מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"הקופסה השחורה "

"הקופסה השחורה "

פעולה לשבט מעפילים בנושא הטלוויזיה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תרבות
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  • להביא את החניך לאבחנה בין תוכניות שונות בטלוויזיה ותרומתם לו כצופה. (צפייה מבוקרת )
  • להביא אותו למודעות שעליו לגבש סדר עדיפויות בארגון היומיומי שלו בו תתפוס הטלוויזיה מקום מוגדר.

 

מהלך הפעולה 

 

שלב א’ – עניין של רייטינג 

על חניך יקבל מהמדריך שם של תוכנית טלוויזיה.

כדי לרתק את החניכים בחרנו בדרך לא שגרתית:

החניך יצטרך לזהות את התוכנית שקיבל עפ”י כרטיסיה מאוירת . ( החניך מזהה לבדו, אך לפני כולם).

למדריך:

  1. מס’ התכניות שתבחר הוא כמספר חניכיך. חשוב מאוד לבחור תוכניות מגוונות לפי הסיווג שתלמד בהמשך. לאחר שזיהו כל החניכים את תוכניותיהם, הקצב להם 5 דקות להכנת תעמולה לתוכנית שלהם, עליהם לשכנע את שאר המשתתפים שהתוכנית שלהם היא הטובה ביותר. המעניינת והחשובה מכל.
  2. לאחר מכן יערך דיון בין כל החניכים על התוכניות השונות שהוצגו, מה טוב בהם ומה לא. במה שונה תוכנית זו מתוכנית אחרת וכו’.
    עליך המדריך מוטלת המשימה לנווט את הדיון כך שהחניכים ידעו להבחין בין תוכניות שונות מבחינת התוכן, המסר שהן נושאות, מטרת המפיק אותן, ותרומתן לו כצופה.

 

נקודות עזר בפיתוח הנושא:

  • ישנם תוכניות חינוכיות שנושאות מסר דרך העלילה, בקטגוריה זו נכלול סרטים העוסקים בבעיות אנושיות כגון: סמים, זהירות בדרכים, היחיד והחברה וגם תוכניות העוסקות באופן ישיר בבעיות ספציפיות כגון: קשר משפחתי וכו’
  • ישנם תוכניות שמטרתם לספק לנו אינפורמציה על המתרחש בארץ ובעולם בכל מיני תחומים.
    דוגמא : כל ה’מבטים’ למיניהם: מבט לחדשות, מבט לספורט, מבט שני, תצפית וכו’.
  • תוכניות מסוג אחר לגמרי הם סרטי הטלוויזיה בהמשכים, הסדרות ואופרות הסבון למיניהם.
    כאן המגוון עצום: סרטי הנפשה, קומדיות, סרטי מתח וכו’. מטרתם של תוכניות אלה היא לבדר את הקהל, והמטרה שמציבים לעצמם מפיקי הסדרות הנ”ל היא לזכות באחוזי צפייה גבוהים כמה שיותר לפיכך הם לא בוחלים באף אמצעי שעשוי לעזור להם בכך.
  • לאחר הדיון כל חניך יחליט לאיזו קטגוריה שייכת התוכנית שנפלה בחלקו.

 

הצעה נוספת : לחלק לחניכים לוח משדרים של יום מסוים מהעיתון ולבקש מהם לסווג מספר תוכניות לפי הכללים שהסיקו מהדיון.

 

3. ניתן לחניכים למלא שאלון אישי ( נספח 1)

נקריא לחניכים את הקטע “אח, הטלוויזיה” (נספח 2)

בקטע הוצגה בעיה, האם הטלוויזיה באמת מכתיבה לנו את סדר היום? אם כך מה לעשות??

נכין שלטים ונפזר אותם על קירות החדר.

בכל שלט כתובה מטלה שעל החניך לבצע ביום שני אחה”צ, ישנם דברים דחופים יותר ודחופים פחות, להספיק הכל זה מבצע בלתי אפשרי, לכן צריך להתחיל לבחור אילו מבין המטלות יבוצעו ואלו ידחו.

לכל שלט יהיה מספר וזנבות ממוספרים . דוגמא:

 

רעיונות לשלטים:

  • להכין שיעורי בית
  • לשלוח מכתב חשוב (הדואר פתוח בין 7:00 – 16:00)
  • בין 16:00 – 17:00 “היפים והאמיצים”
  • חוג ציור בין 16:30 – 17:30
  • להחליף ספר בספריה שעות פתיחה 16:00 – 17:00
  • 17:30 – 18:30  “משפחת סימפסון”
  • ללמוד להכתבה לאנגלית
  • להביא לאימא את התרופות שביקשה. המרפאה פתוחה בין 7:00 – 17:00
  • לצפות בסרט מרתק בוידאו (מחר מועד החזרת הקלטת)
  • בייביסיטר אצל משפחת לוי מ – 18:30 – 20:30

 

תוך חצי דקה ( או יותר) מרגע שריקת הפתיחה והסיום, כדי שהם לא יספיקו לקחת מכל הפתקים. לאחר הריצה יספור כל חניך מאילו שלטים לקח פתקים, ומדוע בחר במשימות אלה דווקא.

למדריך: כדאי לסכם את הדיון שתנהל על חשיבות המטלות השונות במסקנה ועצה, שיש לערוך סדר יום, לדרג נכון את העיסוקים של כל יום ואת מה שעלינו להספיק. כמו כן יש לזכור שהצפייה בטלוויזיה היא חלק מתרבות הפנאי ולא חלק ממשימות היום שלנו.

 

נספחים

 

נספח 1 

שאלון אישי אני והטלוויזיה

 

נספח 2 

קטע - את הטלוויזיה

 

מתוך החוברת “תקשורת” בעריכת שלמה זיס

דעתך חשובה לנו