מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"התנועה שלנו..."

מגדילים את התנועה.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
5/8
  • מתאים לשבת
10 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

 

בפעולה זו נחשוף את החניכים לסמל התנועה על כל מרכיביו. על ידי הכרת סמל התנועה ומשמעותו ניצור חיבור של החניכים לתנועה. החניכים ישחקו בהנאה, ועל הדרך ילמדו על התנועה שלנו, בני עקיבא, ועל האנשים השותפים בה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את סמל התנועה ואת מרכיביו.
  2. החניכים יבינו שכולנו חלק מתנועת בני עקיבא.
  3. החניכים יכירו בערך ‘תורה ועבודה’ העומד מאחורי תנועת בני עקיבא.

ציוד נדרש: משחק זיכרון שהכנתם מראש ובו שבעה זוגות תמונות של אנשים ומקומות חשובים בסניף (לדוגמה: הקומונרית, מדריך שבט מסוים, חדר שבט הכנה, חדר שבט יובל, הכניסה לסניף, רחבת המפקד, מדריך שבט יובל), כל שבעת חלקי סמל התנועה מודפסים כל אחד בפני עצמו (נספח 1) ומוצפנים במקומות שכרטיסי הזיכרון מפנים אליהם.

.

מהלך הפעולה:

.

א. איפה זה?

.
שבו עם החניכים במעגל גדול ופזרו במרכזו את משחק הזיכרון שהכנתם מראש. בכל פעם שהחניכים יגלו זוג תמונות זהות, הם יידרשו לגשת לאדם או למקום המוצג בתמונה ולהשיג דרכו פריט מסוים שהצפנתם מראש במקומות המתאימים ואצל האנשים המתאימים.

.
החלו לשחק עד שהחניכים יצליחו לצבור את כל הפריטים.

.

ב. מה זה?

.
פרסו את פריטי הסמל על הרצפה ושאלו את החניכים אם הם מכירים את המוצג לפניהם. אם כן, מהיכן הם מכירים? מה הם מזכירים להם?

.
הסבירו מעט על כל פריט ופריט:

.
לוחות הברית –
שני לוחות אבן שעשרת הדיברות היו חקוקים עליהם. את לוחות הברית קיבלנו על הר סיני, והתורה מתארת כי הלוחות היו “כתובים בצלם אלוקים” (שמות לא, יח), “מעשה אלוקים, והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות” (שמות לב, טו).

.
עלי זית –
אחד הסמלים הידועים של מושג השלום הוא היונה הלבנה, המחזיקה בפיה עלה או ענף של עץ זית. מקורו של סמל זה בספר בראשית, בתיאור היונה ששלח נח בתום המבול למצוא יבשה. היונה שבה אל תיבת נח ובפיה עלה זית שסימל את תום המבול. עלי זית מצויים גם בסמל המדינה.

.
חרמש וקלשון –
כלי עבודתו של החקלאי. החרמש משמש לקציר והקלשון להרמת חומרים כגון חציר, עלים, ענבים ושאר תוצרת חקלאית.

.
שיבולת –
שיבולי חיטה. חיטה היא משבעת המינים שארץ ישראל התברכה בהם והראשונה הנזכרת בפסוק: “ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורמון ארץ זית שמן ודבש” (דברים ח, ח).

.
תי”ו ועי”ן –
אותיות המסמלות את המילים תורה ועבודה. אותיות אלו סייעות לבטא את המשמעות והערכים שמאחורי כל מרכיבי הסמל שהצגתם לחניכים עד עכשיו.

.

ג. סמל שלם

.
הציגו לחניכים את סמל התנועה המוכר להם (נספח 2), והסבירו כי סמל התנועה מורכב מכל החלקים שזה עתה דיברנו עליהם. חברו עם החניכים את כל הפריטים שהשיגו לכדי הסמל השלם של התנועה.

.

הוסיפו תחת הסמל שנוצר את הסרט שרשום עליו בני עקיבא (נספח 3), שם התנועה.

.

סיכום:

.

הסרט שוזר את כל הפריטים לסמל אחד ברור – ממש כמו שבני עקיבא מצרפת את כל הסמלים יחד לתנועה אחת, משלבת את התורה עם העבודה ויוצרת גוף אחד שלם שכולנו חלק ממנו.

.

נספחים

.
נספח 1 –

.
כל שבעת חלקי סמל התנועה מודפסים כל אחד בפני עצמו

.

נספח 2 –

.
סמל התנועה בשלמותו

.

נספח 3 –

.

סרט שרשום עליו ‘בני עקיבא’ כמו בסמל עצמו

דעתך חשובה לנו