 

 

דעתך חשובה לנו