מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הוא היה אומר

הוא היה אומר

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

מה בעצם הוא עשה?

דיברנו על דמותו של הרב אלישע, על המידות שלו, על ההקשבה שלו לקול ה’ במציאות ועל הנכונות שלו לפעול בעקבותיה. בפעולה זו נרצה להרחיב את ההיכרות עם העשייה שלו: נכיר את אחד המפעלים המרכזיים שהקים, נלמד מעט על התפיסה שעמדה מאחורי מפעל זה ונבחן את השייכות שלה אלינו כאנשים פרטיים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם “מהפכת הקהילות”, האידיאל הגדול של הרב אלישע לחיבור בין כל חלקי העם, עִם ולא מעל.
  2. החניכים יעסקו בנושא של סטיגמות בעם, בסניף, בשבט וכו’.
  3. החניכים יעלו נקודות של טוב ולימוד מכל מיני דמויות ששונות מהם.

 

ציוד נדרש: מחשב, מקרן, רמקולים, תמונות מודפסות, שלטי מילים

מהלך הפעולה

 

חלק א:

שימו במרכז המעגל שלט ובו הכיתוב “גרעין תורני”. שאלו את החניכים אם הם יודעים מה זה.

הסבירו בקצרה שגרעין תורני הוא קבוצה של אנשים תורניים שהולכת לגור במקום דתי פחות מהם. במקום לגור עם אנשים שדומים להם מבחינת ההשקפה הדתית שלהם, הם הולכים לגור דווקא במקום ששונה מהם.

  • שאלו את החניכים: למה שאנשים יעשו את זה?

 

הציגו קטע מסרטון של הרב אלישע: דקה 3:30–5:50 מהסרטון ‘ערוץ אורות – רב הגרעינים התורנים אלישע וישליצקי בשיחה אישית’ (נספח 1).

 

  • על פי הדברים שהרב מדבר עליהם בריאיון, מה חשוב בעיניו שיהיה בגרעינים התורניים?

 

חדדו את הנקודה (אפשר לכתוב על שני דפים ולהציג אותם במרכז המעגל).

שני עקרונות מרכזיים הנחו את הרב אלישע בגרעינים התורניים ובחייו בכלל:

  1. חיבור של כל חלקי העם.
  2. ענווה. אנחנו לא באים לתקן אף אחד אלא להיות שותפים.

 

שאלו את החניכים:

  • מה אתם חושבים על העקרונות האלה?
  • האם אתם חושבים שהם קשורים לחיי היום-יום שלכם?

 

חלק ב:

שימו במרכז המעגל דמויות סטראוטיפיות (נספח 2). על כל דמות שאלו את החניכים:

  • מה היא עושה בשבת בבוקר?
  • מה היא חושבת על אלוקים?
  • כמה אחים יש לה?
  • הייתם יכולים להיות חברים שלה?

 

לאחר שיענו שאלו אותם לפי מה החליטו מה יהיו התשובות.

 

שימו במרכז המעגל שלט ובו המילה “סטיגמות”.

 

שאלו את החניכים:

  • מה המילה הזו אומרת?
  • איך זה קשור לעקרונות של הרב אלישע?

 

הערה למדריכים: פירוש המילה סטיגמה מתוך ויקימילון:

  1. דעה קדומה; שיוך תכונה מסוימת לכל האנשים בקבוצה שיש לה מאפיין משותף, כגון מוצאם או מראם, ללא קשר בין התכונה לבין מאפייני הקבוצה.
  2. שם רע שיצא לאדם עקב מנהגיו, מעשה שעשה או אירוע בחייו.
  3. שיוך לקבוצה מסוימת.

 

צפו בסרטון “המתייג” (נספח 3).

שמעו מהחניכים חוויות ומחשבות לאחר הסרטון.

 

חלק ג:

שאלו את החניכים:

  • איך הנושא של סטיגמות קשור אלינו?

 

בקשו מהחניכים לתת דוגמאות לסטיגמות שהם פוגשים בחיים שלהם.

כוונו את השיח כך שיהיה קשור ממש ליום-יום שלהם. דברו על שלפעמים אנחנו מרבים לחלק וליצור פירודים במקום לאחד. אנחנו מגדירים את האחר כשונה מאיתנו, וממילא מתקרבים אליו פחות.

הסבירו שהעיקרון המנחה של הרב אלישע היה חיבור ואחדות בין כל חלקי העם. זה שאנחנו חושבים שונה (ונהדר לחשוב שונה!) ומתנהגים שונה (גם זה מבורך!) לא אומר שאנחנו לא יכולים להיות יחד, לדבר יחד, לכבד זה את זה ולראות את הטוב שבאחר.

הערה למדריכים: אם אתם יודעים שיש לכם בשבט בעיות חברתיות, חרמות וכדומה, יש עניין מיוחד לשים דגש על הפעולה הזו ולפתח אותה לכיוונים המסוימים שמתאימים לשבט שלכם.

 

סיכום:

שחקו משחק קצר של עין טובה.

אפשרות 1: בקשו מכל חניך וחניכה לספר על דמות ששונה מהם מאוד אך הם אוהבים או מעריכים אותה.

אפשרות 2: בקשו מכל חניך וחניכה לחשוב רגע על תכונה טובה של היושבים לימינם ולשתף את השבט.

 

נספחים

 

נספח 1 –

סרטון של הרב אלישע: “ערוץ אורות – רב הגרעינים התורנים אלישע וישליצקי בשיחה אישית”:

https://www.youtube.com/watch?v=gS0Y18E_lVA

 

 

נספח 2 –

דמויות

 

 

נספח 3 –

סרטון “המתייג”:

https://www.youtube.com/watch?v=_bFNptPvAAI

 

 

 

דעתך חשובה לנו