מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

היחס למשפחה ביום-יום – פעולה לשבטי אורות-מורשה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשלב זה נאגד יחד את כל הערכים שפגשנו בנושא המשפחה ונחשוב באילו כלים להעצים אותם. נגדיר בפשטות את האתגרים העומדים בפנינו ונתאים לאתגרים שלנו פתרונות מעשיים שנוכל לעמוד בהם מתוך הבנה שהם אינם פתרונות קסם אלא נדרש פה תהליך. תהליך זה עשוי להיות ארוך, אך רב משמעות.

מטרות הפעולה

  1. החברים יסכמו את נושאי האתגרים הרעיוניים שעומדים בפני המשפחה היום
  2.  החברים יציפו את רגשותיהם כלפי משפחתם באמצעות פעילות חווייתית
  3. החברים יעלו רעיונות לפעילות במרחב המשפחתי האישי או הציבורי למען העצמת החיבור לערך המשפחה

 

מקורות להרחבה

דפי הלימוד, הספר ‘לאהוב את מה שיש’ מאת ביירון קייטי.

הציוד הנדרש

פתקי משימה משפחתית, נספחים בהתאם לבחירת המתודות במהלך הפעולה.

מדריך/ה יקר/ה, בפעולה זו מופיע מגוון משחקים (מהתוכנית ‘הכול הולך’) ושאלה למחשבה בסוף כל משחק. לא חייבים ליצור דיון מהשאלות באותו רגע, אפשר (ואולי כדאי) להשאיר את השאלות למחשבה אצל החברים (רובן אישיות). בחרו באילו משחקים לשחק, אילו שאלות לשאול, במה לבקש שיתוף ומה להשאיר להתבוננות פנימית.

מי שמפסיד במשחק מקבל ‘משימה משפחתית’: פתקים שעליהם כתובה ‘חובה’ שמכוונת לפעילות משפחתית כלשהי בבית (למשל: להתעניין ביום של האחים שלי בבית ספר כשאני מגיע/ה הביתה, להקדיש בכל שבוע זמן קבוע לשיחה עם ההורים). כדי לדרבן את החברים רשמו לפניכם את המשימות שכל אחד קיבל והתעניינו בעוד שבוע-שבועיים אם עמדו במשימתם.

אפשר להכין חלק מפתקי המשימות מראש ואפשר לכתוב פתק משימה עם החברים יחד לפני כל משחק כדי שיחשבו בעצמם על רעיונות לפעילות מעשירה במרחב המשפחתי, וכן כדאי לחלק פרסים למנצחים.

הפעולה מודולרית ומחולקת לשלבים לפי נושאים. אפשר לבחור להעמיק בנושא מסוים באמצעות משחקים שונים או לבחור כמה משחקים מנושאים שונים. אם בחרתם בכמה משחקים מאותו נושא, תוכלו לשחק אותם ברצף ולשאול את השאלות בסופם.

מהלך הפעולה

 

שלב א: להסביר את עצמי

המשפחה שלנו היא המקום שחוזרים אליו בכל יום: מהלימודים, מהעבודה, מהסניף. בכל מקום אנחנו אוספים חוויות, וכשאנחנו נפגשים עם המשפחה שלנו כל בני משפחה באים עם כל החוויות שעברו. בשלב הזה נעסוק באתגר שבתיווך עצמנו למשפחה שלנו מבחינת החוויות שעברנו וגם בשיתוף בדעות שספגנו מחוץ לבית. שימו לב שהשאלות המנחות דומות מאוד, מאחר שכל המשחקים בקטגוריה זו דנים באותו נושא.

  1. והרי החדשות: בחרו שני חברים, והם יקבלו לידם נוסח של מהדורת חדשות גזור למבזקים (נספח 1). שני המשתתפים צריכים להגיש את מהדורת החדשות בתורות, כל אחד מהם מבזק אחד. במהדורת החדשות חסרות מילים, והמשתתפים צריכים לאלתר את מהדרות החדשות בלי להיתקע. המפסיד יהיה החבר שייתקע בהשלמת מילה. שימו לב, כשמבקשים להשלים שמות אסור להשלים בשמות של אנשים מוכרים מהסניף! מי שמשלים בשם מוכר – נפסל!

שאלה: המשתתפים במשחק השלימו את המשפטים בהשפעת הפרשנות האישית שלהם. איך אני מפרש/ת את החוויות שמספרים לי בני הבית? אני באמת מבין/ה, או שאני משלים/ה בעצמי בעזרת דעות קדומות, בלי לחשוב לעומק?

 

  1. שר מהלב: בחרו באחד החברים והשמיעו לו שיר באוזניות בלי שהשאר ישמעו. החבר צריך להעביר לשאר החברים את השיר בפנטומימה. עשו זאת עם כמה חברים ברצף. החבר שיצליח למלא את המשימה בזמן הקצר ביותר ינצח.

 שאלה: איך הסביבה המשפחתית שלי קולטת אותי? האם היא מבינה אותי מהר? האם קשה לי להסביר את עצמי בפני המשפחה שלי? איך אני מרגיש/ה עם זה? האם זה שונה מחוץ לבית?

 

  1. למה, מי אתה?: בחרו שני משתתפים. עליהם לעמוד זה מול זה ולהסתכל במילה מסוימת שתיתנו לכל אחד מהם: שם של אישיות מפורסמת, של חפץ מוכר או של בעל חיים. כל חבר ישאל את היריב שאלות שהתשובות עליהן הן כן או לא. מטרת כל חבר היא לגלות באיזו מילה החבר מסתכל. החבר שיזהה ראשון את המילה של חברו – ינצח.

שאלה: האם אני תמיד מבין/ה עד הסוף את בני המשפחה שלי? האם הם תמיד מבינים אותי? האם יש לי ציפייה כזו? למה לפעמים אין בינינו הבנה? במשחק, למשל, כל חבר ראה משהו אחר, והיה קשה להבין מה הוא רואה בלי לשאול אותו שאלות פתוחות.

 

  1. המתרגם: בחרו ארבעה חברים וחלקו אותם לשני זוגות. חבר אחד יספר סיפור בג’יבריש (שפה לא אמיתית), ובן זוגו יצטרך לתרגם אותו לקהל. הזוג שימלא את המשימה בצורה הטובה ביותר לפי הקהל (מצחיקה, מעניינת, מדויקת…), ינצח.

שאלה: מה מונע מבני המשפחה שלי להבין אותי לפעמים? מה מונע ממני להבין את בני המשפחה שלי כשאני לא מבין/ה אותם? האם אני מודע/ת לזה שאני לא מבין/ה?

 

  1. מה אתה אומר: בחרו שני משתתפים. האחד ירכיב אוזניות המשמיעות שיר רועש, כך שלא ישמע את האחר, והאחר יקריא לו רשימת מילים בלי להשתמש בתנועות ידיים. הראשון צריך לנחש את המילים רק בקריאת השפתיים של חברו. ערכו את המשימה עם כמה זוגות חברים. זוג החברים שיספיק לנחש את מירב המילים בתוך שתי דקות, ינצח.

שאלה: האם יש משהו מסוים שמונע משיחות שיתוף ‘לזרום’ אצלי? כלומר, האם יש לי בבית ‘אוזניות רועשות’? מהן?

 

שלב ב: אולי נדבר?

בחלק הזה של הפעולה נעסוק בדיונים ושיח משפחתי כללי: איך אנחנו בוחרים להתבטא במסגרת משפחתית ומהם המאפיינים של התקשורת שלנו. האם היא זורמת, זהירה, פתוחה או מסויגת? למשחקים מצורפת שאלה מנחה (כשאין שאלה מנחה, היא זהה לשאלה בסעיף הקודם).

 

  1. רדיו חזק: בחרו שלושה חברים. שניים יהיו בתפקיד שדרני רדיו והשלישי ישיר את הג’ינגלים (פתיחים) לתוכניות. תנו נושא, והחברים יצטרכו לאלתר תוכנית רדיו בנושא. כאשר אחד החברים יהסס בתפקידו או יימנע מלהתערב בתוכנית הרדיו (אם הוא אחד משני השדרנים), הוא יפסיד.

שאלה: איך נראים דיונים משפחתיים? האם יש כאלה? על מה? האם אתם מעדיפים להשתתף בהם או להימנע מהשתתפות?

 

  1. עפים על עצמנו: בחרו שניים או שלושה חברים והנחו אותם לדבר על נושא לפי חוקיות מסוימת. למשל: כל משפט מתחיל באות מסוימת לפי סדר האל”ף-בי”ת או צריך לנסח כל משפט בסימן שאלה בסופו. החבר שיהסס בתשובתו, יפסיד.

שאלה: האם אתם מרגישים מהוססים או זהירים מדי כשאתם מדברים במסגרת משפחתית? האם אתם חושבים שזה טוב? מה המצב האידיאלי?

אם השתמשתם בחוקיות של סימני שאלה, שאלו: מה נותן סימן שאלה בשיח בסוף משפט?

 

  1. סרנדה: בחרו חבר אחד והנחו אותו לשיר שירי אהבה למשתתף אחר. החבר צריך לשבץ בסרנדה מילה מסוימת, לא קשורה, שתכניסו לו בהעברת פתק. המטרה של החבר השר היא שהקבוצה לא תגלה מהי המילה הלא קשורה. חבר שהקבוצה מגלה מה הייתה המילה ששיבץ, יפסיד.

 

  1. שליפה מהמותן: בחרו חבר ושאלו אותו שאלות מהירות ומטופשות (נספח 2). החבר חייב לענות כמה שיותר מהר, בלי לגמגם או לומר “אההה”, וייפסל כשיהסס. אפשר לבחור כמה חברים מראש, ולהחליף את החבר כשהוא נפסל. במקרה כזה החבר המנצח יהיה מי ששרד הכי הרבה שאלות.

 

  1. נרקוד נשכח (לקבוצות נפרדות): הוציאו שני חברים החוצה ולמדו את שניהם ריקוד. חלקו את שאר החברים לשתי קבוצות. בכל פעם, לפי תור, יצא חבר מכל קבוצה ללמוד את הריקוד מהחבר האחרון שלמד את הריקוד (כמו טלפון שבור, רק בריקודים). הקבוצה שהריקוד שלה הכי דומה בסוף לריקוד שלימדתם, תנצח.

שאלה: האם כשצריך אנחנו פשוט אומרים את מה שאנו חושבים במשפחה שלנו? האם אנחנו משתמשים במתווכים?

 

שלב ג: יחד? יחד!

מדיבורים נעבור למעשים. בשלב הזה נצלול אל עומק ההתנהלות הביתית ואל מה שאנחנו מרגישים ועושים בבית.

  1. עקוב אחריי (לקבוצות נפרדות): בחרו ארבעה משתתפים והעמידו אותם בצורת יהלום כשפניהם לקהל. השמיעו שיר, והחבר הקדמי יוביל ריקוד וכולם יעקבו אחריו. בכל פעם שהשיר יתחלף משתתף אחר יעבור קדימה וינחה את הריקוד. אם מישהו ייתקע ולא יצליח להוביל או לעקוב, הוא ייפסל.

שאלה: מה אתם מעדיפים, להיות במרכז תשומת הלב או להיות פשוט חלק? האם יש פער בין מה שאתם רוצים שיקרה לבין מה שקורה בפועל? איך אפשר לצמצם את הפער הזה?

 

  1. חידון בהפרעה: בחרו חבר ושאלו אותו שאלות קלות מאוד (נספח 2) כשברקע מושמעת מוזיקה חזקה או שמקרינים מולו סרטון בטלפון וכן הלאה הסחות (אפשר גם לגייס את החברים שיפריעו לו להתרכז). מטרת החבר היא לענות על כמה שיותר שאלות בזמן קצוב. ערכו תחרות בין כמה חברים, וחבר שיענה על יותר שאלות, ינצח.

 שאלה: האם יש משהו שמפריע למשפחה שלכם להתנהל כרגיל? האם אפשר לשנות את ההפרעה הזאת?

 

  1. ראש משולש: בחרו שלושה חברים. שניים משלושת החברים יקבלו פתק שעליו כתוב שם של אדם מסוים, והחבר השלישי יצטרך לגלות איזו אישיות קיבלו שני החברים האחרים. בכל פעם אחד מהחברים שיודעים מהי הדמות יאמר מילה אחת שאמורה לגרום לחבר השלישי להבין באיזו דמות מדובר, והחבר שיגרום לחבר השלישי לגלות מהי הדמות, ינצח.

שאלה: איך המקום שלכם מוגדר במשפחה שלכם? האם הוא מצומצם וסטיגמטי או שמכירים גם רבדים עמוקים שלכם?

 

  1. גב אל גב: בחרו שלושה חברים. שני חברים יתיישבו גב אל גב ויקבלו פתק שעליו כתוב מושג (כדאי לבחור במושג פשוט שקרוב לעולם שלהם). החברים יצטרכו להעביר את המושג בקולות ובתנועות ראש דרך החבר השלישי לשאר חברי הקבוצה. ערכו את התחרות עם שלישיות נוספות, והשלישייה שתמלא את המשימה בפרק הזמן הקצר ביותר, תנצח.

שאלה: כמה מהתקשורת המשפחתית נעשית מתחת לפני השטח? האם המשפחה שלי “מבינה רמזים”?

 

סיכום

המשפחה היא מקום שבו אנחנו חיים, חווים חוויות, מדברים, מתווכחים ובעיקר מבטאים את עצמנו. שאלנו את עצמנו שאלות ששווה לחשוב עליהן, ומעל הכול קיבלנו שיעורי בית אמיתיים: איך נשפר את החוויה המשפחתית שלנו? הכול תלוי רק בנו.

אם לאחר כל פעילות ביקשתם מהחברים לשתף, בקשו מהם עכשיו לבחור ערך אחד שבעיניהם יחזק בעיקר את המשפחה שלהם ומשפחות בכלל.

אם כל השאלות היו למחשבה ולא היה שיתוף אישי, זה הזמן לבקש שיתוף. בחרו שאלה אחת מהשאלות הרבות לאורך המשחקים ועשו סבב שיתוף לסיכום.

 

נספחים

 

נספח 1 – חדשות

מהדורה 1:

  1. ערב טוב ושלום רב. החבר (פה להמציא שם 1) הודיע כי בכוונתו להילחם בשעמום בסניף. התוכנית של (שם 1) תקרא ט_______, והיא תכלול העסקת חניכי נבטים בניקוי הרצפה במברשת שיניים.
  2. המדריכה (פה להמציא שם 2) הודיעה במפתיע על יציאתה מהדרכה. (שם 2) תירצה את הפרישה ברצונה להתרכז בקריירה החדשה שלה כט_______.
  3. בתגובה הודיעו גורמים בבני עקיבא שלא יעברו בשקט על הפרישה המפתיעה. לדבריהם, הנקמה תגיע בצורה שיבוצה של (שם 2) כט______.
  4. לסיום, תחזית מזג האוויר. מחר יהיה חם מהרגיל לעונה. הים יהיה ט_____, וגובה הגלים יהיה בין ט_____ ל-ט______ סנטימטרים.

מהדורה 2:

  1. ערב טוב ושלום רב.
    הקומונרית (להמציא שם 1), התפטרה השבוע מתפקידה. הקומונרית אמרה שהיא לא יכולה להשלים עם ג_____ של בני עקיבא, ג______ בזמנים וג______.

 

  1. מהומות בשבט מעפילים. אחרי השביתה שהייתה השבוע הודיעו החניכים שהצעדים הבאים שלה יהיו ג_____, ג______ וגם ג______.

 

  1. בתגובה אמר מדריך כי “ג_______ שאנחנו יודעים ג________, ולא נהסס ג_______ אם נצטרך להגיע לזה”.

 

  1. לסיום, תחזית מזג האוויר: החורף לא ממש כאן, גם מחר יהיה ג______ לעונה. בשבוע הבא יהיה ג_______ בטמפרטורות. התחזית לשבוע הבא: ג________.

מהדורה 3:

  1. ערב טוב ושלום רב לכם. מזכ”ל בני עקיבא יאיר שחל נ_____ בסניף שלנו השבוע, ושם חיכה לו טקס קבלת פנים נ_____, שכלל בין היתר חלוקה של נ_____, הופעה של נ_____ בליווי הלהקה של נ______.

 

  1. ראש העיר/המועצה והמזכ”ל יחתמו מחר על הסכם היסטורי. פריצת הדרך בשיחות התרחשה בפגישה בנ_____, כשבני עקיבא הסכימה לוותר על הנ_______ תמורת התחייבות שמועצת העיר יתנו לסניף הרבה נ______.

 

  1. פרטים ראשונים על הביקור. המכונית של מזכ”ל בני עקיבא חנתה לפני חמש נ_____. המזכ”ל ירד מהרכב, נופף לחניכים הנ_______ וביקש מייד לבקר בנ_______, ושם הוא ראה נ______ וגם נ_______. נמצא איתנו כאן עד ראייה שראה אותו בנ_______, ספר לנו מה ראית!

 

  1. הוא לבש חולצת תנועה בצבע נ________, וניגש ישר לנ______. הוא גם פגש שני חניכים מנ_________, שלחצו לו את היד ואמרו לו שהוא נ_______.

 

  1. תודה לך, אכן נ_______ נפלאים.

 

  1. אלו היו החדשות, המשך נ_________ מהנה.

 

 

נספח 2 – שאלות קלות

  1. מיהו מלך החיות?
  2. מהו החג הקרוב?
  3. מה עושים בל”ג בעומר?
  4. מיהו ראש הממשלה של מדינת ישראל?
  5. כמה זה 4+3?
  6. בת כמה המדינה?
  7. מה ההפך מעשיר?
  8. מה ההפך מהרבה?
  9. מיהן ארבע האימהות?
  10. מיהם שלושת האבות?
  11. כמה זה 3+5?
  12. מי הייתה אשתו של אברהם אבינו?
  13. באיזה חודש חל פורים?
  14. איזה עץ פורח בט”ו בשבט?
  15. איזו פרח מבשר על בוא הסתיו?
  16. מיהו נשיא מדינת ישראל?
  17. כמה זה 7+2?
  18. כמה בנים היו ליעקב אבינו?
  19. לאן זרקו האחים את יוסף?
  20. מילה נרדפת לשמחה
  21. אילו ימים יש במדינת ישראל?
  22. איזה אוכל מיוחד אוכלים בפסח?
  23. מה צבעו של שרק?
  24. איך נקרא החלק הצהוב של הביצה?
  25. ממה מכינים יין?
  26. מה הכוונה בביטוי “כבשה שחורה”?
  27. מהו תיקן?
  28. איזה פרי מכיל כמות רבה של ויטמין C?
  29. מהו קרוקודיל?
  30. מיהו תתרן?
  31. מה ההפך מלבן?
  32. מילה נרדפת לעץ
  33. מה ההפך מגדול?
  34. מילה נרדפת לירח
  35. מה ההפך מרחב?
  36. מילה נרדפת לגבוה
  37. מילה נרדפת למעט
  38. מה ההפך מלמעלה?
  39. מילה נרדפת לשמש
  40. מילה נרדפת לאף
  41. מילה נרדפת לענן
  42. מילה נרדפת לגשם
  43. מה זה זעיר?
  44. מילה נרדפת לשאלה
  45. מי גרה בקומה הראשונה בסיפור “דירה להשכיר?”
  46. איזו חיה הוא מיקי מאוס?
  47. “לפעמים אני עצוב ולפעמים….”
  48. איפה גר הסוס?
  49. מי נותנת לנו צמר?
  50. מה טווה העכביש?
  51. ממה מכינים גבינה?
  52. איזו חיה יוצרת דבש?
  53. היכן גרה הפרה?
  54. התפוזים גדלים ב….
  55. איך נקרא האף של הפיל?
  56. איך נקרא הבית של התרנגולת?
  57. מה משותף לים, אגם ונחל?
  58. איך קוראים לבית של הכלב?
  59. איך נקרא הבית של היונה?
  60. ממה מכינים לחם?
  61. מלפפון, עגבנייה וגזר הם…
  62. איפה גרה הדבורה?
  63. לאיזו חיה יש צוואר ארוך מאוד?
  64. ממה מכינים נייר?
  65. ממה מכינים עץ?
  66. הזחל הופך לגולם ומתוכו יוצא…
  67. מה שותה פרה?
  68. איך קוראים לבית של הנמלים?
  69. מהם צבעי דגל ישראל?
  70. מה אוכלים בפסח?
  71. מה אוכלים בחנוכה?
  72. מהם ארבעת המינים?
  73. באיזו עונה הכול פורח?
  74. שם נוסף לחג השבועות
  75. איזה מנהג ייחודי לחג הפורים?
  76. איזו צורה מופיעה בדגל ישראל?
  77. מה נהוג לבנות בחג הסוכות?
  78. באיזו עונה יש שלכת?
  79. ט”ו בשבט הוא חג ל…?
  80. איך נקרא הלחם של שבת?
  81. איזה צבע נוצר כשמערבבים כחול וצהוב?
  82. על מה נוסעת הרכבת?
  83. אבא של אבא הוא…
  84. איזה צבע נוצר כשמערבבים אדום ולבן?
  85. איזה צבע מופיע ברמזור כאשר מותר לחצות את הכביש?
  86. איך נקרא היום שאחרי מחר?
  87. מי מאיר בלילה?
  88. איך קוראים לאצבע הקטנה ביותר?

 

 

דעתך חשובה לנו