מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

המטרה הבאה: עלייה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעתיים
מערך
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

מטרתה של פעולה זו היא לעורר מחשבות אצל החניכים בהקשר של עליה. בעקבות פעולה זו החניכים יבינו קצת יותר בצורך שנשקיע בעליה בדור שלנו ועל התפקיד שלנו כנוער ישראלי בנושא. בנוסף, בעקבות הפעולה החניך יעריך יותר את העולים החדשים ואת מה שהם הקריבו כדי להיות פה.

מטרות הפעולה

  • להעלות את המודעות של החניכים בארץ לכך שזה לא מובן מאליו שיהודים גרים בארץ ישראל, יש המון יהודים שגרים בחו”ל ומאוד קשה לעלות לארץ
  • לפתוח לחניכים את הראש איך אפשר לעזור יותר בסיפור של קליטת עליה

מהלך הפעולה

 

פתיחה, משחקים-

 

  1. משחק השוקולד המיוחד

נבקש משלושה מתנדבים לצאת מהחדר. נסביר לכל שאר החניכים שאנו משחקים את משחק השוקולד אבל יש כמה שינויים בכללים-

  • רק כשיוצא 1 נכנסים לאמצע ולא כשיוצא 6.
  • צריך להתחיל מלשים את הכפפות, אם מתחילים מלשים את הכובע או משהו אחר חוזרים למעגל.

נסביר לחניכים שאסור להם לספר לחברה שיצאו מה השינויים במשחק, עליהם לשחק כרגיל ולהתייחס לכל מי שמפר את הכללים כמו שהיו מתייחסים במשחק רגיל למישהו שלא מציית לחוקים.

נכניס את החניכים שהוצאנו ונשחק את משחק השוקולד (אנחנו מצפים שהחניכים יצעקו ויכעסו על החברה שנכנסו ולא שמעו את החוקים).

 

  1. מלך התנועות

נשחק עם החניכים את מלך התנועות. חניך אחד יוצא החוצה. נבחר חניך אחד בתוך החדר שמוכתר כמלך התנועות- מלך התנועות מתחיל בתנועה מסויימת וכל שאר החניכים צריכים לחקות אותו, מדי פעם עליו להחליף תנועה וכל שאר החניכים מחליפים ברגע שהם רואים. תפקידו של החניך שיצא החוצה לגלות מי החניך שמחליף את התנועות.

נשאל את החניכים שיצאו החוצה במשחקים איך הם הרגישו, לחברה שיצאו במשחק השוקולד עם דגש על איך זה הרגיש לחשוב שאתה מבין ולגלות שהכל מתנהל בצורה אחרת מהרגיל? איך הרגיש להיות אאוטסיידר? למי שיצא במלך התנועות עם דגש על איך שמתם לב מי המנהיג?

 

המשימה נגמרה?

נקריא את השיר הבא לחניכים-

יכול להיות שזה נגמר/ יהונתן גפן

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי, 
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי 
שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור 
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור 
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד 
שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות 
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות, 
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת. 

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא 
היו פעם רק יתושים וביצות 
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר 
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר 

יכול להיות שזה נגמר. 
יכול להיות שזה נגמר. 

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי 
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי 
פלמ”ח, פינג’אן, קפה שחור וכוכבים 
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים 
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי 
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים 
והיה להם בשביל מה לקום בבוקר 
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת 

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא… 

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי 
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

 

נשאל את החניכים להגיד מה הם חושבים על השיר? מה אומר יהונתן גפן? האם באמת נגמרו המשימות שלנו כעם כי אין יותר ביצות לייבש? מה לדעתכם המשימה הגדולה הבאה של מדינת ישראל?

 

מדינת ישראל- המשימה הבאה

נפזר על הרצפה שלטים. נחלק לכל חניך כרטיסיות, אבנים, טופי או כל דבר אחר ונבקש מהחניכים להסתובב ולפזר על השלטים את מה שיש להם לפי מה לדעתם צריך להיות המשימה הגדולה של מדינת ישראל.

 

שלטים:

  • ביטחון לאומי
  • חיזוק הקשר ליהדות בין זרמי היהדות השונים
  • תמיכה באוכלוסיות חלשות
  • יישוב הארץ
  • עזרה למדינות עולם שלישי
  • חיזוק קשרים דיפלומטיים
  • קליטת עליה

 

ניתן להוסיף עוד דברים כפי שתרצו

(אפשר גם לעשות מתודה של ציר שנע בין 0 ל- 100 ולהקריא קטגוריה וכל פעם לבקש מהחניכים לעמוד או לשים חפץ שלהם במקום בו הם נמצאים על הציר מבחינת כמה הם חושבים שמדינת ישראל צריכה להשקיע בזה מאמצים. הקטגוריה האחרונה תהיה קליטת עליה)

 

דיון

חשוב לשים לב שאם יש חניכים בשבט שהם עולים חדשים ייתכן שהנושא יהיה רגיש אצלם. חשוב לתת להם מקום שאם ירצו יוכלו לספר מהחוויות האישיות שלהם, במקום להניח הנחות על עולים חדשים אפשר לתת להם לספר. חשוב לתת להם את ההרגשה שאנחנו מעריכים אותם מאוד על הצעד שעשו עם משפחתם.

יש הרבה מאוד משימות שמדינת ישראל מתעסקת בהן, הרבה מהמטרות שמפוזרות בחדר הן חשובות מאוד. נשאל את החניכים למה הם חושבים שקליטת עליה זוהי משימה חשובה/ משימה לא חשובה? (תלוי מה היו התוצאות)

הידעתם? יש מאות אלפי יהודים שעולים לארץ ועוזבים, יש עוד המון יהודים בחו”ל שחושבים על עליה ולא עולים ויש עוד יותר הרבה יהודים שלא חושבים על זה אפילו.

למה לדעתכם זה המצב?

נחזור למשחקים מתחילת הפעולה ונסביר הקבלה בין העולה החדש למשחקים. (פה לדוגמא, אם יש חניך עולה חדש אפשר לבקש ממנו לספר איך הוא הרגיש ביום הראשון שלו בבית ספר בארץ) העולה החדש, לא משנה כמה הכנה עשו לו מראש או כמה הוא דובר עברית וחושב שהוא מבין, מקבל שוק כשהוא מגיע לארץ. העולה החדש לא מכיר את המנטליות הישראלית והרבה פעמים אנחנו שוכחים להסביר לו מה התנועות שהוא צריך לעשות כדי להרגיש בעניינים. אנחנו חיים במציאות שאנחנו שומעים דברים נפלאים על עולים חדשים, יש כל מיני ארגונים שמשכנעים אותם להגיע, אבל ברגע שהם מגיעים לארץ, אנחנו מצפים מהם להיות הכי בעניינים כמו כל אחד אחר, אולי במקרה הטוב נותנים להם תקופת הסתגלות של שנה- שנתיים אבל אחר כך, הם כבר אמורים לדעת ולהבין. אך המציאות הרבה יותר קשה והם זקוקים להרבה יותר תשומת לב ואכפתיות.

אז מה אנחנו יכולים לעשות?

(שוב אם יש עולה חדש בשבט אפשר לתת לו את במה- מה היה עוזר לך שהחבר’ה היו יכולים לעשות כשעלית לארץ)

אם אנחנו מכירים עולים חדשים- לשים לב אליהם, להיות נחמדים אליהם ולהכניס אותם למעגל החברים שלנו, גם אם הם פה הרבה שנים, אפשר להציע עזרה בשיעורי בית ולוודא שהם מצליחים להתמודד עם השפה החדשה של העברית. אם אנחנו לא מכירים עולים חדשים- שיהיה לנו במודעות, שהם חלק גדול מאוד מהמציאות שלנו, הם עשו דבר מטורף בכך שעזבו את הבית שלהם בחו”ל והחליטו לעלות לארץ, כדי שכשיום יבוא ונפגוש אותם הם יראו שאנחנו מעריכים אותם וכך נוכל לחזק אותם.

 

סיכום

אכן, למדינת ישראל יש הרבה משימות, אבל היום, כשלא צריך להילחם בבריטים או לייבש ביצות, אחת המשימות החשובות ביותר במדינה היא להפוך אותה למדינה של העם היהודי כולו. איך מטרה זו תוגשם? בזכות קליטת עליה. זה תפקיד שכדי לבצע אותו לא צריך להיות ראש הממשלה או הרמטכ”ל, כל אחד מאתנו יכול לעזור בכך שישים לב לעולים סביבו ויחשוב על ההקרבה שהוא עשה כדי להיות בו ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו בזה.

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו