איתור סניפים וכפרי בוגרים
פעולה זו היא פעולה ראשונה בנושא 90 שנה של משפחה. בפעולה זו ניכנס יחד לתוך עולם המשפחה של כל אחד מהחניכים כדי להבין מהי משפחה, מי נכנס להגדרה זו וכיצד היא שייכת לכל אחד מאיתנו.
ציוד נדרש: ציורים של חייכנים או שלטי ‘כן’, ניילוניות או מעטפות, תמונות משפחתיות של החניכים, הכנת נספחים נבחרים.
שלב א –
בשלב הראשון נכיר קצת זה את משפחתו של זה.
מכיוון שיש חניכים שיכולת הדיבור שלהם אינה גבוהה, כדאי לעשות מחקר קצר לפני הפעולה ולברר את מספר הילדים במשפחה של כל חניך וחניכה, את שמות ההורים והאחים ועוד.
בקשו מכל חניך וחניכה להראות תמונה של המשפחה שלהם ולספר עליה.
מחניכים שיכולים להרחיב בדיבור בקשו שיספרו על משפחתם. אם יכולות התקשורת נמוכות יותר, בקשו שיגידו רק את שמות האנשים בתמונה, והרחיבו בעזרת הידע המוקדם שלכם. מי שאינו יכול לדבר כלל, יראה את התמונה לשאר החברים.
חלקו לכל חניך וחניכה דף עם ציור של חייכן (אפשר גם סתם דף עם המילה ‘כן’), וקראו בקול היגדים בנושא המשפחה. מי שההיגד נכון לגביו ירים את הדף שלו. היגדים לדוגמה:
שלב ב –
בשלב השני ננסה להבין מהי משפחה, מאילו אנשים היא מורכבת ומהן המסורות השונות הקיימות בכל משפחה.
אפשר לחלק לחניכים תמונות של דמויות שיש בשיר (אבא, אימא, סבא, סבתא. נספח 2), ובכל פעם שהדמות מוזכרת שירימו את הפתק המתאים – כך שיהיו שותפים פעילים במהלך השירה.
יש לקרוא את השאלות לחניכים המתקשים בקריאה.
לאחר המענה על השאלות חזרו לשבת יחד, וכל חניך וחניכה ישתפו או יראו במה בחרו.
שלב ג –
סיכום –
לכל אחד משפחה מיוחדת משלו. בקשו מכל כל חניך וחניכה שיאמרו מה הכי מיוחד במשפחה שלהם. הם יכולים לחזור על מה שתלו בגיליון במשימה הקודמת, ובכך לשתף את כולם.
המשפחה היא הבית שלנו, המקום הכי פשוט ומיוחד לנו, וכשבט אנחנו גם משפחה אחת גדולה 🙂
נספח 1: המשפחה שלי (מילים: יורם טהרלב, לחן: נורית הירש)
זה התחיל משני הורי עליזים וצעירים
שהולידו בשבילי את המשפחה שלי
וכשיש לי מסיבה רק תביטו מי שבא
רק תביטו מי שבא:
סבא בא, אבא בא
אריה מכפר סבא בא
בא ברוך – ברוך הבא
עם דודה – דודה רבה!
סבא בא, אבא בא
גם הסבתא יה בה בה,
אהלן ומרחבה – מי שבא ברוך הבא!
מביאים לי מתנות גם גדולות וגם קטנות
מניחים הם בפינה
ויוצאים אל הגינה.
מנשקים את אחותי
ובאים לצבוט אותי (X 2)
פזמון…
ואחר כך בחצר
מתחילים הם לדבר
מתווכחים בצעקות
וכמעט הולכים מכות
אך כשהכיבוד מוכן
הם רצים אל השולחן
פזמון…
ואחרי זה מבקשים
שאני אקום לשיר
וקוראים כשאני שר
איך שהקטן מוכשר!
גם היום אל האולם באו לכבודי כולם:
נספח 2: דמויות מהשיר
נספח 3: משפטי משפחות
נספח 4: שאלות על המשפחה