איתור סניפים וכפרי בוגרים
במהלך חיינו אנו עלולים לחשוב שמקור הכוח למעשים שאנו עושים הוא אנחנו ולשכוח שכל מה שאנו עושים נובע מהכוחות שקיבלנו כדי לפעול בעולם. אחת המטרות של שנת השמיטה היא להזכיר לנו מי האדון על הארץ ולמי הכול שייך.
שלב א
שחקו משחק המבוסס על המשחק ‘סטרטגו’ (קודקוד).
חלקו את החניכים לשתי קבוצות. כל חניך וחניכה יקבלו כרטיס ובו התפקיד שלהם במשחק (מכל תפקיד בכל קבוצה).
התפקידים
דגל, פצצה, מרגל, גנרל, חבלן, חייל פשוט, חייל בדרגה 2, חייל בדרגה 3 (דגל, גנרל ומרגל יש אחד בלבד בכל קבוצה, כל שאר התפקידים אפשר שיהיו כמה בכל קבוצה, תלוי במספר החניכים. ככל שיש יותר חניכים, אפשר לעשות יותר חיילים בכל דרגה ויותר פצצות, ולהפך. אם הקבוצה גדולה מאוד, אפשר להוסיף עוד מספרי דרגות, העיקר שהגנרל הוא בעל הדרגה הגבוהה ביותר).
מהלך המשחק
המטרה – לחשוף את הדגל של הקבוצה השנייה!
מהלך המשחק – בכל פעם הקבוצה בוחרת חניך אחד, והוא “תוקף” חניך מהקבוצה השנייה. בתקיפה שני החיילים חושפים את הזהות שלהם. החייל המנצח הוא בעל הדרגה הגבוהה ביותר, והחייל המפסיד יוצא מהמשחק למעט מקרים מיוחדים. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שחשפה את הדגל של הקבוצה השנייה.
מקרים וכלים מיוחדים
שאלו את החניכים:
סכמו: כל מי שמשחק במשחק מקבל קלף שנותן לו את הכוח לשחק. כל אחד מקבל מספר בדרגה אחרת ותפקיד אחר. לפעמים יש שחקן בעל דרגה גבוהה פחות, אך יש לו תפקיד חשוב אחר במשחק. שום חייל אינו חושב שהכוח שלו נובע מעצמו, אלא יודע שמקורה בקלף שקיבל.
שלב ב
שימו על הרצפה את הסמל ‘כל הזכויות שמורות’ (נספח 1). שאלו את החניכים: מה הסמל הזה אומר? למה הוא חשוב? הקריאו את ההסבר על זכויות יוצרים. הוסיפו את הפסוק מספר דברים. שאלו את החניכים: איך המשפט הזה מסתדר עם זכויות יוצרים? האם יש לנו זכות לטעון על הדברים שאנחנו יוצרים זכויות לעצמנו? האם במציאות של היום יש לכך מקום או שמא אנחנו בטוחים שהכול תלוי בנו?
סכמו: כל אחד מאיתנו מקבל יכולות שבהן הוא פועל בעולם. לכל אדם משימה ותפקיד. אך בד בבד אסור לנו לשכוח שהכוח שקיבלנו הוא תמיד מהקב”ה, והוא שנותן לנו את הכוחות מראש כדי לפעול בעולם. זוהי זכות וחובה גם יחד, ועלינו לעמול ולפעול כדי לממש אותה באופן החיובי והטוב ביותר.
(הרחבה על הנושא – רשות)
אפשרות א:
קראו את הקטע של הרב קוק מתוך מוסר אביך (נספח 2).
מדברי הרב אנו לומדים שאסור לנו להתעלם מהכוחות שיש לנו, ואנחנו אפילו חייבים לעמול כדי לזהות את הכוחות בעצמנו ולדעת לשכלל אותם כדי לפעול בהם טוב בעולם. בה בעת כל הזמן אנחנו צריכים לזכור שאת כל הכוחות הללו קיבלנו מהקב”ה ולא בזכות עצמנו, אך מחובתנו לפעול בכוחות האלה ולשכלל אותם.
אפשרות ב:
הקריאו את ‘שירו של אדם’ (נספח 3)
סכמו: לכל אדם יש יכולת מיוחדת משלו, שרק הוא יכול להביא לעולם, ומחובתו להוציא אותה לפועל ולהביא אותה לידי ביטוי בעולם.
שלב ג – כוחי ועוצם ידי
פזרו על הרצפה כרטיסיות הגדרות ובקשו מהחניכים לחלק אותן לשני טורים: תלוי באדם, תלוי בקב”ה (נספח 4).
שאלו את החניכים מדוע חילקו כפי שחילקו. אפשר לדון על הבחירות השונות.
הסבירו לחניכים: אנחנו רגילים לחשוב במציאות היום שהכול תלוי בנו, שהכול משלנו, אבל באמת כל הדברים שיש בנו הם בעצם כוחות ופוטנציאל שנתן לנו הקב”ה כדי לשכלל את העולם ולפעול בו.
שלב ד – שנת השמיטה
ראינו שלכל אדם כוחות הניתנים לו מהקב”ה ושלעיתים אנחנו עלולים לשכוח זאת ולחשוב שהכוח הוא שלנו מעצמנו. שנת השמיטה באה לעורר את הידיעה שהכול מה’.
שאלו: כיצד שנת השמיטה מעוררת את הזיכרון כי הכול מה’?
אפשר לכתוב את דברי החניכים בכרטיסיות ולפזר אותן על הרצפה.
שלב ה
ראינו שהכוחות של האדם מיוחדים לו וששנת השמיטה באה לעורר את ההבנה שהכול מה’ ולא משלנו. כעת ננסה לחשוב יחד כיצד אנו בסניף יכולים לחזק את המקום האמוני הזה.
רעיונות ליישום:
נספח 1
מתוך ויקיפדיה:
זכות יוצרים (באנגלית: Copyright) היא ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה שהיא קניין רוחני שלו.
ההגנה הניתנת לזכויות יוצרים באה להגן על דרכי ביטוי, ומטרתה לעודד את העשרת עולם הביטויים. נהוג לסמן יצירה שרוצים להדגיש שיש למישהו זכויות שמורות עליה באמצעות הסימון © (האות C בתוך עיגול, קיצור של המילה copyright) – ולידו הביטוי “כל הזכויות שמורות”, אך ברוב מדינות העולם (ובכלל זה בישראל) הדבר איננו הכרחי, והיצירה תהיה מוגנת גם ללא הסימון, אם היא עומדת בתנאים מהותיים אחרים.
“וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה. וְזָכַרְתָּ אֶת ה’ אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל”
נספח 2
“זה נראה בטבע המציאות, שכל כח שנמצא בכל דבר וטבעו לפעול, הוא פועל בהכרח. וכיון שהוא פועל, אם יזדמנו לו מצבים שפעולתו תהיה מסודרת אל השלמות ותכלית הנרצה – יפעול טוב, ואם לא יתנהג כפי הסדר והתכלית – יפעול הריסות ורע ע”י תנועתו. […] לכן יש ללמוד, שכל מי שיש בו איזה כח מיוחד, צריך להוציאו לשלמותו כפי האפשר לו. ואם לאו, הרי לא די שאינו מוציא ממנו תועלת, אלא הוא פועל בלבול סדרים והפסדים גדולים בכל דרכי הנהגתו. […] לפיכך, חייב האדם לחפש בעצמו איזה כוחות מיוחדים מוטבעים בו, ולא ישליך אחרי גוו כל מה שימצא בנפשו הכנה לזה, אלא יעיין ויסתכל להשתמש בהם כראוי. ומכל-שכן שלא יעלים עין מכוחות, שכבר בלא עיון מוצא אותם, לבטלם ולהרסם מבלי תת להם מקום ועבודה הגונה וסדורה. כי הכוחות מעשה ד’ המה, והם חזקים מאד, ולא יתנו להסיג גבולם, ולא טוב יהיה כשיבאו לפעול בלא מנהיג כספינה בלא קברניטה” (הראי”ה קוק, מוסר אביך ד, ד).
נספח 3
שירו של אדם
כלים רבים יש
תוף, כינור, חליל
ולכל אחד מהם יש צליל
לכל אחד יש שיר שאין דומה לו
אך אם נצרף את הצלילים
יהיה זה שיר אחד מושלם
צלילו של כל שיר יהיה יפה כפליים,
אך השיר האחד מכל השירים
ינעם שבעתיים
שירו של אדם גם הוא יפה במיוחד
ולכל אדם יש שיר שהוא שלו בלבד.
אם לא ישמור האדם את שירו רק בשבילו
אם ייתן משירו לשירת החברים שלו,
אז שירו יהיה יפה ומיוחד הרבה יותר
ושירת החבורה כולה תשמור על שירו
שלא ייגמר.
נספח 4
כרטיסיות
תפילה
הצלחה בלימודים
חברים טובים
שמחה
בריאות
כוח רצון
עבודה טובה
כסף
אושר
חוכמה
יצירתיות
אמונה