מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מדינה יהודית וציונית

מדינה יהודית וציונית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | ארץ ישראל | גלות וגאולה | מדינת ישראל | עם ישראל | נושא שנתי | חודש ארגון | זהות | ציונות
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית המגשימה חלום לאומי בן אלפיים שנה. בפעולה נשאל: מהי מדינה יהודית? איך מתבטאת הזהות היהודית שלנו בתוכה? נבין כי הזהות היהודית היא המנוע לכיסופים ואחר כך לעשייה באלפיים שנות הגלות ועד היום. לאחר מכן נדבר על הזהות היהודית שלנו בדור הגאולה ובחיים במדינת ישראל, מדינה יהודית וציונית. מה עוד צריך לחזק בנושא? מה מוביל אותנו?

 

מטרות הפעולה

1. חברי חב”ב ילמדו על הזהות היהודית של המדינה כפי שהיא מתבטאת בהכרזת העצמאות.
2. חברי חב”ב יבחנו את הזהות היהודית האישית שלהם לעומת הזהות היהודית המתבטאת במדינה היום.
3. החברים ידונו בשאלה מהן המשימות של העם היהודי כיום, לאחר 74 שנים שבהן אנחנו זוכים למדינה משלנו.

ציוד: כרטיסיות מגילת העצמאות מודפסות (נספחים).

מהלך הפעולה

פתיחה

  • הקריאו לחברים את המילים המוכרות ממגילת העצמאות:“אָנוּ מַכְרִיזִים בָּזֹאת עַל הֲקָמַת מְדִינָה יְהוּדִית בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, הִיא מְדִינַת יִשְׂרָאֵל”.

     

  • בקשו מהחברים לחשוב (בלי לענות בינתיים):
    מה גורם למדינה להיות יהודית? מה ההבדל בינה לבין כל מדינה אחרת בעולם?

שלב א’ | מה מגדיר אותנו כמדינה יהודית?

  • חלוקה לקבוצות: חלקו את החברים לשלושה קבוצות ותנו לכל אחת אחד מן הציטוטים ממגילת העצמאות. (נספח 1)
    בקשו מכל קבוצה:
    • לדון מה מגדיר את המדינה שלנו כמדינה יהודית, על פי הקטע.
    • לבחור נציג. בהמשך הוא ינאם לפני כלל החברים ויציג את מסקנת הדיון בקבוצה: מה הופך את מדינת ישראל למדינה יהודית?
  • שיתוף: כנסו את החברים והזמינו את נציגי הקבוצות להציג לפני החברים מה הופך את מדינת ישראל למדינה יהודית. לאחר מכן הציעו לחברי הקבוצות להרחיב או להוסיף נקודות שלא הוזכרו.
  • דיון: בתחילת הפעולה כל אחד חשב מה הופך את מדינת ישראל למדינה יהודית. האם התשובות שלכם דומות לתשובות שעלו עכשיו? שונות מהן? האם יש עוד דברים שלא נאמרו?

שלב ב’ | להיות יהודי

  • בקשו מהחברים לקחת רגע ולחשוב על הזהות היהודית שלהם: מה צמד המילים “להיות יהודי” אומר לכל אחד באופן אישי?האם יש הבדלים בין הזהות היהודית שלכם לבין הזהות היהודית של המדינה, כפי שאתם מבינים אותה?
  • מקור ודיון: קראו לחברים את המשפט המסכם של הכרזת העצמאות ודונו על השאלות שאחריו.“אָנוּ קוֹרְאִים אֶל הָעָם הַיְּהוּדִי בְּכָל הַתְּפוּצוֹת לְהִתְלַכֵּד סְבִיב הַיִּשּׁוּב בַּעֲלִיָּה וּבְבִנְיָן וְלַעֲמֹד לִימִינוֹ בַּמַּעֲרָכָה הַגְּדוֹלָה עַל הַגְשָׁמַת שְׁאִיפַת הַדּוֹרוֹת לִגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל”.

    אמרו לחברים: מלבד ההצהרות בדבר אופייה של המדינה, ההכרזה מזמינה את כלל העם היהודי להצטרף “למערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות”. כל פרט ופרט.
    • איזה תפקיד יש למדינה בהגשמת גאולת ישראל, ואיזה תפקיד יש לכל יחיד?
    • נקודה למחשבה: מה התפקיד שלכם בהגשמה זו?

סיכום

אמרו לחברים: במשך שנות הגלות חלם עם ישראל לחזור לארצו ולהקים בה את המדינה. אבל גם בעת הגשמת החלום, ביום הכרזת המדינה, כותבי מגילת העצמאות הבינו שעוד לא סיימנו את התהליך. זה שלב בדרך, המערכה הגדולה עוד לא תמה.
הציפו את הדיון המסכם:

  • “שאיפת הדורות לגאולת ישראל” – מלבד הקמת המדינה, אילו עוד שאיפות עם ישראל רוצה להגשים?
  • מה לדעתכם צריכות להיות קריאות הכיוון של המדינה היהודית בדורנו?
    הערה למעבירי הפעולה: שימו לב שבקטע 3 בשלב הראשון יש קריאות כיוון מתוך מגילת העצמאות. אפשר להרחיב את הדיון בשאלה אם לדעתכם הן מספיקות, מה אפשר להוסיף עליהן וכו’.

נספחים

נספח 1: קטעי מקור | מגילת העצמאות

1. בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל קָם הָעָם הַיְּהוּדִי, בָּהּ עֻצְּבָה דְּמוּתוֹ הָרוּחָנִית, הַדָּתִית וְהַמְּדִינִית, בָּהּ חַי חַיֵּי קוֹמְמִיּוּת מַמְלַכְתִּית, בָּהּ יָצַר נִכְסֵי תַּרְבּוּת לְאֻמִּיִּים וּכְלָל-אֱנוֹשִׁיִּים וְהוֹרִישׁ לָעוֹלָם כֻּלּוֹ אֶת סֵפֶר הַסְּפָרִים הַנִּצְחִי.

2. לְאַחַר שֶׁהֻגְלָה הָעָם מֵאַרְצוֹ בְּכֹחַ הַזְּרוֹעַ שָׁמַר לָהּ אֱמוּנִים בְּכָל אַרְצוֹת פְּזוּרָיו, וְלֹא חָדַל מִתְּפִלָּה וּמִתִּקְוָה לָשׁוּב לְאַרְצוֹ וּלְחַדֵּשׁ בְּתוֹכָהּ אֶת חֵרוּתוֹ הַמְּדִינִית.
מתּוֹךְ קֶשֶׁר הִיסְטוֹרִי וּמָסורְתִּי זֶה חָתְרוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל דּוֹר לָשׁוּב וּלְהֵאָחֵז בְּמוֹלַדְתָּם הָעַתִּיקָה; וּבַדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים שָׁבוּ לְאַרְצָם בַּהֲמוֹנִים, וַחֲלוּצִים, מַעְפִּילִים וּמָגִנִּים הִפְרִיחוּ נְשַׁמּוֹת, הֶחֱיוּ שְׂפָתָם הָעִבְרִית, בָּנוּ כְּפָרִים וְעָרִים, וְהֵקִימוּ יִשּׁוּב גָּדֵל וְהוֹלֵךְ הַשַּׁלִּיט עַל מִשְׁקוֹ וְתַרְבּוּתוֹ, שׁוֹחֵר שָׁלוֹם וּמָגֵן עַל עַצְמוֹ, מֵבִיא בִּרְכַּת הַקִּדְמָה לְכָל תּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ וְנוֹשֵׂא נַפְשׁוֹ לְעַצְמָאוּת מַמְלַכְתִּית.

3. מְדִינַת יִשְׂרָאֵל תְּהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל. תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת.

דעתך חשובה לנו