מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הרצון להיטיב - שבת

הרצון להיטיב - שבת

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
אכפתיות | נתינה
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אחרי שבפעולות הקודמות עסקנו בנושא החסד, ובפעולה האחרונה הבנו שיש מעלה גדולה בלהיות אדם שרוצה להיטיב, שמחפש איפה הוא יכול לעזור ומה הוא יכול לעשות. נעלה בפעולה זו עוד שלב ונעסוק בכך שיש לנו אחריות כללית כלפי עמ”י וכלפי העולם כולו.

 

“כל ישראל עֲרֵבִים זה לזה”-  מטבע לשון זו היצוקה לנו מימי קדם – אין זו רק מימרה נאה בעלמא, רעיון של אגדה שיש עמו זירוז של מוסר. צא ובדוק במקורות ותמצא שזהו יסוד איתן ומוצק, בנין אב בהלכה, וממנו פינה לכמה גופי תורה. ולכשתדייק תשכח (=תמצא) שנעוץ כאן כל המערך הפנימי של משמרת התורה והמצווה ביחיד ובציבור.” הרב נריה, צניף מלוכה, עמ’ 56

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שיש לנו ערבות כלפי עמ”י.
  2. החניכים יבינו שיש לנו אחריות כלפי העולם כולו.

מהלך הפעולה

 

  • שלב א’- ניראה בעזרת משחקים שהתנהגות של אחד משפיעה על האחר.
  • שלב ב’- הצגה
  • שלב ג’- החניכים יחשפו לכתבות על כך שמדינת ישראל באה לעזרת מדינות אחרות.
  • שלב ד’- סיכום

 

 

רעיונות:

שלב א- 


נשחק אחד או יותר מהמשחקים הבאים:
הרעיון המרכזי של כל המשחקים הוא שכאשר אחד נופל/ זז/ עושה משהו.. בעצם כל הקבוצה מושפעת!

 

  1. כל חניך יקבל משימה ויצטרך לבצע אותה בזמן שכתוב לו. (למשל, כאשר אתה שומע מישהו מוחא כפיים אתה צריך לקפוץ במקום, כאשר אתה רואה מישהו קופץ במקום, אתה צריך לשיר שיר וכו’..) -יש דוגמאות למשימות בנספח.
  2. כל החניכים עומדים במעגל. המשימה: כל אחד צריך להתיישב על הברכיים של השני. כאשר החניכים מצליחים, נסה להזיז חניך אחד והחניכים יראו שלמרות שהזזת רק חניך אחד כולם זזים..
  3. נחלק את החניכים לשתי קבוצות. לכל קבוצה נסדר שורה של כיסאות כמספר החניכים. כל חניך עומד על כיסא. המדריך מוציא כל פעם כיסא והחניכים צריכים להצטמצם ולעזור אחד לשני לא ליפול. גם במשחק זה קל לראות שברגע שחניך אחד מנסה להסתדר, זז וכו’.. כל הקבוצה זזה יחד איתו.
  4. אפשר להביא דופלו (לבנים מעץ של לגו) ולהעמיד את הלבנים אחת אחרי השניה במרחק קטן. בסוף הבניה נפיל את הלבנה הראשונה וניראה שכל הלבנים נופלות אחריה. (אפשר לעשות את זה בצורה של תחרות בין קבוצות וכו’..)

 

 

שלב ב’-


נספר את הסיפור על האדם שקדח לעצמו חור בספינה -הסיפור מופיע בנספח (מומלץ להביא תלבושות).

 

  • נשאל את החניכים- האם קרה להם פעם שהם התפללו לרפואת מישהו שהם בכלל לא מכירים? (אולי אפילו כותבים אצלם על הלוח שמות להתפלל לרפואת..) מאיפה זה מגיע? למה שנתפלל על מישהו שאנחנו ממש לא מכירים?
    נמשיך לשאול, מה הם מבינים מהסיפור ומהמשחקים?

 

נסביר כי עמ”י הוא בעצם גוף אחד. יש ביננו ערבות ממש בין אחד לשני. ערבות שאיננה תלויה בהיכרות שלנו עם האדם האחר וגם לא בבחירה שלנו. אנחנו קשורים אחד בשני בקשר מהותי ונשמתי שיוצר את הערבות הזאת. אם אדם אחד חולה אז לי אמור להיות קשה כי “חלק ממני” קצת חולה ואם אדם לא כ”כ מקיים מצוות זה פוגע גם ברמה הרוחנית של הרב הכי גדול..

 

שלב ג’-

נתקדם עוד צעד קדימה ונסביר שגם יש לנו אחריות כללית על העולם כולו.

 

נחלק לכמה חניכים כתבה על איזשהו מצב בו מדינת ישראל הגיעה לעזרת מדינה אחרת (רעידת אדמה, סופה וכו’..). כל חניך יקריא את הכתבה לשאר הקבוצה. (יש רעיונות לכתבות בנספח)
נשאל את החניכים, למה אנחנו עושים את זה? מה אכפת לנו ממה שקורה אלפי קילומטרים מאיתנו?,

 

אברהם הרגיש אחריות כלפי כל האנושות והדוגמא לכך היא ה’וויכוח’ שלו עם הקב”ה כשהוא רצה להשמיד את אנשי סדום. כ”כ היה לו אכפת מהם שהוא ניהל עם הקב”ה משא ומתן ארוך כדי לוודא שבאמת א”א להציל אותם מהצרה הגדולה שעתידה לבוא עליהם… יש לנו אחריות כלפי העולם כולו ולא רק כלפי עמ”י.

 

סיכום

כמו שראינו מהמשחקים הראשונים ומההצגה, כאשר משהו קורה אצל אדם אחד, זה לא קורה רק אצלו אלא משפיע על עמ”י כולו. אנחנו קשורים אחד בשני בקשר מהותי ונשמתי שיוצר את הערבות הזאת. ולכן כל אחד צריך לקחת אחריות מצד אחד על המעשים שלו שמשפיעים על כולם (איך שהוא מדבר, מתנהג וכו’) ומצד שני על מי שסביבו- לתרום, לעזור ולקדם אחרים. בנוסף לערבות שיש ביננו האחד על השני בתוך עמ”י- יש לנו גם אחריות לדאוג לעולם כולו.

 

נספחים

 

רעיונות למשימות – (לשלב א’)

חשוב לשים לכמה דברים:

  • פה המשימה הראשונה היא לשרוק “והיא שעמדה” אחרי שמישהי מוחאת כפיים. המדריך צריך להיות זה שמוחא כפיים וכך מתחיל המשחק.
  • המשימות פה מנוסחות בלשון נקבה כמובן שזה נתון לשינוי..
  • פה יש 16 משימות. השתדל לעשות משימות כמספר חניכיך

 

 

  • כשאת שומעת שלוש מחיאות כפיים תתחילי לשרוק את מנגינת “והיא שעמדה”
  • כשאת שומעת מישהי ששורקת את מנגינת “והיא שעמדה”, תתחיל להתעטש שוב ושוב 
  • כשאת רואה שמישהו מתעטשת שוב ושוב, תתחילי לרוץ מצד לצד.
  • כשאת רואה מישהי שמתחילה לרוץ מצד לצד, לכי אליה ותתחיל לרקוד איתה באמצע.
  • כשאת רואה 2 שרוקדים באמצע, תתחילי לשיר שיר במזרחית.
  • כשאת שומעת מישהי שרה במזרחית, תתחילי לקפוץ על רגל אחת.
  • כשאת רואה מישהי שמקפצת על רגל אחת, צעקי “רק לא על רגל אחת, רק לא על רגל אחת! (תשקיעי, בכי תמרורים!)
  • כשאת שומעת מישהי צועקת “רק לא על רגל אחת”, תסתכלי למעלה, אמרי בקול: “אוי ואבוי, אני לא מרגישה טוב” ותשכבי על הרצפה כאילו את מתעלפת.
  • כשאת רואה מישהי מתעלפת, רוצי אליה ותביאי לה מים.
  • כשאת רואה שמישהי מביאה מים למישהי שהתעלפה, תתחילי לשיר מורל כלשהו
  • כשאת שומעת שמישהי מתחילה לשיר מורל, תמשיכי לשיר איתה אבל את שרה יותר מהר.
  • כשאת שומעת 2 ששרות מורל, ואחת מהן שרה מהר מהרגיל, תצעקי בקול “איזה פעולה פצצה”.
  • כשאת שומעת מישהי צועקת “איזה פעולה פצצה”, תדלגי מסביב לבנות.
  • כשאת רואה שמישהי מדלגת מסביב לבנות, תעשי מתיחות רגליים.
  • כשאת רואה מישהי עושה מתיחות רגליים, תשבי בישיבה מזרחית ועשי יוגה.
  • כשאת רואה שמישהי מתיישבת בישיבה מזרחית ועושה יוגה, מחאי שלוש כפיים, ושירי באופרה: “איזה משחק מגניב!”(תשקיעי!) (אם תרצי תראי את הפתק לעוד חברה ותעשו זאת ביחד

 

 

סיפור- שלב ב’

מעשה שהיה לפני הרבה שנים עובר הוא מפה לאוזן- מאבות לבנים: שטה לה ספינה עם מאה חדרים, רב חובל אחד, ו… אלפיים נוסעים. הגיעה הספינה לאוקיינוס השחור, המשיכה קדימה בלי הבט אחור. לפתע- החלה לנטות על צידה! שאלו את רב החובל, אבל הוא- להשיב לא ידע…בדקו את כל החבלים, הקשרים- והכל תקין, כל המכשירים כשרים. העבירו את המשא מצד לצד, כל מי שיכל- עזר והושיט יד…אולם הספינה בשלה, אוזן לא מטה, ועל צידה הימני הולכת ונוטה! עובר רב החובל מחדר לחדר, כל הנוסעים בחיל וברעדה אחריו כעדר, בודקים אם הכל במקומו נמצא…לרגע נדמה, שעל הספינה- קללה רבצה! אבל כשנכנסו לאחד החדרים מצד ימין, (עין שלא ראתה- לעולם לא תאמין!) עומד לו אדם באמצע האוקיינוס השחור ובמרכז חדרו- קודח הוא חור! כל הקומה הראשונה מוצפת, והוא ממשיך בנחת, ואז על כתף האדם- יד קשה מונחת: “מה איתך, הן את שפיותך איבדת?!? עוד רגע אחד ומתת! מה יש לך בראשך- קש, או תבן? ובלבך- נחושת יש, או אבן?!?”אולם האיש אדיש, ובלי לחשוב פעמיים, מגדיל את החור ומוסיף עוד מים…ועונה הוא לכל הנוסעים ולרב החובל, שאל דעתם הוא בלי ספק פשוט קובל. אין הוא קודח בחדרם הם, או במסדרון, אלא בחדרו הוא- ואין בכך כל אסון! בחדרו זכותו לעשות ככל העולה על רוחו, יש לו הזכות להשתמש בשכלו, ליבו וכוחו. “ולא יעלה על דעת איש”, אמר באדישות, “לבדוק מה עושה אדם בחדרו ללא רשות.”מובן, שכל השומע יצחק-ואין צורך להסביר את המסר, ולא יבין זאת האיש, גם אם יסבירו לו חמש פעמים או עשר, כי אינו מבין הוא דבר בסיסי ופשוט-שכולנו בספינה אחת, ועלינו לטבוע יחדיו- או יחדיו לשוט!!!

 

 

רעיונות לכתבות – שלב ג’

  • ב-26 בינואר 2001 האדמה רעדה בהודו. היא השאירה אחריה עשרות אלפי נפגעים. מדינת ישראל הייתה בין הראשונות להציע סיוע הומניטרי. לאחר שנודע כי המערך הרפואי קרס, צה”ל בשם מדינת ישראל, נדרש להקים בבוז’ שבמדינת בוג’ארת בית חולים שדה. כ-150 אנשי חיל רפואה בהם רופאים, אחים ואחיות, פארמדיקים, חובשים ורוקחים הגיעו להודו. המבצע נקרא “יד מושטת”. במהלך השבועיים בהם פעלו, טופלו בבית החולים למעלה מ-1,200 פצועים, אושפזו 127 חולים, בוצעו 54 ניתוחים והתקיימו 13 לידות.

 

  • ישראל מתגייסת למען האיטי

    בית חולים שדה של צה”ל מטפל במאות פצועים, עורך עשרות ניתוחים בהאיטי ומציל חיים רבים. חוץ מהמשלחת הרשמית של כ-220 איש, גם זק”א, ישראייד ומד”א שלחו צוותי סיוע לאזור מוכה האסון

 

 

בן קמינסקי – אפוק טיימס  19/01/2010

 

אחד האסונות הגדולים ביותר של השנים האחרונות התרחש ב 12 בינואר 2010 ברעידת האדמה שבהאיטי. כשלושה מליון אנשים הושפעו מרעידת האדמה, דיווחים רשמיים מהאיטי מלמדים על כ 170,000 הרוגים. כמו כן, כ 20,000 בתים מסחריים ו 225,000 דירות נהרסו לחלוטין או נפגעו באופן משמעותי. גורמים רבים ברחבי העולם התגייסו למען האיטי, וביניהם מדינת ישראל ששלחה את זק”א ואת חיל האוויר בכדי להקים בהאיטי בית חולים.

בית חולים השדה הישראלי שהוקם כמה ימים לאחר האסון זכה לשבחים בהאיטי ובכל העולם, בתור המתקן היחיד מסוגו המסוגל לתת שירותים מלאים של בית חולים, כולל אישפוז וניתוחים. צוותים ישראליים עבדו במלוא המרץ בשבוע האחרון כדי לחפש מתחת להריסות ולהציל כמה שיותר אנשים, ולהעניק סיוע רפואי לאלה שניצלו.

 

  • בשנת 1994 פרצה מלחמת אזרחים עקובה מדם ברואנדה בין שבטי ההוטו והטוטסי, מלחמה זו גבתה כמליון קורבנות בנפש. מיליוני פליטים התרכזו במחנות פליטים במדינות השכנות. ב-23 ביולי 1994 שלח צה”ל משלחת מוטסת של רופאים וסגל רפואי, ציוד רפואי, מזון ובגדים עבור הפליטים אשר התרכזו ליד העיר גומה בזאיר. במשך 40 יום פעלו כ-270 חיילי וקציני צה”ל (3 משלחות נשלחו) בבית חולים שדה במחנה הפליטים והגישו סיוע רפואי והומניטרי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו