מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

משפט ציבורי – האם להקים מדינה?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | חבריא ב' | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
4 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם הטיעונים בעד הקמת המדינה ונגדה.
  2. החניכים יבינו כי תקומת המדינה אינה דבר מובן מאליו, וכרוכה היתה בגבורה נפשית רבה.
  3. החניכים יכירו בנס הגדול בקיומה של המדינה היהודית ובהתפתחותה המואצת, כנגד כל הסיכויים. הניסים והשגחת ה’ בקום המדינה ממשיכים עד היום, ולובשים תורות ביטוי שונות במציאות.

מהלך הפעולה:

.

שלב א’-

 

נציג לפני החניכים את הרקע להקמת המדינה: עם התקרב מועד סיום המנדט הבריטי, על פי החלטת מועצת האו”ם, היה צורך למהר ולקבל את ההחלטה הגורלית: האם להקים מדינה. ההחלטה לא היתה פשוטה והיו כרוכים בה שיקולים רבים, עד שאפילו הערכת ראשי הצבא היתה 50% שהמדינה החדשה תשרוד, ו-50% שלא…

 

נראה לחניכים קטעי עיתונות מקוריים מאותה התקופה (מצורפים בערכה), המדווחים על המצב הקשה ואי הוודאות של הציבור היהודי בארץ.

 

שלב ב’-

נערוך עם החניכים משפט ציבורי: אם הם היו חיים באותה תקופה, האם היו מקימים מדינה או לא?

 

לשם כך נחלק את השבט לשתי קבוצות ולשופטים. על הקבוצה הראשונה להביא טיעונים ולתמוך בהקמת המדינה, ועל הקבוצה השניה להביא טיעונים שכנגד. כל קבוצה תקבל כרטיסים שיסייעו לה לשם כך. שימו לב, עליהם להביא טיעונים אשר מתייחסים לתקופה שלפני קום המדינה, ולא מנקודת מבטנו כיום.

 

כל קבוצה תמנה עורך דין ראשי שייצג את הקבוצה, וכן 2-4 עדים (העדים יכולים להיות: נשיא ארה”ב, ראש ממשלת בריטניה, ערבי, ניצול שואה, מפקד ב”הגנה”, דוד בן גוריון וכו’, כיד הדמיון הטובה…). על הקבוצות לנסח את שאלות עורכי הדין ואת העדויות. בנוסף לכך, יכולה הקבוצה להציג את טיעוניה בכל האמצעים שירצו, להכין מסמכים, מוצגים משפטיים וכו’. אפשר להביא מראש (או להכין מחומרים שנמצאים בסניף)- תחפושות, בגדים ואביזרים שיכולים לסייע בהצגת המשפט.

 

לאחר מכן נתכנס ונערוך עימות, באמצעות הסנגור, הקטגור, העדים וכמובן- חבר השופטים. לאחר שמיעת העדויות והסיכומים יקבעו השופטים את פסק הדין.

 

מדריכים יקרים, שימו לב: במהלך המשפט נסו לדחוק את הצד שבעד הקמת המדינה ולהראות עד כמה אין זה אחראי ושקול לקחת סיכון שכזה- בהקמת מדינה בזמן זה.

 

לאחר סיום המשפט, נבקש מהחניכים להצביע מה דעתם- בעד או נגד, בלא קשר לזהות הקבוצה בה השתתפו. נשאל את החניכים:

 

  • כיצד לדעתכם הרגישו יהודי הארץ והגולה בתקופה זו?
  • מה נתן את הכח להנהגת הישוב להקים מדינה, על אף הסכנות והפחדים?

 

שלב ג’-

נקרא עם החניכים את דבריו של הרב שלמה אבינר בשם הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל, על הנס בהקמת המדינה, ואת דבריו של הרב גבי קדוש- “והתבוננו חסדי ה'” (מצורפים בהמשך הערכה). תוכלו גם לבחור את אחד הקטעים, לפי מה שמתאים לחניכים שלכם.

 

נשאל את החניכים:

 

  • מה לדעתם היה הנס הגדול בהקמת המדינה? איפה הוא בא לידי ביטוי?
  • האם הנס הזה, של נתינת רוח גבורה להעז ולפעול לטובת עם ישראל, אף כנגד אומות העולם – האם הוא עדיין תקף ונמצא בימינו?
  • כיצד יכולה לבוא לידי ביטוי הודיה שלנו לקב”ה על המדינה היהודית ותהליכי הגאולה שמתקדמים כל הזמן?

 

סיכום

נסכם את המהלך ונסביר כי אין ספק שיד ההשגחה העליונה היתה כאן וסובבה את כל המהלכים. קרו ניסים גדולים- הן בקבלת האומץ להחלטה על הקמת המדינה למרות הכל, והן מצד התוצאות המעשיות שלאחר תקומת המדינה. אולם ניסים אלה לא הסתיימו. אפשר לראות לאורך השנים איך ה’ מסייע לנו שהמדינה תמשיך להתקדם ולהתפתח, ונותן לנו רוח גבורה להתגבר על כל המכשולים שבדרך. בהסתכלות שכזו, עלינו להרבות בתפילה להמשך הניסים האלו ורוח הגבורה שתתחזק בקרבנו, עד לביאת גאולה שלמה בע”ה.

 

נספחים

ידיעות מעריב יריות יפו ירושלים כתבה מלפני קום המדינה - ארה"ב : להכיר בחלוקה לא במדינה כתבה מלפני קום  המדינה - דמשק מודיעה שעבר הירדן הכריזה מלחמה על הציונות כתבה מלפני קום המדינה - ראש ממשלת עיראק בטוח שבריטניה וארה"ב לא תמנענה פלישה ערבית לא"י כתבה - המשמר כתבה מלפני קום המדינה - טרומן נשיא ארה"C קורא לבריטים לא לסיים את המנדט כתבה מלפני קום המדינה  אמריקה לא רשה משלוח נשק

 

 

טיעונים נגד הקמת המדינה:

  • חמש מדינות ערב (מצרים, ירדן, סוריה, לבנון ועיראק) הודיעו בפומבי כי הן מתכוונות לפלוש אל המדינה החדשה, אם זו תקום. למדינות אלה יש צבא מאומן ומסודר, כוחות שיריון, אוויר ותותחים. חמש צבאות שלמים נגד צבא מדינה אחת שעוד לא קמה?? האם הדבר אפשרי?
  • גוש עציון נפל כולו. ירושלים נצורה. תחושת הסיכון הביטחוני גדולה מאד. 
  • ישראל גלילי, שעמד בראש המטה הארצי של “ההגנה” ויגאל ידין, ראש מטה המודיעין, העריכו כי סיכוי הישוב היהודי לשרוד בהקמת מדינה חדשה, עם פלישת 5 צבאות ערב, הוא 50%.
  • הבריטים היו נגד תוכנית החלוקה של האו”ם ועשו הכל על מנת להכשילה. עד לרגע האחרון לשהייתם בארץ, הם סגרו את שערי הארץ ומנעו עלייה, אף בקרב פליטי השואה האיומה. הם רדפו אחר לוחמי המחתרות, הגבילו את ההתיישבות היהודית, העבירו לערבים בסיסים צבאיים במקומות אסרטגיים ומנעו עמדות מפתח להגנה מהצד היהודי. הם הקפיאו את חשבונות הבנק של הסוכנות היהודית וביטלו את מטבע השטרלינג הבריטי מהיותו מטבע בארץ.
  • נציג ארה”ב במועצת הביטחון של האו”ם הצהיר כי ממשלתו חוזרת בה מתמיכתה בתוכנית החלוקה בשל הסיכון הרב, ומציעה משטר נאמנות זמני ופיתרון מדיני- הסכם הפסקת נשק בין ישראל לבין הערבים. הצעה זו נדחתה.
  • ארה”ב הפעילה לחץ על ראשי הישוב שלא להקים מדינה, ואף הודיעו שלא יושיטו עזרה צבאית למדינה החדשה. כמו כן, הם אסרו על מכירת נשק לארץ.
  • רק לא מזמן נסתיימה השואה האיומה. אם צבאותיהם של מדינות ערב ינחלו הצלחה בקרבות הראשונים, המוראל של העם עלול ליפול לגמרי. סכנת השמדה חס וחלילה מרחפת באוויר בשנית. עדיף להישאר במצב הקיים.

 

טיעונים בעד הקמת המדינה:

 

  • הקמת המדינה תיתן תוקף חוקי להחלטת האו”ם. בעקבות כך, אם יפלשו צבאות ערב- תהיה זו פגיעה בריבונות המדינה היהודית החוקית, בניגוד לחוק הבינלאומי ולהחלטת האו”ם
  • מדיניות הפנים בארץ כבר בשלה להקמת מדינה- ישנן מערכות חינוך, בריאות וממשל.
  • יציאת הצבא הבריטי מהארץ עתידה להיות למחרת. אי אפשר להשאיר את הארץ בלי ריבון. דבר זה עלול להוביל להפרות סדר נרחבות, דבר שכבר עכשיו מתרחש…
  • אם נקים מדינה, יהיה אפשר להכריז על גיוס חובה לצבא ונטילת מיסים למימון המלחמה.
  • הקמת מדינה תאפשר עלייה יהודית נרחבת לארץ, בלא הגבלות כלל.
  • הקמת מדינה תאפשר העברת אמצעי לחימה רבים שכבר ניקנו וטרם הועברו לארץ.
  • צריך לנצל את הרגע בו יש אפשרות לכך. מי יודע מה יהיה בהמשך…
  • הכרזה על הקמת המדינה תעלה את רוח העם ותעודד אותו. כל עם ישראל בארץ ובעולם יתאחדו ויפעלו יחד לטובת המדינה החדשה.

 

על הנס בהקמת המדינה- דבריו של הרב שלמה אבינר בשם הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל

שאלו את הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל מדוע קבעו את “יום העצמאות” ביום הכרזת המדינה, הרי יש לקבוע יום טוב זכר נס שאירע, ולכאורה- לא אירע שום נס ביום זה. מתאים היה לקבוע זכר לנס באחד הימים שלאחר מלחמת השחרור, שאז יצאנו ממוות לחיים, והיה זה זכר לנס ההצלה?

 

והשיב הרב צבי יהודה, שהנס הגדול אכן אירע ביום הכרזת המדינה, שבו התגברנו על כל היסוסנו ועל כל פחדינו מפני הערבים ומפני אומות העולם, וקמנו והכרזנו על הקמת מדינת ישראל. התעוררות הופעת גבורה זו לעיני כל אפסי ארץ, היא היסוד לכל הניסים שהתגלו לאחר מכן במלחמות וכו’.

(הרב אבינר, טל חרמון)

 

והתבוננו חסדי ה’

המזמור הפותח את תפילות יום העצמאות מתחיל ב”הודו לה’ כי טוב כי לעולם חסדו” ומסתיים במילים: “יראו ישרים וישמחו… מי חכם וישמור אלה ויתבוננו חסדי ה'” (תהילים קה’). לימדנו דוד המלך את יסוד ההודיה. בכדי להגיע באמת להודיה לה’, בכדי לראות בכל מפעלותיו של הקב”ה בעולם- חסד, בכדי להכיר בכך שה’ הוא במדרגת הטוב הנצחי וחסדו הוא לעולם, צריך להיות במצב נפשי מרומם של ישרים שמתבוננים שכל הנהגתו של ה’ יתברך בעולם היא חסד.

 

כיצד מגיעים למדרגת הראיה את מעשי ה’ ומתוך כך לשמחה? אלא, בזמן של מעבר בין חושך לאור ובין גלות לגאולה, יש צורך לפקוח עיניים ולהתבונן בדרכי ה’. לצורך כך נדרשת מאיתנו ענווה, פרטית וציבורית, לדעת שהקב”ה מנהל את עולמו והוא גואלנו לפי דרכיו. הופעת האפשרות של הקמת מדינה בארץ ישראל וקיבוץ גלויות לאחר אלפיים שנות גלות הינה נס ופלא. הקב”ה מוריד ומעלה מלכים ומנהיגים, הופך מהפכות, מלחמות ותהליכים היסטוריים בעלי משמעות בכדי להביאנו לעצמאותנו, ‘בכל הקב”ה עושה שליחותו’, לו בידינו הדבר, נראה שהיינו מייעצים לקב”ה להופיע את עצמאות וגאולת ישראל באופן אחר.

 

ב”ה שזכינו בדור זה לקיום מצוותה של תורה להיות שליטים על הארץ עם מלכות וממשלה, צבא ומשטרה, ואף זכינו לקיבוץ גלויות ולבניין הארץ. זכינו להיות דור של גאולה. על כך יש לנו את הזכות והחובה להודות לה’, גואל ישראל, ביום העצמאות. מועדים לשמחה לגאולה שלמה.

(הרב גבי קדוש, “גרעינים לשבת”)

 

דעתך חשובה לנו